‌آیین‌نامه اجرایی قانون تغییر عنوان اعضای شوراهای اسلامی روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۱۰/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۱۱/۲۴

‌شماره ۵۰۵۰۸ت۲۳۸۰۷هـ – ۱۳۸۰.۱۱.۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱۰.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۸.۴۱۳۰ مورخ ۱۳۷۹.۸.۲۵ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، واژه‌های به کاررفته دارای معانی مشروح مربوط می‌باشند:
‌الف – روستا: منطبق با تعریفی است که در ماده (۲) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری – مصوب ۱۳۶۲ – ارایه گردیده است.
ب – شهر: همان ویژگیهای مندرج در ماده (۴) قانون تعاریف و ضوابط و تقسیمات کشوری – مصوب ۱۳۶۲ – و اصلاحیه آن – مصوب ۱۳۷۱ -‌می‌باشد.
پ – قانون: قانون تغییر عنوان اعضای شورای اسلامی روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند – مصوب ۱۳۷۸ -.
ت – شورا: شورای اسلامی شهر جدید (‌موضوع «‌قانون»).


‌ماده ۲ـ روستاهایی که بعد از انتخابات شوراهای اسلامی، منفرداً یا تجمیعا به شهر تبدیل می‌شوند نام اعضای شورای اسلامی روستا با هر تعداد اعضاء‌ به شهر تغییر می‌یابد.


‌ماده ۳ـ اولین جلسه «‌شورا» ظرف یک هفته پس از تغییر عنوان به دعوت مسؤول واحد تقسیمات کشوری حوزه انتخابیه و با ریاست مسن‌ترین اعضاء‌ تشکیل گردیده، از بین اعضای خود یک رییس، یک نایب رییس و حداقل یک منشی انتخاب می‌نماید.


ماده ۴ـ جلسات«‌شورا» با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت مطلق آرای حاضران معتبر می‌باشد.


‌ماده ۵ـ اعضای علی‌البدل شوراهای اسلامی روستایی موضوع قانون به موازات تغییرات حاصل شده، با لحاظ ترتیبات آرای مکتسبه و تعیین اولویتها،‌ به اعضای علی‌البدل شورای اسلامی شهر تبدیل عنوان می‌یابند.


‌ماده ۶ـ با تغییر عنوان شورای اسلامی روستا به شهر، کلیه کارتهای عضویت شورای اسلامی روستا باطل می‌گردد. بخشداری حوزه انتخابیه مربوط‌ موظف است با جمع آوری کارتهای باطل شده برای کلیه اعضای اصلی و علی‌البدل کارت عضویت جدید صادر نماید.


‌ماده ۷ـ حدود وظایف و اختیارات «‌شورا» همان موارد مقرر در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران -‌مصوب ۱۳۷۵ – و آیین‌نامه‌های اجرایی آن می‌باشد.


‌ماده ۸ ـ «‌شورا» تا انقضای دوره قانونی مربوط، مشمول مفاد این آیین‌نامه می‌باشد و با برگزاری انتخابات بعدی، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل‌ شورای اسلامی شهر به نحوی خواهد بود که در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر به نحوی خواهد بود که در قانون‌ تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران – مصوب ۱۳۷۵ – مقرر گردیده است.

‌معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف