شماره : ۱۰۴۸ت۲۸۳۳۹ه
تاریخ : ۱۳۸۲.۰۱.۱۶
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱.۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۲۴۰۲۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۰ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ میزان کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشود.
ماده ۲ـ کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانههای نفت، نیرو، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رأی در مورد اعطای کمک) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژههای پیشنهادی و اعلامنظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل میشود.
تبصره ـ برای تأیید هر پیشنهاد در کارگروه، باید میزان اثر بخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.
ماده ۳ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک اعتبار دهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا نیروارایه کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کارگروه موضوع ماده (۲) این آییننامه مطرح کند.
پ ـ کارگروه مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و در صورت تأیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص میکند.
ت ـ دستگاه اجرایی ذیربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک اعتباردهنده اعلام مینماید.
ماده ۴ـ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمان بندی اجرا و نحوهنظارت در زمان بهره برداری به وزارت نفت و یا نیرو ارایه میکنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی، در کارگروه موضوع ماده (۲) این
آییننامه مطرح کند.
پ ـ در صورت تأیید پیشنهاد در کارگروه، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد کمک بلاعوض اقداممینماید.
تبصره ۱ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب میشود و متقاضی مکلف به تأدیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته میباشد.
شرایط و نحوه تأدیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت، در قرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذیربط با بانک اعتبار دهنده تعیین میشود.
تبصره ۲ـ بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی با توجه به ملاحظات زیست محیطی، بر اساس شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به صورتکمک بلاعوض هزینه میشود.
تبصره ۳ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف ( به شماره ردیف ۴۰۳۰۳۲۲۵) حداکثر تا ده هزار (۰۰۰ر۱۰) ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه پرداخت میشود. لامپهای مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارایه شود.
ماده ۵ ـ کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه معتبر به نفع دستگاه اجرایی ارایه کننده کمک ( معادل یارانه یا کمک مزبور) پرداخت خواهد شد. در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد و یا اجرای تبصره (۱) ماده (۴) وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد.
ماده ۶ـ دستگاههای اجرایی موظفند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده در رابطه با اجرای پروژههای تصویبی در قالب مواد (۳) و (۴) این آییننامه را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کنند.
ماده ۷ـ دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی بر اساس تصمیمات کارگروه برنامهریزی استانها موظفند به ازای هر فقره وام پرداختی به کشاورزان بابت برقی کردن چاهها، حداکثر تا پنجاه درصد (۵۰%) هزینه آن را تا سقف سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق بانکهای اعتبار دهنده به کشاورزان پرداخت کنند.
تبصره ـ عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذیربط یا هر پیمانکار دیگری انجام میشود.
ماده ۸ ـ به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهرهوری ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، بخشی از اعتبارات طرح و گاز سوز کردن اتوبوس و مینی بوس برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومیبه بخشهای خصوصی و تعاونی تعلق میگیرد.
وجوه پرداختی به میزان شصت درصد (۶۰%) قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور منظور و بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند.
تبصره ـ اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکتهای واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری میشود.
ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۷]
اعتبار طرح کاهش آلایندههای ناشی از مصرف بنزین و نفت و گاز (به شماره ردیف ۳۰۹۰۲۲۱۵) صرف اعطای کمک بلاعوض جهت اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای آلاینده حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهرهای آلوده مندرج در بند (د) ماده (۱۰۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۷]
مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودروی سواری تا سقف یک میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال و برای خودروهای سنگین دو میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۲) ریال و برای یک بار میباشد. مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد.
تبصره ۲ـ جزییات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامهریزی کشور درج میشود.
ماده ۱۰ـ طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، غیر انتفاعی به شمار میروند.
ماده ۱۱ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرا ونظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این آییننامه اقدام کنند.
ماده ۱۲ـ دستگاههای اجرایی موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه کنند.
سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یکبار به هیأت وزیران ارایه نماید.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور