‌قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۵/۰۱

[قانون اصلاح قانون پیشگیری از عوارض ناشی از‌ خشکسالی و جبران خسارات مصوب ۱۳۸۰]


‌ماده واحده – به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات دولت مکلف است به میزان چهار هزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰ ۴) ریال از محل منابع زیر در اختیار ستاد خشکسالی قرار دهد و معادل وجوه تأمین شده از محل ردیف ۵۰۳۴۶۱ و بر اساس مفاد این قانون جهت‌ اجرا ابلاغ نماید.

۱ – معادل پنج درصد (۵%) اعتبارات عمرانی ملی به استثناء فصول کشاورزی و آب.

۲ – معادل هفت در هزار (۰.۰۰۷) درآمدهای عملیات جاری شرکت‌های دولتی غیر زیانده، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، از جمله‌ شرکتها و مؤسساتی که شمول حکم بر آنها مستلزم ذکر نام می‌باشد.

۳ – از محل منابع پرداخت نشده بندهای (۴) و (۵) قانون اصلاح قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌و قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور مصوب ۱۳۷۹.۷.۱۹.

‌تبصره ۱ – مبلغ دو هزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۲) ریال از محل ردیف ۵۰۳۴۶۱ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در اختیار‌بانک کشاورزی قرار می‌گیرد تا برای افزایش سرمایه بانک مزبور مصرف شود. بانک کشاورزی موظف است مبلغ چهار هزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰ ۴) ریال به صورت تسهیلات، سرمایه‌گذاری برای طرح‌های پیشگیری از قبیل طرح‌های زود بازده آب و خاک داخل مزارع و باغات، طرح‌های‌ کوچک تأمین آب، مرمت قنوات ، آبخیزداری ، مرتعداری، دام و طیور و آبزیان ، تأمین بذر و نهال اصلاح شده و کشت گلخانه‌ای و سرمایه در گردش به‌خسارت دیدگان از عوارض ناشی از خشکسالی در کلیه مناطق کشور پرداخت نماید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامات لازم را‌برای تحقق این تبصره معمول دارد.‌

تبصره ۲ – مبلغ دو هزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۲) ریال برای اجرای عملیات پیشگیری، جبران خسارات ، افزایش سرمایه صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی، ضرر و زیان خرید دام ، تأمین بخشی از سود و کارمزد وامهای تبصره (۱) این قانون، تأمین اضطراری آب آشامیدنی با اولویت‌ روستاها توزیع و پرداخت شود.

‌تبصره ۳ – اعتبارات تبصره (۱) به هزینه قطعی منظور شده و اعتبارات ‌تبصره (۲) از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی بوده و طبق قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون محاسبات‌ عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴.۱۱.۶- قابل مصرف است.

‌تبصره ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۸]
هیچگونه وجهی بابت سود و کارمزد تسهیلات اعم از اقساط معوقه و تمدید مهلت بازپرداخت و سهم یارانه معوقه دولت و نیز کمک‌ بلاعوض از کشاورزان دریافت نمی‌شود.

‌تبصره ۵ – سیستم بانکی مکلف است در مناطق خسارت دیده برابر مقررات نسبت به تمدید مطالبات سر رسید شده اقدام نماید.

‌تبصره ۶ – اعتبار موضوع این ماده واحده صددرصد (۱۰۰%) تخصیص یافته تلقی می‌گردد و حداکثر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۸۰ در اختیار‌ دستگاههای اجرائی ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

‌تبصره ۷ – دولت موظف است نسبت به ارائه گزارش عملکرد این قانون هر چهار ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.

‌تبصره ۸ – قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی مصوب ۱۳۷۹/۲/۲۰ در مورد شرکتها و سازمانهائی که شمول قانون بر‌آنها مستلزم ذکر نام است نیز لازم‌الاجرا می‌باشد.

‌تبصره ۹ – آیین‌نامه اجرائی این قانون، بر اساس پیشنهاد ستاد خشکسالی (‌مرکب از وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو ، سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک کشاورزی) حداکثر ظرف مدت یک ماه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

آیین‌نامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی

‌تبصره ۱۰ – [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۸]
حق‌النظاره چاه‌های آب کشاورزی و دامداری که آبدهی آنها در سال‌های زراعی ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ کاهش یافته است به ترتیب ذیل مشمول‌ معافیت، تخفیف و تمدید می‌شود :
‌الف – در صورت قطع آبدهی یا تقلیل به میزان نصف یا کمتر از نصف مندرج در پروانه مشمول بخشودگی کامل و تمدید بدهی کشاورزان و دامداران‌ خسارت دیده به مدت دو سال.
ب – در صورت آبدهی به میزان دو سوم تا نصف مندرج در پروانه، مشمول پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف و تمدید بدهی کشاورزان و دامداران خسارت‌دیده به مدت یک سال.

‌تبصره ۱۱ – [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۸]
اعتبار موردنیاز این قانون از محل منابع منظور شده در قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات مصوب ۱۳۸۰/۳/۳۰ تأمین می‌شود.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و نه تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سی‌ام خردادماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ ۱۳۸۰.۴.۱۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌مهدی کروبی
‌رئیس مجلس شورای اسلامی