آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف) تبصره (۴۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۴/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۴/۲۴

‌شماره: ۱۵۵۷۰ت۲۴۷۳۱هـ – ۱۳۸۰.۴.۱۰


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۴.۳ بنا به پیشنهاد شماره ۵۲.۸۲۱.۷۷۶۹ مورخ ۱۳۸۰.۳.۱۳ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۴۰)‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف) تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – به منظور تسریع در اجرای عملیات طرح‌های عمرانی مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، وزارت امور اقتصادی و‌ دارایی به نمایندگی از سوی دولت تا مبلغ دو هزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مشارکت منتشر و درآمد حاصل از فروش اوراق‌ مذکور را به ردیف شماره ۴۲۵۰۰۰ مندرج در قسمت سوم قانون یاد شده واریز می‌نماید.


‌ماده ۲ – عاملیت توزیع و فروش، پرداخت سود و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه به بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران واگذار می‌گردد و بانک می‌تواند عاملیت خود را به سایر بانک‌های کشور واگذار نماید.


‌ماده ۳ – هیأتی مرکب از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ تاریخ انتشار هر سری، مدت انواع اوراق مشارکت، حق عاملیت و سایر جزئیات مربوط به اوراق مشارکت موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را تعیین‌می‌نماید.

‌تبصره – سود علی الحساب اوراق موضوع این آیین‌نامه هفده درصد (۱۷%) در سال تعیین می‌شود که در مقاطع سه ماهه پرداخت می‌گردد.


‌ماده ۴ – اوراق مشارکت موضوع ماده(۱) این آیین‌نامه بر روی کاغذ مخصوص که مشخصات آن را وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌نماید تحت‌نظر هیأت نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار موضوع ماده (۴۶) قانون محاسبات عمومی کشور -مصوب ۱۳۶۶، چاپ و تحویل بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران می‌گردد، یک نمونه چاپی از هر نوع اوراق مذکور نیز که به مهر چاپی (‌نمونه) ممهور شده است با رعایت ترتیبات فوق به بانک‌ اخیرالذکر تحویل خواهد شد.


‌ماده ۵ – وزارت امور اقتصادی و دارایی از طرف دولت پرداخت سود متعلقه و بازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را از محل‌ اعتبارات مربوط و از طریق نظام بانکی تضمین می‌نماید.
‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبارات لازم به منظور پرداخت سود و بازپرداخت‌های بهای اصل فروش رفته را طی ردیف‌های خاصی در لوایح‌ بودجه سالیانه کل کشور پیش‌بینی نموده و هزینه‌های مربوط به چاپ، حق عاملیت، تبلیغات و سود علی‌الحساب سال جاری را از محل اعتبارات قانون‌ بودجه کل کشور در سال ۱۳۸۰ تأمین می‌نماید.


‌ماده ۶ – اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور چاپ و منتشر‌ می‌شود.


‌ماده ۷ – مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اوراق مشارکت موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه اختصاصاً برای قطار شهری مشهد و مبلغ‌ چهارصد میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای قطارهای شهری کرج، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز چاپ و طبق مقررات این آیین‌نامه به فروش‌ رسیده و وجوه مربوط در چهارچوب تخصیص ابلاغی و به ترتیب از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۴۵۵ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و از‌محل اعتبار ردیف ۵۰۳۵۶۷ در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار می‌گیرد تا طبق موافقت‌نامه‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ مبادله می‌شود به مصرف اجرای پروژه‌های یاد شده برسد.


‌ماده ۸ – وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طبق ماده (۹۰) قانون محاسبات عمومی کشور و تبصره آن -مصوب ۱۳۶۶- حسب مورد نسبت به اعمال نظارت مالی و عملیاتی در خصوص طرح‌های موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه اقدام می‌نمایند.


‌ماده ۹ – وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شهرداری‌ها موظفند برای انجام معاملات از جمله سپرده شرکت در مناقصه، سپرده انجام تعهدات،‌ پیش‌پرداخت و سایر موارد اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه را نیز به عنوان وثیقه بپذیرند.


‌ماده ۱۰ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مانده فروش نرفته اوراق مشارکت موضوع این آیین‌نامه تا پایان سال مالی ۱۳۸۰ را حداکثر‌ تا اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ تحت نظر هیأت نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار، امحاء و مراتب را به تفکیک نوع، تعداد و ارزش آنها ظرف مدت یک ماه به‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نماید.


‌ماده ۱۱ – اوراق مشارکت بازپرداخت شده موضوع این آیین‌نامه و کوپن‌های سررسید شده مربوط که سود آنها پرداخت گردیده است بر اساس‌ دستورالعملی که به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد امحاء خواهد شد.
‌اعتبارات لازم به منظور پرداخت هزینه‌های امحاء اوراق موضوع این آیین‌نامه بنابر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور در لوایح بودجه سالیانه کل کشور پیش‌بینی می‌گردد.


‌ماده ۱۲ – مفاد این آیین‌نامه به استثنای مواد (۱) و (۹) به منظور انجام اقدامات تکمیلی مربوط در خصوص اوراق مشارکت فروش رفته، در سال‌های‌ بعد از ۱۳۸۰ و تا سررسید اوراق یاد شده نیز نافذ و قابل اجرا است.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی