اصلاحات ساختاری در راه آهن جمهوری ‎‎‎اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۴/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۱۵

‎‎‎‎‎‎۶۶۷/۱۳.ط – ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎۳/۴/۱۳۸۱

شورای عالی اداری در نود و دومین جلسه مورخ ۲/۴/۱۳۸۱ ‎‎‎بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به منظور کاهش تصدی دولت و فراهم نمودن زمینه توسعه مشارکت بخش غیردولتی در امور حمل و نقل ریلی با لحاظ مفاد مواد «۴» و «۳۰» قانون برنامه سوم توسعه موارد زیر را تصویب نمود:

۱ـ فعالیت های اجرایی مربوط به امور خط و ابنیه فنی (نوسازی، بازسازی، بهسازی و نگهداری) شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اموال منقول و غیرمنقول به شرکت تهیه و تولید تراورس و روسازی خطوط منتقل شود و نام آن به «شرکت خدمات خط و ابنیه فنی» تغییر می‏یابد.

۲ـ فعالیت های اجرایی (نوسازی، بهسازی، بازسازی و نگهداری) مربوط به امور ساختمان و تأسیسات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اموال منقول و غیرمنقول ‎‎‎ به شرکت تهیه و تولید بالاست و زیرسازی خطوط راه آهن منتقل شود و نام آن به «شرکت خدمات ساختمان و تأسیسات» تغییر می یابد.

۳ـ وظایف و فعالیت های مربوط به امور واگن های باری و حمل و نقل بار از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران منتزع و به همراه اموال منقول و غیرمنقول به شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران ‎‎‎ انتقال یابد.

تبصره ـ از تاریخ تصویب این مصوبه شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران از سازمان حمل و نقل و پایانه ها منتزع و با عنوان «شرکت حمل و نقل کالا » به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وابسته می گردد.

۴ـ ‎‎‎ اموال و دارایی ها و نیروی انسانی مربوط به فعالیتهای انتقال یافته از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت های موضوع مواد ۱، ۲ و ۳ این مصوبه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به شرکت های مذکور منتقل و ‎‎‎ تشکیلات و پستهای سازمانی بخشهای منتقله در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران حذف می گردد.

۵ـ وزارت راه و ترابری مکلف است ساختار تشکیلات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب اساسنامه به عنوان شرکت مادر تخصصی و شرکتهای تابعه آن را تا پایان شهریور ماه ۱۳۸۱ با توجه به مفاد این مصوبه تهیه و به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برساند.

تبصره ـ صد ‎‎‎ درصد پست های سازمانی شاغلان مشاغل فعالیتهای اجرایی واحدهای انتقال یافته از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت های وابسته و فعالیتهای اجرایی موضوع بندهای ۱، ۲ و پنجاه درصد بند ۳ این مصوبه به پست با نام شاغل تبدیل و پس از خروج از خدمات شاغلان، پست های مذکور به طور طبیعی و یا با استفاده از تسهیلات پیش بینی شده در قوانین و مقررات بازخریدی سنوات خدمت برای کارکنان داوطلب، پستهای یاد شده از مجموعه پستهای سازمانی شرکت های بندهای ۱، ۲، ۳ ‎‎‎ حذف می شوند.

۶ـ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران موظف است به عنوان شرکت مادر تخصصی در اجرای احکام قانونی برنامه سوم توسعه، برای واگذاری شرکتهای تابعه خود به بخش غیردولتی حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲ اقدام نماید.

۷ـ شرکت راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه در اجرای مواد ۳۰ و ۱۲۸ قانون برنامه سوم مبنی بر فعالیت بخش غیردولتی در زمینه حمل و نقل ریلی (بار و مسافر) با پیش‏بینی تمهیدات لازم (از طریق تدوین و اصلاح مقررات و اعمال حمایت های مربوط و …) نسبت به فعال نمودن شرکت های خصوصی اقدام نماید و بخشی از تصدی های فعلی خود را به آنها واگذار نماید.

۸ـ در صورتی که اجرای این مصوبه نیاز به اصلاح اساسنامه شرکت های یاد شده داشته باشد، اصلاحات لازم پس از تصویب مجمع عمومی شرکت های ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

۹ـ وزارت راه و ترابری مسئول حسن اجرای این مصوبه می‏باشد و گزارش پیشرفت کار را هر شش ماه به دبیرخانه شورای عالی اداری ارائه می نماید.

‎‎محمد ستاری فر
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری