تأکید بر حضور به موقع و منظم همکاران قضایی و اداری در محیط کار و چگونگی برخورد با متخلّفان‌ و تشویق همکاران منظم‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۶/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۶/۱۴

 بخشنامه به واحدهای قضایی‌، سازمان‌های تابع قوه قضاییه‌، بیمارستان دادگستری‌ 

از اهم انتظارات عمومی از واحدهای قضایی و سازمان‌های وابسته به این قوه در سراسرکشور و نیز مراجعان به بیمارستان دادگستری‌، احساس وظیفه‌شناسی ،حضور مرتب و به موقع‌ قضات‌، پزشکان‌، کارمندان و سایر کارکنان به عنوان منزّه‌ترین و منظّم‌ترین کارگزاران نظام‌، درمحل کار خود و انجام وظیفه کامل آنان تا پایان وقت مقرّر اداری یا کشیک می‌باشد. رؤسا،مدیران و معاونان آنان‌، باید از این حیث پیشقدم و سرمشق مجموعه تحت مسؤولیت خود باشند و با نظارت مؤثر و مستمر در صورت مشاهده تخلّفی با متخلّفان‌، براساس موازین‌، عمل‌نمایند. ورود با تأخیر غیر متعارف و تعجیل در ترک بدون مجوّز محیط کار، علاوه بر تأثیر سوء بر افراد منظم و وظیفه شناس‌، موجب ضعف عملکرد، ایجاد نارضایی و مسؤولیت خواهد شد. کارکنان واحدهای قضایی‌، ادارات کل و دفاتر سازمان‌های تابع این قوه در مرکز استان‌ها، با توجه‌ به تکالیف استخدامی یا قراردادی و ممنوع بودن آنان از هر نوع عملی که موجب ایجاد وقفه درامور جاری شود، موظف اند، به منظور اجرای کامل وظایف محوّل و رفع حوائج قانونی ارباب‌رجوع‌، از ابتدا تا انتهای اوقات مقرّر اداری یا کشیک در سر خدمت خود حاضر باشند، ارجاعات‌ یا مراجعات را در کمال دقّت‌، صحّت و سرعت انجام دهند و از هر نوع اقدامی که به انتظام امور، لطمه وارد یا باعث اتلاف وقت و ازدحام مراجعان‌، کاهش بازدهی و ناکارآمدی دستگاه در انظار شود، خودداری ورزند؛ از این رو، همه کارکنان مکلّفند ساعات موظّف خدمت خود را با زدن‌کارت ساعت و با امضای دفتر مقرّر برای این منظور ثبت و به اثبات رسانند و برای تحقق بهتر مراتب‌:

۱. رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای قضایی و اداری‌، با توجه به اهمیت حضور و غیاب‌ کارکنان در انتظام امور اداری و تأثیر آن در کارایی‌، محاسبه اضافه کاری‌ها و ارزشیابی‌های‌ مختلف‌، می‌باید بر کارکرد دقیق دستگاه ساعت زن و نحوه امضای دفاتر حضور و غیاب‌، نظارت‌ بیشتری اعمال تا کارت یکی در اختیار دیگری قرار نگرفته باشد یا کسی به جای دیگری امضا نکند یا محل ورود و خروج دفاتر مزبور، یکجا امضا نشود.

 ۲. با کارکنانی که مقرّرات حضور و غیاب را مراعات نکنند برابر مدلول مواد ۲ و ۳ و ۵ آیین‌نامه‌ شماره ۸۱۴۵۰ مورّخ ۱۳۶۵.۱۱.۲۷ مصوّب هیأت وزیران‌ عمل نمایند.

۳. نسبت به متخلّفان از آیین‌نامه مذکور و افراد غیر فعال در محیط کار که با هدر دادن ساعات‌ مفید کاری خود موجب معطّل ماندن کارها و سرگردانی ارباب رجوع و دلسردی کارکنان صدیق‌ و زحمت کش می‌شوند، قاطعانه برخورد نمایند.

۴. از اتلاف وقت اداری و در انتظار نگهداشتن مراجعین به منظور صرف صبحانه یا غذای بین کار در شروع یا خلال ساعات کاری و یا ترک موقّت و تعطیل بدون جواز محل کار، توسط بعضی کارمندان به بهانه شرکت در جلسات داخلی و غیره‌، جلوگیری شود تا از این به بعد، بازرسان‌ نامحسوس و مراجعان به واحدهای تابع این قوه ناظر این قبیل رفتار مغایر شؤون و ناپسندی‌ نگردند.

۵. همان طور که غیبت و تأخیرهای مکرّر و خروج ناموجّه باید دقیقاً محاسبه و مورد اقدام یا اقدامات قانونی و اداری قرار گیرد، طبعاً تشویق کارکنان منظم و منضبط و زحمت کش نیز نباید نادیده گرفته شود.

رؤسا و سرپرستان هر واحد، تأثیر مدلول این بخشنامه را بر بهبود عملکرد مجموعه خود، ارزیابی و مراجع نظارتی نیز بر حسن اجرای آن‌، نظارت لازم معمول دارند.

سید محمود هاشمی شاهرودی‌ – رئیس قوه قضاییه‌