‌آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۱/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۵

شماره : ۳۹۰۲ت۲۶۳۰۳‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۲.۰۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۳۶۸۷ مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۰‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (‌الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور،‌ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌میزان کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده بر اساس شرح عملیات موافقت‌نامه‌های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شوند.

‌ماده ۲ – ‌[اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۱۷]
کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (‌بدون حق رای‌ در مورد اعطای کمک) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژه‌های پیشنهادی و اعلام نظر در‌مورد اعطای کمک بلاعوض با پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل می‌شود.

‌تبصره – برای تأیید هر پیشنهاد در کارگروه، باید میزان اثربخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و‌مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداخت‌ها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.

‌ماده ۳ – نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژه‌ها به شرح زیر است:
‌الف – متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک اعتبار دهنده، پروژه را به وزارت نفت و‌ یا نیرو ارائه کنند.
ب – دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی‌ و ارزیابی در کار گروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه مطرح کند.
پ – کارگروه مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواست‌ها اقدام و در‌صورت تأیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را‌مشخص می‌کند.
ت – دستگاه اجرایی ذی‌ربط، میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک‌اعتبار دهنده اعلام می‌نماید.

‌ماده ۴ – نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژه‌ها به شرح زیر است:
‌الف – متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمان بندی اجرا و‌ نحوه نظارت در زمان بهره‌برداری به وزارت نفت و یا نیرو ارائه می‌کنند.
ب – دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی‌ و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی، در کارگروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه مطرح کند.
پ – درصورت تأییدپیشنهاد در کارگروه،‌ دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قراردادکمک بلاعوض اقدام می‌نماید.

‌تبصره ۱- ‌چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود‌ تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب می‌شود و متقاضی مکلف به تادیه تمامی‌ وجوه استفاده‌شده و سود تعلق گرفته می‌باشد.
‌شرایط و نحوه تأدیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت، در‌ قرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذی‌ربط با بانک اعتبار دهنده تعیین می‌شود.

‌تبصره ۲ – بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی (‌از ردیف شماره ۵۰۳۵۳۱) با توجه به ملاحظات زیست محیطی، بر اساس شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان‌مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به صورت کمک بلاعوض هزینه می‌شود.

‌تبصره ۳- ‌اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپ‌های کم مصرف (‌به شماره
ردیف ۴۰۳۰۳۲۲۵)‌ حداکثر تا ده هزار ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه پرداخت می‌شود.
‌لامپ‌های مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارائه شود.

‌ماده ۵- ‌کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال
اخذ وثیقه معتبر‌ به نفع دستگاه اجرایی ارائه کننده کمک (‌معادل یارانه یا کمک مزبور) پرداخت خواهد شد.
‌در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد و یا اجرای تبصره (۱) ماده (۴) وثایق اخذ شده آزاد خواهد‌شد.

‌ماده ۶ – ‌دستگاه‌های اجرایی موظفند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده در رابطه با
اجرای پروژه‌های‌ تصویبی در قالب مواد (۳) و (۴) این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت
و برنامه‌ریزی کشور ارسال کنند.

‌ماده ۷ – دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح‌های استانی برقی کردن چاه‌های آب
کشاورزی بر اساس‌ تصمیمات کارگروه برنامه‌ریزی استان‌ها موظفند به ازای هر فقره وام
پرداختی به کشاورزان بابت برقی کردن‌ چاه‌ها، حداکثر تا پنجاه درصد هزینه آن را تا
سقف سی میلیون ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب‌ استانی از طریق بانک‌های
اعتبار دهنده به کشاورزان پرداخت کنند.

‌تبصره – عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذی‌ربط یا‌هر پیمانکار دیگری انجام می‌شود.

‌ماده ۸ – به منظور توسعه حمل و نقل عمومی‌ درون شهرها، ارتقای بهره‌وری ناوگان
و تشویق بخش‌ خصوصی برای فعالیت در این زمینه، بخشی از اعتبارات طرح و گازسوز کردن
اتوبوس و مینی بوس (‌به‌ شماره ردیف ۵۰۳۵۳۱) برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل
عمومی‌ به بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ تعلق می‌گیرد.
‌وجوه پرداختی به میزان شصت درصد قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار
ردیف ۵۰۳۵۳۱‌ منظور و بخش‌های خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارائه خدمات
مناسب (‌کمی‌و کیفی) و تحت‌ نظارت شرکت‌های واحد اتوبوسرانی، کمک‌های دریافتی را
بتدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی‌ دوره زمانی معین مستهلک کنند.

‌تبصره – ‌اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکت‌های واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می‌شود.

‌ماده ۹ – ‌اعتبار طرح کاهش آلاینده‌های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (‌به شماره ردیف ۳۰۹۰۲۲۱۵) صرف اعطای کمک بلاعوض جهت اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای دودزای‌ حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهر تهران و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و‌ مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.

‌تبصره ۱- ‌مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودروی سواری تا سقف یک میلیون ریال و برای خودروهای‌ سنگین دو میلیون ریال و برای یک بار می‌باشد.
‌مبلغ پرداختی برای بهینه سازی با توافق سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حفاظت محیط‌زیست تعیین خواهد شد.

‌تبصره ۲ – جزئیات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمان حفاظت محیط زیست‌ و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درج می‌شود.

‌ماده ۱۰ – طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۱‌ کل کشور، غیر انتفاعی به شمار می‌روند.

‌ماده ۱۱ – ‌دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرا‌و نظارت بر طرح‌های عمرانی موضوع این آیین‌نامه اقدام کنند.

‌ماده ۱۲ – ‌دستگاه‌های اجرایی موظفند هر (۳) ماه یک بار گزارش عملیات اجرایی طرح‌های مربوط را‌به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه کنند.
‌سازمان یادشده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرح‌های بهینه سازی انرژی را هر سه‌ماه یک بار به هیأت وزیران ارائه نماید.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور