اصلاح، تکمیل و تفسیر مصوبه سیاست‎ها، حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزش‎های آزاد کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۱۷

315/دش – ۱۳۸۲/۱/۲۶

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۱۳ مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ به پیشنهاد وزارتخانه‎‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلاح، تکمیل و تفسیر مصوبه سیاست‎ها، حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزش‎های آزاد کشور را به این شرح تصویب کرد:

تبصره ۱ ماده ۴ـ صدور مجوز آموزشهای زبانهای خارجی از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش و برای دوره های عالی (دانشگاهی) بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‏باشد.
وزارتین مزبور حداکثر ظرف مدت ۶ ماه نسبت به صدور مجوز برای مؤسساتی که وضعیت خود را با شرایط مورد نظر آنان تطبیق داده‏‌اند، اقدام نمایند.

تبصره ۲ ماده ۴ـ مراکز برای سرفصل‏های کاربردی ـ تخصصی مانند هتل داری، روزنامه‌نگاری، خبرنگاری ، جهانگردی و … باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت نمایند. به منظور پیشگیری از تخلف و فعالیت‏های مراکز خارج از حوزه تعیین شده، دستگاه ذی‏ربط فرمهای صدور مجوز و ضوابط نظارت را بازنگری و نسبت به رفع ابهام اقدام نماید.

تبصره ماده ۶ـ اعطای مجوز به یک مرکز آموزش آزاد، موجب و مجوزی برای دائر نمودن شعبه یا شعبات در همان شهر یا شهرهای دیگر نمی گردد.

تبصره ۱ ماده ۹ـ آن دسته از نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی که در چارچوب شرح وظایف خود مجاز به فعالیت آموزشی می باشند جهت دائر نمودن دوره های آموزشی خاص که با دامنه فعالیت و مسئولیت وزارتخانه‏‌های مسئول، تداخل یا همسانی دارد لازم است قبل از اقدام، موافقت وزارتخانه ذی‌ربط را اخذ نمایند و وزارتخانه ذی‌ربط نیز حق نظارت بر فعالیت آنها را خواهد داشت.

تبصره ۲ ماده ۹ـ دوره های آموزش و مؤسسات برگزارکننده آموزش های آزاد تحت نظارت دستگاه یا دستگاههای صادر کننده مجوز می باشند.

تبصره ماده ۱۰ـ دستگاههای مجری آموزشهای آزاد موظفند حداکثر یکسال پس از تصویب این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی خود را براساس آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه‌‏ای آزاد (مصوب جلسه مورخ ۲۸/۱/۱۳۷۹ هیئت محترم وزیران) به عنوان آیین‏نامه الگو، در کمیته هماهنگی آیین‌نامه‌‏های اجرایی آموزش‏های کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور نماینده دستگاههای مجری تشکیل می گردد، بصورت نهایی هماهنگ و تنظیم نمایند.

ماده ۱۲ـ دستگاههای مجری آموزشهای آزاد موظفند پیش از صدور هرگونه مجوزی برای برگزاری دوره یا تأسیس آموزشگاه بر طبق بند ۱۴ ماده ۴ قانون ناجا و مواد ۱، ۲، ۳ آیین‌نامه نظارت بر اماکن عمومی (مصوب ۲۳/۳/۱۳۶۳ هیئت محترم دولت) و تبصره‏‌های آن، نسبت به کسب نظر موافق ناجا در مورد صلاحیت موقعیت انتظامی مکان اقدام نمایند.

ماده ۱۳ـ وزارتخانه های ذی‌ربط می بایست ظرف مدت ۳ ماه ضوابط و نحوه نظارت بر فعالیت مراکز مجری آموزش های آزاد را تهیه نمایند.

ـ با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور مجوز تأسیس حدود ۲۲۰۰ مؤسسه آموزشی زبان خارجی اقدام نموده است، به مؤسسات مذکور اجازه داده شود که صرفاً نسبت به برگزاری دوره های تخصصی ـ کاربردی در حدود وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای افراد جویای کار و شاغلین در دوره های سنی ۲۰ سال به بالا با رعایت کلیه مقررات و ضوابط اقدام نمایند.