ضوابط بکارگیری و استخدام در دستگاه‌های دولتی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۷/۱۳

 ‌شماره : ۲۹۹۸۲ت۲۷۰۲۶‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۶.۲۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۵.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۹۲۰۵۳ مورخ ۱۳۸۱.۵.۲۲ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضوابط‌ بکارگیری و استخدام در دستگاه‌های دولتی را به شرح زیر تصویب نمود:

۱ – از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه استخدام در کلیه دستگاه‌های مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان‌ دولت و قوانین و مقررات خاص استخدامی‌ به صورت پیمانی و موقت و یا عناوین مشابه انجام خواهد شد و‌استخدام رسمی‌ و ثابت یا عناوین مشابه تنها برای مشاغلی که استخدام به صورت غیر رسمی‌ امکانپذیر نباشد،‌ صورت خواهد گرفت.

‌تبصره ۱ – مشاغلی که استخدام رسمی‌ و دایمی‌ برای آنها مجاز می‌باشد بنا به پیشنهاد دستگاه‌های ذی‌ربط و‌ تأیید شورای امور اداری و استخدامی‌ کشور تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۲- ‌دستگاه‌های اجرایی می‌توانند افرادی را که متعهد خدمت در مناطق محروم موضوع تصویبنامه‌ شماره ۲۵۳۳۵ت۲۴۸۳۶‌ه‍ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۹ و اصلاحیه‌های بعدی آن می‌باشند در صورتی که ده سال در این‌ مناطق خدمت نموده باشند در صورت تقاضای آنان با رعایت مقررات مربوط به رسمی‌ تبدیل نمایند.

۲ – از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، تصویبنامه شماره ۱۳۸۶۸ت۲۸۲ مورخ ۱۳۶۷/۴/۲۰، موضوع تبدیل‌ وضع دارندگان مدرک تحصیلی دانشگاهی از غیررسمی‌ به رسمی‌ لغو می‌گردد.

۳ – جایگزینی افراد جدید به جای کارکنان پیمانی و موقت که از خدمت خارج می‌شوند از محل همان مجوز‌ استخدام (‌مشروط بر اینکه فرد قبلی بر اساس مجوزهای صادره توسط دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌به استخدام درآمده باشد) با رعایت مقررات مربوط بلامانع است.

۴- [اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
دستگاه‌های دارای مقررات خاص در قوه مجریه‌ و همچنین شرکت‌هایی که مشمول آیین‌نامه استخدام پیمانی نمی‌باشند‌ موظفند حداکثر ظرف سه ماه نسبت به انجام اصلاحات لازم در مقررات استخدام موقت یا عناوین مشابه با تصویب‌ مراجع ذی‌ربط و هماهنگ با این تصویبنامه اقدام نمایند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور