۵۶۰/۱۳.ط -۲۵/۲/۱۳۸۱
شورای عالی اداری در نود و یکمین جلسه مورخ ۱۵/۲/۱۳۸۱ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و در اجرای مصوبه شماره ۴۵۰۹/۲۶۰۷۵ مورخ ۸/۲/۱۳۸۱ هیأت وزیران موضوع تصویب برنامههای هفتگانه «برنامه تحول در نظام اداری» شامل:
۱ـ برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
۲ـ برنامه تحول در ساختارهای تشکیلاتی دولت
۳ـ برنامه تحول در نظامهای مدیریتی
۴ـ برنامه تحول در نظامهای استخدامی
۵ـ برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت
۶ـ برنامه اصلاح فرآیندها، روشهای انجام کار و توسعه فنآوری اداری
۷ـ برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
به استناد ماده یک قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور تحقق اهداف و سیاستهای مندرج در سند موسوم به گام دوم، طرحها و سیاستهای اجرایی برنامه تحول در نظام اداری به همراه زمانبندی انجام آنها و دستگاههای اصلی و همکار مجری و مراجع تصویب کننده طبق جداول پیوست را به شرح زیر تصویب و مقرر نمود جهت منسجم نمودن تصمیمات متخذه در این خصوص طرحهایی که مرجع تصویب آنها دولت و یا مجلس شورای اسلامی است قبل از طرح موضوع در هیات وزیران در شورای عالی اداری مطرح و سپس به مراجع مربوط تقدیم گردند.
الف ـ طرحهای برنامه تحول در نظام اداری
برای اجرای برنامه تحول در نظام اداری کشور، مجموعاً ۴۰ طرح مطالعاتی و اجرایی به شرح جداول پیوست پیشبینی و برنامهریزی گردیده است که عنوان طرحهای مرتبط با هر برنامه، دستگاه اصلی، دستگاه همکار، مرجع تصویب، تاریخ تصویب و تاریخ اتمام آنها مشخص و جهت اجرا ابلاغ میگردد.
۱ـ برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ اتمام تاریخ تصویب
۱ـ۱ تهـــیه طرح دولت متناسـب (الگوی مناسباندازه دولت) از طــریق تعیین و
تفکیــک اعـــمال حاکمیت و اعمال تصدی براساس مفاد ماده ۶۴ قانون برنامه
سومتوســعهوتشخیص حجم مناسب برای دولت با تعریف منطقی دولت و امکانات و منابعی
که مـیتوان برای اداره امور توسط دولت هزینه نمود سازمـــان مدیریت و
برنامهریزی کشور وزارتخانه ها حســـــب مورد هیــــأت وزیران آبان
۸۱ آذر ۸۱
۲ـ۱ شناخــت راههای واگذاری و توقف توسعه بخش های اعمالتصدی دولت
درحوزههایاجتماعیواقتصادی(آموزشو پرورش، بهداشت و درمان ،شرکتهای دولتی
و…)وتعیین راههایمناسببرای توسعه فعالیت بخشغیردولتی به
موازات کاهش
تصدی های دولت سازمان مدیریت و برنامهریز ی کشور دستگاههای اجرائی
حسبمورد هیئت وزیران مرداد ۸۱ شهریور ۸۱
۳ـ۱ تعیین اهداف کمی بـــرای واگذاری تصـدی های دولت وتوسـعه فعالیتهای
بخش غیـردولتی
متناسب با نتایج حاصل از مطالعات موضوع بندهــای ۱ و ۲ ســـازمان مدیـریت و
برنامهریزی کشور دستگاههای اجــــرائی مربــــوط براســـاس هماهنـــگی
سازمـــان مدیریت و برنامهریزی کشور شـــورای عالی ادرای آبان ۸۱ آذر ۸۱
۲ـ برنامه اصلاح ساختارهای تشکیلاتی دولت
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ اتمام تاریخ تصویب
۴ـ۲ بررسی و شناخت مشکلات تشکیلات کلان دولت و ارائه پیشنهادهای
اصلاحی لازم ســـازمان مدیریت و برنامهریزی کشور دستگاههای
اجرائی هـیـــأت وزیــران و مجــــلس شـــورای اسلامی اسفند۸۱ خرداد۸۲
۵ـ۲ تنظیم ضوابط طراحی و تأیید تشکیلات داخلی دستگاههای دولتی سازمــان
مدیریت و برنامهریزی کشور سازمـــان مدیریت و برنامهریزی کشور شهریور ۸۱ مهر ۸۱
۶ـ۲ تـهیه طرح جامع تفکیک وظایف و اختیــــارات ملی و استانـی دستگاههای اجرائـی و تنظیم لایــحه اختیارات قانـــونی برای مقامات استانی ســـازمان مدیـریت و برنامهریزی
کشور وزارت کشـــور و ســــــایر دستگـاهها حســــب مــورد شورایعـالی اداری مهر۸۱ آبان ۸۱
۷ـ۲ بررسی و شناخت شعب، دفـــاتر و نمایندگـــــیهای دستگاههایاجرائی و
شرکـــتهای دولتی در خارج از کشـــور و ارائه پیشنهادهای لازم برای ابقاء یا انحلال یا ادغام آنها وزارت امـــــور اقتــصادی
و دارائی
سازمـــان مدیــریت و بـرنامهریزی کشور وزارت امـور خارجه و ســـایـر
دستگاههـای ذیربط شورایـعالی
اداری پــایان نیمه اول ۸۱ پـــایان سهماهه سـوم۸۱
۳ـ برنامه اصلاح نظام های مدیریتی
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ
اتمام تاریخ تصویب
۸ـ۳ بررســـــی و تعیین تکلیــــف شوراها و مجامـــع متــعدد تصمیــــمگیری و
ساماندهی و اصلاح نظام و نهادهای تصمیمگــیری در ساختـــار تشکیلاتی
دولت ســــازمان مدیــریت و برنامهریزی کشور دستگاههای اجرائی هیـــأت
وزیــران خردادماه ۸۲ شهریور ماه ۸۲
۹ـ۳ بررسی، تنظیم و ایجاد نظامارزیابی عملکرد در دستگاههای
اجرائی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور هیـــأت وزیران پـــایان
نیمه اول ۸۱ آبان ماه ۸۱
۱۰ـ۳ تهیه طرح انتصاب و تداوم خدمت مدیران با جهتگیری ایجاد شایسته سالاری و
ثبات در مدیریت ها سازمــــان مدیــریت و برنامهریزی کــشور مــراکــز
پژوهش در تــوسـعـه مدیــریت کشور هیـــأت وزیران مــهرماه ۸۱ سه ماهه
سوم۸۱
۱۱ـ۳ شناخت مشکلات اساسی در جهــتگیــریها و
سیاست های حاکم بر اداره بخش آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادها و جهتگیــریهای
مناسب مدیریتی بـــرای توسعه مشارکت مردم و ارتقاء سطح بهرهوری وزارت آموزش
و پرورش سازمــان مـــدیریت و برنامهریزی کــشور (به صورت مشترک)
شورای عالی اداری سه ماهه سوم ۸۱ سه ماهه چهارم ۸۱
۱۲ـ۳ شناخــت مشــکلات اساسیدرجهتگیریها و سیاستهای حــاکم بر اداره بخش
بهداشت و درمانوارائهپیشنهادهای مناسب مدیریتی برای کاهـــش تـصدیهای
دولتارتقاء بهــرهوری ایـن بخش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان
مدیریـت و بــرنامهریزی کشور (به صورت مشترک) شــورای عــــالی
اداری دیــماه ۸۱ اسفند ماه ۸۱
۱۳ـ۳ شـناخــت مشکلات اساســی در جهت گیریها و سیاستهای حاکم بر اداره بخش
آموزش عالی و ارائه پیشنهادهای مناسب مدیریتی برای ارتقاء بهرهوری این
بخش وزارت علوم، تحقیقات و فــنآوری و ســـازمان مدیــریت و بــرنامهریزی
کشور (به صورت مشترک) شــورای عـــالی انـقـلاب فــرهنگی سه ماهه اول
۸۲ تیر ماه ۸۲
۱۴ـ۳ شناخت مشکلات اساسی در جــــهتگیریها و سیاستهای حاکم بر اداره امور
نیروی انتظامی و ارائه پیشنهادهـــای منــاسب مدیریتی بـــرای ارتقاء بهرهوری
ایــن بخش وزارت کشـــور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و
برنامهریزی کشور (به صورت مشترک) شـــورای عــــالی
اداری سه ماهه چــهارم ۸۱ اردیبهشت ماه ۸۲
۱۵ـ۳ شناخـــت مشکلات اســــاســـی در جهـــتگیــریها و سیاستــهای مدیریتی
حاکم بر نظام تأمین اجتمــــاعی و ارائه پیشنــــهادهای لازم برای حل آنها و تهیه
لایـــحه نظام جامع خدمــــات تأمیـن اجتماعی بـرای آحاد جامعه ســـازمان
مدیــریت و بـرنامهریزی کشور سازمــان تأمیــــن اجتمــاعی، سازمـــان
بازنشستگی کشـوری و ســـازمان بیمــــــه خدمـــات درمـــانی کشور هیــــأت
وزیــران سه ماهه اول ۸۲ تیرماه ۸۲
۱۶ـ۳ شناخــت مشکلات اســــاســـی در جهـــتگیریها و سیاستهای حاکم بر اداره
امـــور مالیاتی کشـــور و ارائــه پیشنهادهای مناسب مدیریتی برای ارتقاء بهرهوری
این بخش وزارت امور اقتصادی و دارائی، سازمان مالیاتی کشور و سازمان مدیریت و
برنامهریزی کشور شـــورای عــــالی اداری سه ماهه سوم ۸۱ دی ماه ۸۱
۱۷ـ۳ شناخــت مـشکلات اساسیدرجهتگیریها و سیاستهای حاکم بر اداره امــور
وزارت جـــهاد کـشاورزی و ارائـه پیـشنهادهای لازم بــرای کـاهش تصدیهـای دولت و
ارتقاء سطح بهرهوری این بخش وزارت جهاد کشاورزی و ســازمان مــدیریت و
بــرنامهریزی کــشور (به صورت مشترک) شورایعالی اداری سه ماهه دوم
۸۲ آبان ۸۲
۱۸ـ۳ شناخــت مشکلات اساسـی در جهت گیریـها و سیاستهای حاکم بر اداره امور
وزارت راه و ترابری و ارائـه پـیشنهــادهای مناســـب مـدیریتی بـــرای کـــاهـش
تصدیهای دولت و ارتقاء کیفیت خدمات وزارت راه و ترابری و ســازمــان مــدیریت
و برنـــامهریزی کــشور (به صورت مشترک) شــورای عـــالی اداری سه ماهه سوم
۸۱ سه ماهه چهارم ۸۱
۱۹ـ۳ تدوین برنامه و تنظیم سازوکارهای اجرائی امر مبارزه با ارتشاء در نظام
اداری کشور سـازمــان مدیـریت و برنامهریزی کشور دستگاههای
ذیربط هــیـأت وزیران سه ماهه سوم ۸۱ بهمن ماه ۸۱
۲۰ـ۳ بررسی موانع اداری و مدیریتی برای توسعه تولید در کشور و ارائه پیشنهادهای
لازم برای رفع آنها ســـازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وزارت صنایع و
معادن . وزارت جهاد کشاورزی و اتاق صنایع، معادن و بازرگانی ایران هیـــأت
وزیــران سه ماهه سوم ۸۲ سه ماهه چهارم ۸۲
۴ـ برنامه اصلاح نظام های استخدامی
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ اتمام تاریخ تصویب
۲۱ـ۴ بررسی و رفع نواقص آئیننامه استخـدام پیمانی کارکـنان دولت بــرای تــوسعه اشتغـــال بـــه صـــــــورت غیـــررسمــی (پیمانــی) بجای استخدامــهای دائمی و رسمی ســازمــان مـدیـریت و بـرنامهریزی کشــور
ـــ هیأت وزیران تیرماه ۸۱ مرداد
ماه۸۱
۲۲ـ۴ بررسی و اصلاح طــــــرحهای طبقهبنــــدی مشاغــــل در جهـــت تطبیق
رشتههای شغلی بــــا نیازهای دستـــگاههای دولتـی و ایجاد انگیـــزه برای
ارتقـــــاء در مشاغـــــــل کارشناســی و تحقیقاتــی ســــازمان مدیریت و
برنامـهریزی کشور کلیـــــه دستگاههای اجـــرائی حســــب مورد شـــــورای
امور اداری و استخدامــی کشور پایان سال ۸۱ سهماهه اول ۸۲
۲۳ـ۴ بررســـی و تجدیــــدنظر اساســــی در قانون استـخدام کشــــوری و تدویــن
لایحه جدید ســـــازمان مدیــریت و برنامهریزی کشور
ـــ هیأت وزیران مجلـــــس شـــــورای اسلامی پایان سال ۸۱ تیـرماه ۸۲
۲۴ـ۴ بررسی بهمنظور حـــل مشکـل حقوق و مزایای کـــــــــادر کارشنــاسـی
دولـــت کـه وظیــــــفــه بــرنامهریزی ، هــــــدایت و نظارت امور را بعهده
دارند
ســـــازمان مدیــریت و برنامهریزی کشور وزارتخانهها و سـازمانها حسب
مورد شـــــورای امـــوراداری واستـخدامی کشــــور و هیأتوزیران اردیبهشت
۸۱ خرداد ماه ۸۱
۲۵ـ۴ اعطایاختیارات لازم و مربوط بــه مدیریت امور استخدامی بخــــــــش
تصـــدی های دولـــت بـــه مسئولین مربوط تـــا براساس قیمـــت تمام شــده خدمات
اعمال نمایند. ســـــازمان مدیــریت و برنامهریزی کشور شــــــورای
امور اداری و استخــدامی کشـــور و هیأت وزیران سه ماه اول سال
۸۲ آذرماه ۸۲
۲۶ـ۴ اصـلاح ضوابط، آییننامه ها و دستورالعمـلهای ورود به خدمت بــرای
انتخاب اصلح ســـــازمان مدیــریت و برنامهریزی کشور شــــــورای امور
اداری و استخــدامی کشور خردادماه ۸۱ مردادماه سال ۸۱
۵ـ برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ
اتمام تاریخ تصویب
۲۷ـ۵ بررسی و اصلاح نظام ارزشیابی کارکنان دولت ســـازمان مدیریت و
برنامهریزی کشور
ـــ شـورایعالی اداری آذرماه ۸۱ بهمن ماه ۸۱
۲۸ـ۵ مطالعه و بازنگری در نظام آموزش کارکنان دولت و اعمال اصلاحات لازم در
آن سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور کــــــلیه دستگاههای اجــــرائی
حســــب مورد سازمــان مدیـریت و برنامهریزی کشور پـایان نیمهاول ســال
۸۱ مـهرماه سال ۸۱
۲۹ـ۵ بررسی و اصلاح مقررات موجود و دستیبابی به مقررات مؤثر و لازم در زمینه
ارتقاء سطح انگیزش و تأمین معیشت کارکنان دولت ســـــازمان مدیــریت و
بــرنامهریزی کـشور بررسیهــای انجـــــام شـــده در دستگاههای اجرائــی و
مـــوسسات پژوهشی در زمینه مربوط هیـــــأت وزیـــران و مجـــلس شــــورای
اسلامی پــایان ســـال ۸۱ نیـمه اول ســـال ۱۳۸۲
۳۰ـ۵ تنظیم برنامه های آموزشی بـــرای رشته های شغلی گوناگونبرای طول خدمت
کارکنان دستگاههای اجرائـــــی ذیربط ســـــازمان مدیــریت و بــرنامهریزی
کـشور ســـــازمان مدیــریت و بــرنامهریزی کـشور پــایان ســال
۱۳۸۱ نیمه اول سال۱۳۸۲
۳۱ـ۵ بررسی و اصلاح قوانین متعدد متبوع بازنشستگی کشوری و تهیه لایحه
مربوط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ســــــازمان بــازنشستگی
کشوری مجلس شورای اسلامی تیــرماه ۸۱ شهریور ۸۱
۶ـ برنامه اصلاح فرآیندها، روشهای انجام کار و توسعه فن آوری اداری
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ
اتمام تاریخ تصویب
۳۲ـ۶ تنظیم برنامه گسترده اصلاح روشهای مشترک و اختصاصی (در اجرای مصوبه مورخ ۶
/۹/۷۸ شورای عالی اداری) در کلیه دستگاههای اجرائی کشوربااولویتمواردذیل:
ـ اصلاح روش تهیه و تنظیمواجرایبودجهسالانه
ـاصلاحروشدریافتمالیات
ـ اصلاح روش اعطاء وام تبصـره ۲۹ در جـهت کوتاه کــردن مراحل انجام کـــار و توسعه
اشتغال در کشور دستگاههـای اجرائی حسب مورد ســـــازمان مدیـــریت و
برنامـهریزی کشور دستـــــگاه مربـــــوطه حسب مورد و شورایـــعالی
اداری نیمه اول سال ۸۲
۳۳ـ۶ بـــررسی عـــلل و ریــــشههای مدیریتی تأخیـــــر در اجرای طرحهـــای
عمرانی و هزینـــه بالا و کیفیت نازل طرحهای عمرانی و ارائـــــه راهحلها و
پیشنهادهـای مدیریتی مناسب و مؤثر ســــــازمان مدیــــریت و بــرنامـهریزی
کـشور دستگاههای اجـــــرائی مربـــــوط حسب مورد هیـــــأت
وزیـــران نــیمه
دوم ســـال ۸۱ ســـه مــاهه
اول ســال ۸۲
۳۴ـ۶ تهیـه و اجـرای برنامه گستـــرده اصـــلاح روشهای عمومی سـازمان مدیــــــریت و بــــــــرنامهریزی کشــــــــورو زارت امــوراقتصـــــادی و دارائی
ــــ ســـازمان مدیریت و برنامهریزی کشور پــایان سال ۸۲
ـــ
۳۵ـ۶ تهیه برنامه جامع تحقق اهداف دولت الکترونیک سـازمان مدیــریت
وبرنامهریزی کشور دبیـــرخانه شورایــعالی اطلاع رسانی
و دستـگاههای عضـو کمیته اتــوماسیون اداری شورایـعالی اداری ســـه مــاهه چهارم ۸۱
ـــ
۳۶ـ۶ تهیه و تدوین فرمت ها و استانداردها و ویژگیهای نرمافزارهــــای مناسب
ارائه خدمات عمومی در بخش دولتی سیستم های پرسنلی، اداری، مالی،
بودجه،پشتیبانیوعمرانی) سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور
اقتصادی و دارایی دستگاههای اجرایی کمیته اتوماسیون اداری تا پایان سه ماهه
اول سال۸۲ تا پایان سهماهه
دوم سال۸۲
۳۷ـ۶ تهیه طرح الزامات مربوط به ایجاد نظم و انضباط اداری سـازمانمـدیریت
وبرنامهریزیکشور هیــــأت وزیران تیرماه ۸۱ مرداد ماه ۸۱
۳۸ـ۶ تهیه طرح جا و مکان و ساماندهی فضاهای اداری ســازمانمدیریت
و برنامهریزی کشور وزارتمسـکن و شهرسازی هیــــأت وزیـــران فروردین ماه ۸۲ پایان نیمه اول ۸۲
۷ـ برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
ردیف عنوان طرحها دستگاه اصلی دستگاه همکار مرجع تصویب تاریخ اتمام تاریخ تصویب
۳۹ـ۷ تهیـــه طرح تکریم مردم و تقدم حقوق آنهــــا بـــر منافع دستگاهها و
کارکنان دولت ســــازمان مدیریت و برنامهریزی کشور شورایعالی
اداری پـایان سال ۸۰ فروردین ۸۱
۴۰ـ۷ برنامهریـــزی وسیع بــرای اجرای طرح تکریم مردم کلــــــیه دستگاههای
اجــرائی و صــــدا و سیمــــای جمهــوری اســــلامی ایـــــران ســـازمان
مدیـریت و برنامهریزی کشور تــــا پـایان سـال ۱۳۸۱
ب ـ سیاستهای اجرایی برنامه تحول
سیاستها و جهتگیرهای برنامه تحول در نظام اداری کشور در ارتباط با نحوه اجرای هریک از برنامههای هفتگانه فوق الاشعار، به شرح زیر میباشد:
۱ـ سیاست های اجرایی برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
۱ـ۱ـ دولت باید وظائف حاکمیتی را در سطح کیفی مطلوب ، به نحو کارآمد و اثربخش انجام دهد.
۲ـ۱ـ وظائف مربوط به تصدیهای اجتماعی دولت به سه طریق زیر انجام شود:
الف ـ توسعهفعالیتبخشهای غیر دولتی با استفاده از حمایت و یارانههای دولت.
ب ـ پرداخت هزینه سرانه از بودجه دولت به هیاتهای امنای غیردولتی مورد تایید
دستگاههای مربوطه به منظور انجام وظائف اعمال تصدی با نظارت و هدایت دولت نظیر
مدارس، مراکز درمانی، مراکز توانبخشی، دانشگاهها.
ج ـ ایجاد و اداره مستقیم واحدهای مربوط در بخشها و مناطقی که امکان اجرای دو بند
فوق الذکر وجود ندارد.
۳ـ۱ـ وظائف اعمال تصدیهای اقتصادی با استفاده از روشهای خصوصی سازی به بخش
غیردولتی واگذار گردد و سازوکارهای لازم برای نظارت بر حسن اجرای امور، پس از
واگذاری به بخش غیردولتی، پیشبینی شود.
۴ـ۱ـ برای انجام خدمات زیربنایی و اجرای طرحهای عمرانی که الزاماً باید توسط دولت
انجام شود، نظیر ساخت و احداث راهها، سدها، فرودگاهها و ساختمانهای اداری، با
استفاده از روش قیمت تمام شده و مناقصه گلوبال
(Global) و از طریق بخش غیردولتی اقدام شود.
۵ـ۱ـ نیروی انسانی دستگاههای مسؤول اعمال حاکمیت و واحدهای ستادی بخش تصدی های
اجتماعی و اقتصادی ( مذکور در ماده ۶۴ قانون برنامه سوم توسعه) « کارمند دولت»
تلقی میگردند و مقررات دولتی بر این گروه از مستخدمان حاکم میباشد.
۶ـ۱ـ نیروی انسانی بخش تصدیهای اجتماعی که با پرداخت سرانه یا یارانه از طریق
دولت اداره میشوند، مشمول قانون کار و نظام تامین اجتماعی بوده و در جذب و
نگهداری و شرایط احراز و نظایرآن، صرفاً از حداقلهای مورد نظر دولت تبعیت میکنند
و سایر اختیارات اداری و استخدامی تماماً به عهده هیاتهای امنای اداره کننده این
بخشها، میباشد.
۷ـ۱ـ امور مردم در شهرها، بخشها و روستاها حتی الامکان، به تشکل های مردمی و محلی
نظیر شهرداری ها، دهیاریها، شوراهای شهرو روستا واگذار شود و در صورت ضرورت، دولت
به اینگونه تشکلها، کمک مالی، فکری و اطلاعاتی نماید.
۲ـ سیاست های اجرایی برنامه تحول درساختارهای تشکیلاتی دولت
۱ـ۲ـ تشکیلات کلان دولت، براساس سیاستهای مذکور در بندهای ۱ـ۱، ۲ـ۱،
۳ـ۱و ۴ـ۱موردتجدید نظر اساسی قرار گیرد.
۲ـ۲ـ ساختار تشکیلات دستگاههای مسؤول اعمال حاکمیت، از قواعد و ضوابط
پیش بینی شده ( الزامات کیفی و کمی) تبعیت خواهند نمود و از تایید و تصویب
تشکیلات خارج از ضوابط مذکور، خودداری شود.
۳ـ۲ـ به منظور ایجاد انسجام و یکپارچگی در ساختار بخش دولتی و کاهش ناهماهنگیها و
برقراری نظم، تعداد پستهای مدیریتی به حداقل ممکن کاهش یابد و توسعه تشکیلات
دولتی با محدودیت و اعمال نظارتهای لازم همراه شود.
۴ـ۲ـ آن دسته از وظائفی که الزاماً باید به صورت ملی انجام شود، قانونمند و مشخص
گردد و انجام آنها به دستگاههای ملی محول شود. همچنین، آن دسته از وظائفی که
الزاماً جزو وظائف منطقهای و محلی است، باید با اعطای اختیارات لازم به مقامات
محلی واگذار شود و اختیارات لازم در خصوص تصمیمگیری، اجرا، تخصیص منابع به
اینگونه مقامات داده شود.
۵ـ۲ـ برای پاسخگویی مقامات محلی در قبال مجلس شورای اسلامی، سازوکارهای مناسب در
حدود اختیارات محوله، پیش بینی شود.
۶ـ۲ـ شوراها و مراجع متعدد تصمیمگیری ساماندهی و محدود گردند و متقابلاً
اختیارلازمبرایاتخاذ تصمیم، به هیات وزیران و کمیسیونهای دولت واگذار شود.
۷ـ۲ـ امور هر وزارتخانه در سطح استان، شهرستان و بخش حتی الامکان دریک واحد
سازمانی انجام پذیرد و از ایجاد سازمانهای متعدد استانی، شهرستانی و نظایر آن،
اجتناب شود.
۸ـ۲ـ وظائف دولت در روستاها و دهستانها در یک مجتمع دهستانی متمرکز گردد ( به
استثنای مدارس و واحدهای خدمات بهداشتی و درمانی)
۹ـ۲ـ تعداد واحدهای سازمانی خارج از کشور محدود گردیده و تحت نظارت و با هماهنگی
نمایندگیهای وزارت امور خارجه فعالیت نمایند. هر گونه توسعه در این خصوص، با اخذ
مجوز از دولت امکانپذیر میباشد.
۳ـ سیاستهای اجرایی برنامه تحول در نظامهای مدیریتی
۱ـ۳ـ برای منطقی نمودن مدت تصدی مدیران در یک سمت، تدابیر لازم اتخاذ شود و در
موارد ضرور، اصل ثبات مدیریتی رعایت گردد.
۲ـ۳ـ به منظور ارتقای سطح کیفیت مدیریت دردستگاههای دولتی و پرهیز از روشهای
انتخاب محدود و بسته، تدابیر لازم برای ایجاد رقابت منطقی در تصدی پستهای مدیریت
پیشبینی گردد و برای ثبت و مستندسازی تجربیات، موفقیتها و نقاط ضعف و قوت
مدیران کارنامه عملکرد تهیه شود.
۳ـ۳ـ هر یک از دستگاههای اجرایی باید از نظر میزان موفقیت در اجرای برنامه،
کارآیی، جلب رضایت مردم و ارباب رجوع، سطح کیفیت محصولات
(کالاها و خدمات) براساس شاخصها و الزامات تعریف شده مورد ارزیابی و
رتبهبندی قرار گیرند و دراین خصوص گزارشهای سالانه تهیه و تنظیم و به دولت و
جامعه ارائه شود.
۴ـ۳ـ میزان موفقیت کل نظام اداری کشور، براساس شاخصهای کلان و اساسی، باید به طور
منظم ارزیابی و گزارش لازم تهیه و به دولت ارائه شود.
۵ـ۳ـ نظام های مدیریتی مناسب و جدید برای جایگزین نمودن روشهای مورد عمل در اداره
امور اجرائی کشور، بویژه در بخشهای مهم، نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان،
کشاورزی، راه و ترابری، دفاع و قضائیه، طرح ریزی و به دولت پیشنهاد گردد.
۴ـ سیاست های اجرایی برنامه تحول در نظام های استخدامی
۱ـ۴ـ مقررات استخدامی براساس انتخاب اصلح و رویکرد حذف قطعی استخدامهای خارج از
فضای رقابتی، مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد.
۲ـ۴ـ مقررات استخدامی متنوع باید در نظام اداری کشور حذف و اینگونه مقررات به دو
نوع مقررات دائم و موقت منحصر و محدود گردد.
۳ـ۴ـ استخدامهای دائمی کاهش یابد و صرفاً به مشاغل حساس و خاص که ماهیتاً باید به
صورت دائمی انجام پذیرد، محدود شود. مقررات استخدامی باید از قرار داد یک طرفه و
سی ساله به تعهدات دوجانبه ( دولت و کارمند) تبدیل گردد و زمانهای متنوع کمتر از
۳۰ سال جایگزین شود.
۴ـ۴ـ در مواردی که فعالیتها براساس قیمت تمام شده انجام میگردد و هزینه مبنای
کنترل دستگاهها میباشد، اختیارات استخدامی بیشتری، با رعایت ضوابط،
بهدستگاههای دولتیتفویضشودتا راساً نسبتبه امورمدیریتیاتخاذتصمیم نمایند.
۵ـ۴ـ با کاهش اندازه دولت، حقوق و مزایا و جبران خدمت مکفی برای کارکنان دولت برقرار شود.
۶ـ۴ـ پرداخت بخشی از مزایای کارکنان دولت دراختیار مدیران قرار گیرد تا براساس
شاخصهای ارزیابی عملکرد، پرداخت ها انجام پذیرد. در این راه، جلب رضایت مردم جزء
لاینفک اصول پرداخت قرار گیرد.
۷ـ۴ـ به منظور کاهش چسبندگی شاغلین در حوزه تامین اجتماعی، مقررات یکسان وضع گردد
و جابجایی بین بخش دولتی وغیردولتی امکانپذیر گردد.
۸ـ۴ـ مفهوم بازنشستگی از نظر سن واقعیت یابد و به حقوق و مستمری بازنشستگان رسیدگی
موکد شود.
۹ـ۴ـ مشاغل در دستگاههای دولتی تخصصی شود و رشتههای تحصیلی دانشگاهی برای
رستههای شغلی مرتبط، محدود شود.
۱۰ـ۴ـ ورود به خدمات دولتی با مدارک تحصیلی غیردانشگاهی، لغو گردد و موارد مستثنی،
مشخص شود.
۱۱ـ۴ـ نظام پرداخت برای دستگاههای ستادی دولت، از امتیازات ویژهای برخوردار باشد
تا امکان جذب بهترین متخصصان، مبتکرین و نوآوران در بخش دولت فراهم شود.
۱۲ـ۴ـ مشاغل کارشناسی و ستادی همانند اعضای هیات علمی دانشگاهها از رتبههای
تخصصی مختلفی برخوردار باشند، تا ضمن تقویت انگیزه و قاعده مند نمودنمسیر
ارتقایشغلی آنان، امور دولت توسط بهترینها انجام و مدیریت شود.
۱۳ـ۴ـ برای استخدام به هر شکل در بخش دولتی، احراز حداقلهای علمی و تخصصی الزامی
گردد.
۵ـ سیاستهای اجرایی برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی
۱ـ۵ـ برنامه آموزش کارکنان دولت با هدف افزایش و به هنگام نمودن دانش، بینش و
مهارت، همراه با انگیزش لازم، تدوین شود.
۲ـ۵ـ صلاحیت موسسات آموزشی غیردولتی برای اجرای بخشی از آموزشهای کارکنان دولت
مشخص شود.
۳ـ۵ـ از تبدیل دستگاههای دولتی به محلی برای کسب مدارج دانشگاهی، از طریق استفاده
از امکانات دولتی، اجتناب شود.
۴ـ۵ـ مدیران عالی و اجرایی کشور در سطوح مختلف، باید از آموزشهای مورد نیاز در
چهارچوب نظام آموزش کارکنان دولت برخوردار گردند.
۵ـ۵ـ در نظام ارزشیابی کارکنان دولت، معیار رضایتمندی مردم، ارباب رجوع، مدیر و
همکاران ملحوظ گردد.
۶ـ سیاست هایاجرایی برنامهاصلاح فرآیندها، روشهایانجامکاروفنآوری اداری
۱ـ۶ـ نظامهای مکانیزه در دستگاههای اجرایی با هدف تسریع، تسهیل، دقت و ارتقای
سطح کیفیت طراحی و توسعه یابد و به تدریج، رویهها و شیوههای انجام کار خود
کار گردد.
۲ـ۶ـ نظم و انضباط اداری در رفتار و عملکرد مقامات، مدیران و کارکنان دستگاههای
دولتی تقویت گردد و دستگاههای اجرایی کشور با توجه به این معیار و سایر معیارهای
پیش گفته، مورد ارزیابی قرار گیرد.
۳ـ۶ـ استفاده و بکارگیری فنون و روشهای نوین در دستگاههای دولتی با اولویت
پیگیری شود و برای ترغیب دستگاههای دولتی نسبت به اینگونه اقدامات، سازوکارهای
تشویقی و انگیزشی لازم پیش بینی شود.
۴ـ۶ـ برای تحول در نظام اداری کشور از دیدگاهها و تجربیات متخصصان داخل و خارج
استفاده گردد و تجربههای موفق کشورها اخذ، منتشر و موارد مطلوب و مناسب، مورد
بهرهبرداری قرار گیرد.
۷ـ سیاستهای اجرایی برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
۱ـ۷ـ خدمات قابل ارائه به مردم، شفاف و مراحل انجام آن مشخص، زمانمند و با تضمین
سطح کیفیت مطلوب طراحی و به اطلاع آنان رسانده شود.
۲ـ۷ـ اصل در نظام اداری کشور، جلب رضایت شهروندان و ارباب رجوع است. در موارد تضاد
منافع، جلب و رعایت منفعت مردم ملاک عمل است. دستگاههای اجرایی خدمتگزار و پاسخگو
به مردم هستند و در قبال خسارات احتمالی وارده به مردم، مسئوول و جبران کننده
میباشند.
۳ـ۷ـ تداوم خدمات وارتقای کارکنان دولت، منوط به رضایتمندی مردم و
ارباب رجوع است. مقررات استخدامی کارکنان دولت براساس این راهبرد، اصلاح و بازنگری
شود.
۴ـ۷ـ در انجام خدمات، اصل بر اعتماد به مردم است. در موارد تخلف، با قاطعیت رفتار
و برخورد شود.
۵ـ۷ـ ارائه خدمات دولتی به مردم نباید در گرو یکدیگر قرار گیرد. دستگاههای دولتی
انجام وظائف را به تحقق وظائف دیگر دستگاهها، موکول ننمایند.
۶ـ۷ـ مدیران و کارکنانی که بیشترین سطح رضایت مندی و کیفیت خدمات را برای مردم و
مراجعان فراهم میکنند، مورد شناسایی، تقدیر و تشویق قرار گیرند.
۷ـ۷ـ نظام اطلاع رسانی خدمات دولتی به صورتی سهل و آسان طراحی شود. به نحوی که
مردم بتوانند به طرق مختلف به اطلاعات مورد نیاز خود از نظام اداری کشور، دسترسی
داشته باشند.
۸ـ۷ـ با پدیده مذموم فساد اداری و انواع مصادیق آن ، برخورد قاطع شود و مقررات
مناسب درارتباط با جلوگیری و مبارزه با آن، تدوین گردد.
۹ـ۷ـ سازوکارهای مناسب برای کسب پیشنهادهای مردم و ارباب رجوع و استفاده از آنها،
پیشبینی شود و به طور منظم سطح رضایتمندی آنان از خدمات دولتی، مورد ارزیابی قرار گیرد.
ج ـ تعیین مسئولیت های اجرایی برنامه تحول
۱ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، مسئوولیت تنظیم لوایح، مصوبات،
دستورالعملها و هماهنگی نظارت بر اجرای برنامه تحول در نظام اداری کشور را برعهده
خواهد داشت و موظف است در مقاطع معین، چگونگی انجام کار و پیشرفت اجرای برنامه را
به طور مستمر به شورای عالی اداری گزارش نماید.
۲ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است تدابیر و تمهیداتی اتخاذ نماید که
تدوین قوانین، ضوابط و دستور العملهای اجرایی برنامه تحول در نظام اداری کشور
حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲، انجام و نتایج موردنظر تحقق یابد.
۳ـ کلیه وزارتخانهها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند در چهارچوب برنامه مذکور و
به شرح مندرج در جداول موضوع بند (ج) این تصویبنامه، همکاری و هماهنگی های لازم را
با سازمان مذکور، به عمل آورند.
۴ـ اجرای برنامه تحول درنظام اداری کشور به عهده کلیه دستگاه های اجرایی کشور
میباشد. وزرا و روسای سازمانهای مستقل دولتی موظفند اجرای این برنامه را براساس
مصوبات ذیربط، در اولویت کاری دستگاه خود قرار دهند و گزارش پیشرفت کار را هر سه
ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گزارش نمایند.
محمد ستاری فر
معاون رئیس جمهور و دبیرشورای عالی اداری