‌آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۱/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۵

شماره : ۴۲۱۲ت۲۶۳۰۷‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۲.۰۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۳۶۸۷ مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۰‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران، آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده ۱- ‌اهداف طرح‌های مندرج در بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور به شرح‌زیر تعیین می‌شوند:
‌الف – طرح طوبی: طرحی است که با هدف حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور و‌ایجاد فرصت شغلی از طریق احداث باغ با استفاده از درختان مثمر و غیر مثمر (‌زراعت چوب) با اولویت‌ مندرج در بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور اجرا می‌گردد.
‌اراضی مشمول این طرح عبارتست از اراضی که حسب قوانین و مقررات مربوط واگذار شده یا می‌شود و‌مستثنیات که پس از شناسایی و استعدادیابی و تهیه طرح برای کشت گونه‌های چند منظوره مشمول اجرای‌ طرح خواهد شد.
ب – طرح افزایش دانه‌های روغنی: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی (‌بویژه کلزا) از‌طریق افزایش سطح زیرکشت و ایجاد زمینه‌های شغلی است.
پ – طرح عمل آوری چای: این طرح به منظور بهبود کیفیت و تولید برگ سبز چای، بهسازی و توسعه‌ کارخانه‌های چای اجرا می‌شود.
ت – طرح بهبود کیفیت میوه‌های خشکباری صادراتی: این طرح با هدف افزایش کمی‌ و بهبود کیفی‌ محصولات خشکباری صادراتی و احداث و توسعه واحدهای بهداشتی عمل آوری و ارتقای کیفیت و‌ استانداردسازی این محصولات اجرا می‌شود.

‌ماده ۲- مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال از اعتبارات بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور به عنوان وجوه اداره شده و مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال از اعتبار بند مذکور نیز جهت‌ پرداخت یارانه سود کارمزد تسهیلات، کمک بلاعوض و هزینه‌های پشتیبانی اختصاص می‌یابد.
‌وزارت جهادکشاورزی موظف است پس از عقد قرارداد با بانک عامل یا صندوق قرض الحسنه توسعه‌ اشتغال روستایی حداکثر سی روز پس از ابلاغ این آیین‌نامه اعتبار مذکور را بین چهار طرح موضوع ماده (۱)‌ این آیین‌نامه توزیع و موافقت نامه‌های مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نماید.

‌ماده ۳ – ارائه قراردادهای تنظیم شده با بانک عامل مبنی بر چگونگی استفاده از وجوه اداره شده و‌ تعیین میزان یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطا شده و سهم کمک بلاعوض قبل از مبادله موافقت نامه‌ها‌ الزامی‌است.

‌ماده ۴ – تأمین اعتبار طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت حداقل هفت درصد آورده متقاضیان و‌ نود و سه درصد از محل تسهیلات تبصره با تلفیق منابع بانک عامل انجام می‌گیرد.

‌تبصره – ‌در صورتی که متقاضیان از فارغ التحصیلان رشته‌های بخش کشاورزی باشند و یا در طرح از‌یکی از فارغ التحصیلان رشته‌های یادشده به صورت تمام وقت استفاده نمایند و نیز کشتکاران کلزا از سهم‌ آورد متقاضی معاف می‌گردند.

‌ماده ۵ – ‌اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع بند (‌الف) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی به حساب مخصوصی که نزد بانک عامل افتتاح می‌شود واریز‌ خواهد شد.

‌ماده ۶ – ‌تنظیم روابط بانک با متقاضی اجرای طرح بر اساس مفاد این آیین‌نامه و قرارداد منعقد شده بین‌ وزارت جهادکشاورزی و بانک می‌باشد.

‌ماده ۷ – ‌طول مدت بازپرداخت با احتساب دوران مشارکت برای عملیات مندرج در تبصره مزبور به‌شرح زیر خواهد بود:

الف – دانه‌های روغنی: برای تولید، تهیه بذر و دستگاه‌های خشک کن به ترتیب حداکثر‌ مدت یک سال، دو سال و هفت سال.
ب – عمل آوری چای: حداکثر هفت سال.
پ – طرح طوبی بر حسب نوع گونه: حداکثر ده سال.
ت – تولید نهال برای طرح طوبی: حداکثر پنج سال.
ث – بهبود کیفیت میوه‌های خشکباری صادراتی: حداکثر پنج سال.

‌ماده ۸ – سود و کارمزد مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی، حداقل نرخ تعیین شده توسط‌ شورای پول و اعتبار برای هر بخش و فعالیت‌های ذی‌ربط خواهد بود.

‌ماده ۹ – حداکثر پنجاه درصد از هزینه اجرای هر یک از طرح‌های مندرج در ماده (۱) این آیین‌نامه به‌ تشخیص وزارت جهادکشاورزی می‌تواند به عنوان یارانه سود و کارمزد تسهیلات و کمک بلاعوض دولت‌ محسوب گردد.
‌هزینه اجرایی هر طرح شامل سرجمع آورده شخصی و وجوه دریافتی موضوع این آیین‌نامه است که در‌قراردادهای تنظیمی‌ بانک عامل با مجریان درج می‌گردد.

‌ماده ۱۰- حجم عملیات اجرایی و اعتبار پیش بینی شده برای هر یک از عملیات مندرج در بند (‌الف)‌ تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور به تفکیک استان در موافقت نامه مبادله شده با سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین خواهد شد. ‌در صورتی که حجم کار استان‌ها با توجه به شرایط فنی و یا توان اجرایی استان‌ها تغییر یابد، اصلاحیه‌ موافقت نامه تهیه و مبادله خواهد شد.

‌ماده ۱۱ – بانک عامل موظف است حساب‌های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه را به‌صورتی نگه دارد که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تکفیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به‌ طرح‌ها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف نشده قابل تحصیل باشد.

‌ماده ۱۲ – وجوهی که در سنوات قبل برای اهداف مقرر در این آیین‌نامه به صورت وجوه اداره شده‌ اختصاص یافته است و همچنین اقساط دریافتی توسط بانک عامل طبق مقررات این آیین‌نامه به مصرف‌خواهد رسید.

‌ماده ۱۳ – به منظور هماهنگی امور اجرایی و نظارت بر اقدامات انجام شده در طرح طوبی، ستاد‌ هماهنگی و اجرایی و دبیرخانه مربوط در سطح ملی و استان توسط وزارت جهادکشاورزی تشکیل می‌گردد.
‌نمایندگان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک عامل در آن عضویت خواهند داشت.

‌ماده ۱۴ – سازمان جهادکشاورزی در استان موظف است طرح‌های موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را از‌ نظر فنی، میزان تسهیلات بانکی مورد نیاز، میزان کمک بلاعوض دولت، یارانه سود و کارمزد تسهیلات و‌ شرایط مجری طرح بررسی و به بانک عامل معرفی نماید.

‌ماده ۱۵ – بانک عامل موظف است پس از اخذ معرفی نامه متقاضی طرح حداکثر ظرف یک ماه نسبت‌ به بررسی و تصویب طرح اقدام نماید و طرح‌هایی را که برای اعطای تسهیلات موجه تشخیص نمی‌دهد با ذکر‌ دلایل طی مدت مذکور به دستگاه اجرایی عودت نماید. مهلت مقرر برای عقد قرارداد با متقاضیان حداکثر‌ بیست روز تعیین می‌گردد.
‌در صورت عدم مراجعه متقاضی در مهلت مذکور، با اعلام بانک حسب نظر دستگاه اجرایی در مورد‌ جایگزینی طرح تصمیم گیری خواهد شد.

‌ماده ۱۶ – در استفاده از امتیازات موضوع این آیین‌نامه تشکل‌های تعاونی دارای اولویت می‌باشند.

‌ماده ۱۷ – شناسایی اراضی و تعیین مشخصات کلیه طرح‌های موضوع این آیین‌نامه و انطباق آن با‌ قوانین موضوعه بر عهده واگذارنده اعتبار (‌وزارت جهادکشاورزی) است.

‌ماده ۱۸ – ارسال گزارش پیشرفت عملیات اجرایی و مالی طرح‌های موضوع این آیین‌نامه در سطح‌ کشور در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر عهده وزارت جهادکشاورزی است .
‌بانک عامل نیز موظف است گزارش عملکرد تسهیلات و طرح‌های تصویب شده را در پایان فصول سال به‌ وزارت جهادکشاورزی ارسال نماید.
‌بانک عامل و دستگاه واگذارنده اعتبار مکلفند در رابطه با کلیه دستورالعمل‌های اجرایی و قراردادهای‌ فی‌ما بین تا پایان خردادماه سال بعد نسبت به انجام عمل حسابرسی و شفاف سازی حساب‌های وجوه اداره‌شده اقدام نمایند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور