آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت [مصوب ۱۳۸۱/۱۰/۴‌]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۰/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۲۴

[به موجب ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، لغو شده است.]

شماره: ۳۴۶۹۰ت۲۶۹۵۶‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱.۱۰.۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۰/۴‌ بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل‌ یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱۱) قانون تنظیم بخشی از‌ مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰- را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌وزارت صنایع و معادن مجاز است با رعایت این آیین‌نامه نسبت به صدور مجوز ایجاد شهرک صنعتی‌ جدید برای بخشهای خصوصی و تعاونی اقدام نماید.

‌ماده ۲ – تعاریف :
‌الف – شهرک صنعتی:
‌مکانی است دارای محدوده و مساحت معین، برای استقرار مجموعه ای از واحدهای صنعتی، پژوهشی و‌فناوری و خدمات پشتیبانی از قبیل:
‌طراحی مهندسی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، مشاوره‌ای، بازرگانی که تمام یا پاره‌ای از امکانات زیر بنایی و‌خدمات ضروری را با توجه به نوع و وسعت شهرک صنعتی و ترکیب فعالیتهای آن در اختیار واحدهای مذکور قرار‌می‌دهد.

ب – متقاضی :
‌شخص حقوقی است که خواهان کسب مجوز ایجاد شهرک صنعتی می‌باشد.

ج – جواز تاسیس:
‌مجوزی است که وزارت صنایع و معادن برای ایجاد شهرک صنعتی صادر می‌نماید.

‌ماده ۳- تعهدات متقاضیان به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – معرفی زمین مناسب که در تملک متقاضی بوده و یا حسب تشخیص وزارت صنایع و معادن تملک آن‌ توسط متقاضی امکان پذیر باشد.
ب – ارایه موافقت مراجع ذی صلاح برای استقرار شهرک صنعتی در زمین یاد شده در بند (‌الف).

‌ماده ۴- ‌وزارت صنایع و معادن موظف است راسا یا از طریق شرکت شهرکهای صنعتی نظارت بر حسن جریان‌ امور را عهده‌دار بوده، در مراحل مختلف ایجاد و توسعه شهرک صنعتی اقدامات زیر را به عمل آورد:
‌الف – بررسی، اعلام نظر، تأیید و تصویب مراحل مختلف مطالعاتی، طراحی واجرایی شهرک صنعتی موضوع‌ این آیین‌نامه (‌حداکثر طی یک ماه پس از ارایه مدارک توسط متقاضی).
ب – تهیه آیین‌نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز در کلیه مراحل ایجاد، توسعه، واگذاری و بهره‌برداری شهرک‌ صنعتی.
ج – ابطال جواز تاسیس صادر شده به علت خودداری متقاضی از ایفای تعهدات خود.

‌تبصره – برای ایجاد شهرکهای صنعتی غیردولتی در شعاع یکصد و بیست کیلومتری تهران و پنجاه کیلومتری‌ اصفهان و حریم های شهرهای تبریز، مشهد، شیراز و کرج علاوه بر اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در‌ مرحله بهره برداری، ضروری است مجوز سازمان یاد شده در مرحله صدور جواز تاسیس نیز اخذ گردد.

‌ماده ۵ – شهرکهای صنعتی که توسط بخش خصوصی و یا تعاونی احداث می‌شوند از کلیه مزایای قانونی‌ شهرکهای صنعتی موضوع قانون راجع به تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران -‌مصوب۱۳۶۲- و اصلاحیه آن‌ برخوردار می‌باشند.

‌ماده ۶ – وزارت صنایع و معادن موظف است حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه قرارداد تیپ‌ واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی بخش غیر دولتی را که متضمن حفظ منافع ملی، حقوق متقاضی و واحد‌ صنعتی باشد تهیه و در اختیار آنان قرار دهد.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور