رعایت قانون اساسی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی پیروان فرقه‌های مختلف و خودداری از طرح مسایل اختلاف برانگیز

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۰/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۱۷

 بخشنامه به کلیه قضات محترم سراسر کشور 

با آنکه کارکنان قضایی کشور را، روحانیان وارسته و پرهیزگار و دانش آموختگان مجربی‌ تشکیل داده‌اند
که بین آنان‌، مظاهر ایثار و اخلاق فراوانند؛ متأسفانه‌، چند مورد رفتار خلاف‌ رویّه و انتظار، از محاکم دو واحد قضایی گزارش کرده‌اند که ضمن صدور دستور برخورد قاطع با مرتکبان‌، لازم دید نظر همکاران محترم قضایی را به منظور جلوگیری از تکرار موارد مشابه‌، به‌نکات زیر، متوجه سازد:

۱. با لحاظ اصول دوازدهم تا چهاردهم قانون اساسی‌ و تساوی عموم در برابر قانون و عدم امتیاز آنان بر یکدیگر، در برخورداری حقوق یکسان‌، ایجاب می‌نماید که در رسیدگی به پرونده‌های‌ قضایی‌، تفاوتی بین متداعیین‌، گذاشته نشود و بدون ترجیح یکی بر دیگری‌، با طرفین دعوی به تساوی رفتار شود.

۲. شاغلان قضا، علاوه بر احتراز از اموری که مانع از انجام وظیفه صحیح آنان باشد، در جریان‌ تحقیقات و ضمن گفتگوها ،از به کار بردن عبارت‌ها و واژه‌های موهن و کنایه‌آمیز و آنچه را که‌موجب جریحه دار شدن عواطف و احساسات مخاطبان شود، اجتناب ورزند.

۳. در موارد اختلاف مذهب زوجین و یا مراجعه فِرَق مختلف به محاکم‌، نباید باورهای عقیدتی‌ یا گرایش‌های فرقه‌ای و اعتقادی مراجعین تحقیر و مورد سُخریّه قرار گیرد.

۴. در مواردی که گواه‌، شرط‌های مقرّر در قانون ]را[ ندارد یا به علل شرعی‌، گواهی او، قابل‌ استماع یا ترتیب اثر نباشد، رد آن‌، نباید به نحوی عنوان و اظهار شود که خارج از محکمه بازتاب‌ نامطلوب داشته یا دادگاه برخلاف مدلول ماده ۲۳۹ قانون آیین دادرسی ]دادگاههای عمومی وانقلاب در امور[ مدنی‌ اقدام کند.

۵. واحد قضایی مستقر در هر یک از نقاط‌ کشور، با رسیدگی بی‌طرفانه (و فارع‌از تعصّبات و عوامل‌ تأثیر گذار) به دعاوی و اختلافات مطروح و صدور احکام متین و موجّه درخصوص آنها، و احقاق حقوق مظلومان و ستم دیدگان‌، می‌تواند نویدبخش وحدت و مجری عدالت اسلامی و مانع از بدبینی و بروز تنش‌های احتمالی باشد و ساکنان منطقه را فارغ از تفاوت‌های قومی یا فکری و فرهنگی آنان‌، به وجود دادرسان عالم‌، بی‌نظر و آگاه‌، مطمئن سازد.

سید محمود هاشمی شاهرودی‌ – رئیس قوه قضاییه‌