‌اساسنامه بنیاد فرهنگی و هنری رودکی [مصوب ۱۳۸۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۱۸

[به موجب اساسنامه بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، مصوب ۱۴۰۳ نسخ شده است.]

‌شماره : ۹۳۰۵ت۲۴۷۳۸‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱/۳/۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۵۴۹۸ مورخ ۱۳۸۰.۳.۹ وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون تشکیل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی -‌مصوب ۱۳۷۹ – اساسنامه بنیاد فرهنگی و هنری رودکی را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱- به منظور پیشرفت و توسعه هنر همتراز با شأن تاریخی، دینی و ملی هنر در این سرزمین و‌برخورداری آن از موقعیت و اعتبار برجسته ملی و بین‌المللی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی – که در این‌ اساسنامه «‌بنیاد» نامیده می‌شود- به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی تشکیل می‌شود.

ماده ۲ – بنیاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بر طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات‌ مربوط اداره می‌شود.

‌ماده ۳ – مرکز بنیاد در تهران است و بنیاد می‌تواند با تصویب هیأت امنا در تهران یا سایر نقاط کشور‌ شعبه ایجاد نماید.

‌ماده ۴ – سال مالی بنیاد از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد‌به استثنای اولین سال که شروع آن از تاریخ تشکیل بنیاد خواهد بود.

‌ماده ۵ – وظایف بنیاد با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
۱- ایجاد بستر فعالیت‌های حرفه‌ای هنری و ادبی در تولید و عرضه هنر.
۲ – تلاش در تبیین و نشر مبانی نظری هنر و نمونه سازی در زمینه هنرهای دینی و ملی.
۳ – توسعه فضاهای هنری از طریق ساخت، بازسازی و فعال کردن تالارها و مراکز هنری، بهره گیری از‌ امکانات موجود و جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی در توسعه فعالیت‌های‌ هنری و ادبی.
۴ – شناخت و به کارگیری استعدادهای درخشان هنری و ادبی در سطح داخلی و بین المللی، بزرگداشت‌ و معرفی هنرمندان و ادیبان برگزیده و پیشکسوت در حوزه‌های مختلف هنر و ادب.
۵ – جلب مشارکت عمومی‌در فعالیت‌های هنری و ادبی،‌تشکیل شرکت‌ها، موسسات و گروه‌های مرتبط با‌اهداف و وظایف بنیاد.
۶ – تربیت کادر فنی خبره در زمینه خدمات تخصصی، پشتیبانی فنی و تجهیزات هنری از طریق‌ برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی هنر.
۷ – همکاری و تعامل با مؤسسات فرهنگی و هنری داخلی و خارجی، ارایه مشاوره و انجام مشارکت یا‌ مباشرت در اداره مراکز فرهنگی و هنری کشور.
۸ – افزایش توان کمی‌ و کیفی تولید و عرضه آثار هنری و ادبی و تشکیل کارگاه‌ها و گروه‌های حرفه‌ای‌هنری.
۹ – حمایت مادی و معنوی از آفرینش‌های حرفه ای هنرمندان کشور.
۱۰ – فراهم ساختن محیط‌های مناسب و سالم برای فعالیت علاقمندان به هنر.
۱۱ – برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های هنری و ادبی و شرکت در جشنواره‌ها و گردهمایی‌های هنری و‌ ادبی داخلی و خارجی.
۱۲ – تشکیل آرشیو ملی از آثار موسیقی و تئاتر و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی موردنیاز.

‌فصل دوم – ارکان و تشکیلات بنیاد

‌ماده ۶- ‌ارکان بنیاد عبارتند از :
۱- هیأت امنا.
۲- هیأت مدیره.
۳- مدیرعامل.
۴- بازرس قانونی.

‌ماده ۷- هیأت امنا تشکیل می‌شود از :
۱- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌رییس هیأت امنا).
۲- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
۳- دو نفر از صاحب نظران در امور فرهنگی و هنری که به انتخاب و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برای مدت دو سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع است.
۴- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌دبیر هیأت امنا).

‌ماده ۸ – ‌وظایف هیأت امنا با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
۱- تدوین راهبردها، سیاست‌ها و خط مشی .
۲- نظارت عالی بر فعالیت‌های جاری
۳- تصویب آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی.
۴- تصویب تشکیلات و نمودار سازمانی.
۵- تصویب برنامه و بودجه سالانه.
۶- بررسی و تصویب گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سالانه
۷- تعیین و عزل اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد رییس هیأت امنا.
۸ – تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و بازرس قانونی .

‌ماده ۹- جلسات عادی هیأت امنا هر شش ماه یک بار تشکیل می‌شود. ‌در موارد خاص جلسه فوق‌العاده به دعوت رییس هیأت امنا تشکیل خواهد شد.

‌تبصره ۱ – جلسات هیأت امنا با شرکت سه نفر از اعضا شامل رییس هیأت امنا رسمیت یافته و‌ تصمیمات نیز با اکثریت آرای حاضران معتبر خواهد بود.

‌تبصره ۲- ‌در صورت تساوی آرای حاضران رأی رییس هیأت امنا ملاک است.

‌تبصره ۳- ‌ابلاغ تصمیمات هیأت امنا توسط دبیر آن انجام می‌گیرد .

‌ماده ۱۰- هیأت مدیره بنیاد از سه نفر عضو تشکیل می‌شود که با پیشنهاد رییس هیأت امنا و تصویب‌ هیأت امنا برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند، انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع است و تا انتخاب مدیران جدید،‌مدیران قبلی انجام وظیفه خواهند نمود.

‌تبصره – ‌جلسات هیأت مدیره با حضور دو نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن حداقل با دو‌رای موافق معتبر است.

‌ماده ۱۱ – وظایف هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
۱- حفظ مصالح و منافع بنیاد.
۲ – بررسی تشکیلات و نمودارهای سازمانی و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و برنامه‌های جذب‌ نیروی انسانی و پیشنهاد آن به هیأت امنا.
۳ – بررسی، پیشنهاد و تصویب انعقاد هرگونه قرارداد در حدود اعتبارات و وظایف پیش بینی شده.
۴ – بررسی و تأیید گزارش‌های مالی، حساب و صورت‌های مالی سالانه جهت طرح در هیأت امنا.
۵- افتتاح حساب در بانک‌ها و موسسات اعتباری به نام بنیاد.
۶- بررسی و تصویب اخذ تسهیلات و انواع مشارکت‌ها به پیشنهاد مدیرعامل.
۷- ارایه صورت‌های مالی سالانه بنیاد به هیأت امنا.

‌ماده ۱۲- ‌مدیرعامل از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن توسط هیأت مدیره انتخاب و با حکم‌ رییس هیأت امنا منصوب می‌شود.

‌تبصره ۱- مدت انتصاب مدیرعامل دو سال و انتصاب مجدد او بلامانع است.

‌تبصره ۲ – ‌عزل مدیرعامل به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب رییس هیأت امنا خواهد بود.

‌ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مدیرعامل بنیاد با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
۱- اجرای کلیه مصوبات هیأت مدیره.
۲- پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه بنیاد به هیأت مدیره.
۳- تهیه و ارایه گزارشات مالی، حساب و صورت‌های مالی سالانه.
۴- پیشنهاد برنامه‌های جذب نیروی انسانی.
۵ – جلب مشارکت‌های مردمی‌و نهادهای مدنی.
۶- خرید، فروش، اجاره و بهره‌برداری از اموال و دارایی‌های بنیاد و انجام سایر معاملات.
۷ – دعوت و برگزاری جلسات هیأت مدیره.
۸- عزل و نصب معاونان، مدیران و کارکنان بنیاد براساس تشکیلات مصوب هیأت امنا
۹- پیشنهاد اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و انجام آن مطابق آیین‌نامه‌های‌ مصوب هیأت امنا.
۱۰ – ارایه گزارش عملکرد سالانه بنیاد به هیأت مدیره .
۱۱ – اقامه و تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی یا انصراف از آن در کلیه مراجع قضایی با حق تعیین وکیل و‌ توکیل به غیر ولو کراراً.
۱۲ – اجرای کلیه وظایف تفویضی و محوله از طرف هیأت مدیره.

‌تبصره – قراردادها و اسناد مالی و تعهدآور بنیاد با امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره‌ معتبر خواهد بود.

‌ماده ۱۴ – بازرس قانونی بنیاد سازمان حسابرسی است

‌ماده ۱۵ – وظایف بازرس عبارتند از:
۱ – ارایه گزارش‌های مالی به هیأت امنا ۲ – ارایه گزارش به هیأت امنا در مواردی که خلاف مصوبات و‌ مقررات بنیاد عمل شده است.

‌تبصره – ‌انجام وظایف بازرسی باید به گونه ای باشد که مانع فعالیت‌های جاری بنیاد نشود.

‌فصل سوم – امور مالی

‌ماده ۱۶- منابع مالی بنیاد عبارتند از:
۱- اعتباراتی که همه ساله تحت عنوان کمک به بنیاد با تصویب هیأت امنا و پیشنهاد وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی‌ طی ردیف اختصاصی در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود.
۲ – درآمدهای ناشی از ارایه خدمات یا فروش تولیدات فرهنگی و هنری.
۳ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۲/۲۸]
هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰.
۴ – دریافت تسهیلات و هدایا به صورت ریالی و ارزی از منابع داخلی و خارجی با تأیید هیأت امنا.
۵ – درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری بنیاد.

‌ماده ۱۷ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۲/۲۸]
هرگونه اصلاح در این اساسنامه پس از تصویب هیأت امنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور و تصویب هیأت وزیران انجام می‌شود.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور