آیین‌نامه وصول عوارض از وسایل نقلیه موتوری در آزادراههای تهران ـ کرج، کرج ـ قزوین و تهران ـ قم

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۱۲/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۲/۰۸

شماره ۹۶۴ت۸‌هـ – ۱۳۷۳/۱/۲۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۲/۱۲/۸ بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و به استناد تبصره 42 قانون بودجه سال 1357 کل کشور، آیین نامه وصول عوارض از وسایل نقلیه موتوری در آزادراهای تهران ـ کرج، کرج ـ قزوین و تهران ـ قم را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 ـ از تاریخ 1/2/1373 از کلیه خودروهای سورای و وسایل نقلیه مسافری و باربری از قبیل مینی بوس، اتوبوس، وانت بار، کامیون و تریلر، حسب تردد در آزادراههای تهران ـ کرج، کرج ـ قزوین، تهران، قم و بالعکس به ترتیب زیر عوارض عبور دریافت خواهد شد.

تهران ـ کرج و بالعکس کرج ـ قزوین و بالعکس تهران ـ قم و بالعکس

انواع وسایل نقلیه 100ریال 300 ریال 300 ریال

سواری مینی بوس 200 ریال 600 ریال 800 ریال

اتوبوس 350 ریال 1000 ریال 1350 ریال

انواع وسایل نقلیه باربری وانت تا کامیون دو محور ـ 1500 ریال 2000 ریال

وسایل باربری از 3 محور به بالا ـ 2000 ریال 2700 ریال

تبصره ـ عوارض مقرر در این ماده شامل کلیه خودروهای دولتی و غیر دولتی به استثنای خودروهای متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی است.

ماده 2 ـ تردد وسایل نقلیه در آزاد راهها بدون پرداخت عوارض عبور ممنوع است. با متخلفین مطابق مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

ماده 3 ـ وجوه حاصل از وصول عوارض موضوع ماده یک در هر روز باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز بعد از طریق شعب بانک ملی ایران به حساب ویژه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که توسط خزانه افتتاح و مشاره آن به اداره وصول کننده اعلام خواهد شد واریز گردد.

ماده 4 ـ تردد وسایل نقلیه باربری حامل محمولات در آزادراههای موضوع این تصویبنامه به شرطی مجاز خواهد بود که محموله همراه آنها به طرز کاملاً مناسبی مهار شده باشد به نحوی که امکان ریزش یا وقوع سانحه وجود نداشته باشد.

ماده 5 ـ وجه حاصل از درآمد اخذ عوارض وفق ماده 29 قانون وصول برخی از درآمد های دولت و مصرف آن در مورد معین مصوب 20/8/1369 مجلس شورای اسلامی مصرف خواهد شد.

ماده 6 ـ مأمورین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند در اجرای دقیق مفاد این تصویبنامه اقدامات و کنترل لازم را معمول نمایند.

ماده ۷ ـ [الحاقی ۱۳۷۶/۵/۲۶]
وزارت راه و ترابری (‌سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌ها) مجاز است، علاوه بر روش قبلی اخذ عوارض، براساس عوارض‌ مصوب و با نصب برچسب ویژه تردد از آزادراهها بر روی وسایل نقلیه موتوری، عوارض عبور با احتساب تخفیف ویژه دریافت نماید.

‌تبصره ۱ ـ مبنای محاسبه برچسب موضوع این ماده، براساس هر ماه پنجاه (۵۰) تردد خواهد بود.

‌تبصره ۲ ـ وزارت راه و ترابری مکلف است برای تسهیل در تردد خودروهایی که از برچسب شش‌ماهه استفاده می‌کنند، حتی‌الامکان یک مسیر‌ ویژه ایجاد نماید.

‌تبصره ۳ – [الحاقی ۱۳۷۹/۲/۱۱]
دستورالعمل مربوط به تعیین مشخصات برچسبهای ویژه تردد و چگونگی تهیه، توزیع و نحوه وصول بهای آنها به طور ‌مشترک توسط وزارتخانه‌های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

از تاریخ 1/2/1373 تصویبنامه شماره 80578/ت672 مورخ 17/8/1368 لغو می شود.

معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی