‌آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۵/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۶/۱۶

‌شماره : ۲۶۵۳۸ت۲۶۹۶۱‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۶.۰۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۵.۲۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۷۳۹-۱۲.۲ مورخ ۱۳۸۱.۵.۱۳ وزارت‌ نفت و به استناد بند “ی” تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر‌ تصویب نمود:

ماده ۱- ‌ [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۹]
در اجرای بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، شرکت ملی نفت ایران موظف‌ است طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی را که با استفاده از منابع داخلی خود و یا اعتبارات مذکور در بند «ی»‌ تبصره (۲۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور به صورت کمک بلاعوض و یا پرداخت یارانه سود تسهیلات اجرا‌ خواهد شد، از طریق وزارت نفت جهت تصویب به شورای اقتصاد ارسال و پس از تصویب شورا و مبادله موافقتنامه‌ با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به اجرای آنها اقدام نماید.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۹]
در مواردی که اجرای طرح‌های مذکور توسط اشخاصی غیر از شرکت‌های تابع وزارت نفت اجرا‌ می‌گردد، لازم است صلاحیت اجرایی، تخصصی و مالی متقاضیان اجرای طرح‌های فوق به تأیید شرکت ملی نفت‌ ایران و تصویب شورای اقتصاد برسد.

‌تبصره ۲- در اجرای ماده (۸۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران و در مورد طرح‌هایی که به روش بیع متقابل اجرا می‌شوند، لازم است توجیه اقتصادی، فنی و مالی هر طرح با‌هر مقدار اعتبار به تأیید شورای اقتصاد برسد.

‌ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۹]
شورای اقتصاد نسبت به بررسی و تصویب هریک از طرح‌های‌ پیشنهادی، تعیین میزان و نحوه پرداخت کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات و تأیید دریافت‌کنندگان آنها اقدام‌ می‌نماید و میزان کمک و یارانه تعیین شده توسط شورا، سقف مبلغ قابل اعطا می‌باشد.

‌ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۹]
متقاضیان بخش غیردولتی برای اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی موضوع این تصویبنامه می‌توانند از‌ منابع صندوق ذخیره ارزی استفاده نمایند و شرکت ملی نفت ایران مجاز است بازپرداخت تمام یا بخشی از اقساط‌ مربوط را در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد پس از تحقق هدف طرح (‌به تشخیص شرکت‌ ملی نفت ایران) و طی مدت معین تعهد و بازپرداخت نماید.

‌ماده ۴- ‌[اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۹]
شرکت ملی نفت ایران مجاز است در سقف ارقام مذکور در جداول بازپرداخت مصوب شورای‌ اقتصاد، نسبت به انجام تعهد در قبال مجریان طرح‌های بهینه‌سازی و یا حمایت‌کنندگان مالی آنها‌ نظیر بانکها اقدام نماید و متناسب با تحقق هدف هر طرح و از محل درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی اجرای طرح و‌ یا موارد مذکور در بند “‌الف” ماده (۱۲۰) قانون برنامه سوم، نسبت به تسویه تعهدات اقدام نماید.

‌ماده ۵- در مواردی که کمک بلاعوض برای تولید کالای مصرف کننده انرژی با بازده بالاتر پرداخت می‌شود،‌ کمک بلاعوض به کالای تولیدی و تحویل شده به مصرف کننده‌ نهایی تعلق می‌گیرد.

‌ماده ۶- کلیه پرداخت‌های انجام شده موضوع این تصویبنامه در کلیه موارد به حساب هزینه قطعی منظور‌ خواهد شد.

‌ماده ۷- به منظور حصول اطمینان طرفین از حسن انجام کار و تحقق هدف و بازپرداخت تعهدات، در کلیه‌موارد، قرارداد لازم بین شرکت ملی نفت ایران از یک سو و متقاضی و تأمین‌کننده مالی (‌در صورت وجود) به طور‌ مشترک از سوی دیگر منعقد می‌شود.

‌ماده ۸ – به منظور کاهش مصرف سوخت در امر حمل و نقل شهری و روستایی، شرکت ملی نفت ایران‌ می‌تواند تا سقف سیصد میلیارد ریال (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) به وزارت کشور (‌به منظور توزیع بین شهرداری‌ها)‌ و وزارت جهادکشاورزی (‌برای راههای روستایی و مناطق توسعه نیافته) از محل منابع داخلی خود پرداخت نماید‌ تا مطابق با مفاد موافقتنامه‌های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه شود.

ماده ۹- شرکت ملی نفت ایران مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را به طور ماهیانه به کمیسیون انرژی‌ مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نماید.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور