سیاست‌های دولت در مورد صیانت از جنگل‌های شمال کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۴/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۵/۱۳

‌شماره ۲۰۱۴۷ت۲۴۱۲۰‌هـ – ۱۳۸۰.۰۵.۰۱


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۰۴.۲۴ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

‌سیاست‌های دولت در مورد صیانت از جنگل‌های شمال کشور به شرح زیر تعیین می‌شود:

۱- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است ظرف ۲ ماده برنامه جامع حفظ و نگهداری و توسعه جنگل‌های شمال کشور را با همکاری‌ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به هیأت دولت تقدیم نماید.

۲- از هرگونه بهره برداری غیر استاندارد و غیرعملی از جنگل‌های طبیعی شمال کشور که به تخریب منابع جنگلی منجر گردد جلوگیری و قوانین و‌ مقرراتی که با سیاست‌های موضوع این تصویب‌نامه مغایر باشند بازنگری شود.

۳- صدور کلیه مجوزهایی که به هر ترتیب به کاهش مساحت جنگل‌های یاد شده منجر می‌شود از سوی تمام دستگاه‌ها متوقف و ممنوع شود.

۴- هرگونه بهره برداری مجاز که به جنگل و منابع جنگلی آسیب وارد می‌کند طبق برنامه زمان بندی شده و با تأمین اعتبارات و قوانین لازم متوقف‌ شود.

۵- بهره برداری از جنگل که با هدف حفظ جنگل انجام می‌شود با رعایت ملاحظات لازم علمی و حفاظت کامل از جنگل از شمول این سیاست‌ها‌ مستثنا می‌شود.

۶- چنانچه در اثر اجرای سیاست‌های موضوع این مصوبه به صنایع جنبی و تجارت مربوط به چوب خساراتی وارد شود از سوی دولت جبران گردد.

۷- تولید چوب صنعتی به عنوان یک طرح با دو منظور تأمین چوب مورد نیاز صنایع و همچنین ایجاد اشتغال در پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منظور شود.

۸- تسهیلات، اعتبارات و مقررات لازم برای توسعه جنگل‌های مصنوعی متناسب با ظرفیت اجرایی دولتی و خصوصی، مورد نظر قرار گیرد.

۹- در خصوص واردات چوب در شرایطی که بهره برداری از جنگل منع می‌شود پیش بینی‌های لازم برای کنترل قیمت مصرف کننده و تولید کننده‌ داخلی صورت پذیرد.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی