آیین‌نامه نحوه اجرای فعالیتهای مشخص به ‌منظور گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۱۳

شماره‌: ۷۳۸۶ت‌۲۸۴۹۶ه
تاریخ‌: ۱۳۸۲/۰۲/۱۷

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۷ بنا به پیشنهاد شماره ۰۱.۲۴۵۷۱۹ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۷سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، آیین‌نامه نحوه اجرای فعالیتهای مشخص به منظور گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- به منظور آماده سازی هر چه بیشتر کشور جهت حضور همه جانبه در عصر اطلاعات و برای‌ نیل به‌:
الف‌: گسترش نظام مند فناوری ارتباطات و اطلاعات‌ (I.C.T) جهت تحقق اقتصاد «دانایی محور» درراستای توسعه پایدار ملی‌،
ب‌:توسعه منابع انسانی به عنوان اولویت راهبردی توسعه (I.C.T) در راستای ایجاد اشتغال ارزش افزا
ج‌: توسعه فرهنگی و تقویت محیط و فضای هم افزایی ملی‌،
د: انجام تمهیدات زیرساختی توسعه (I.C.T) شامل شبکه دسترسی‌، امنیت‌، قوانین و مقررات‌، منابع وتسهیلات‌،
هـ – توسعه زمینه‌ها و فرصت‌ها جهت تحرک بخش خصوصی به عنوان محور کلیدی و راهبردی‌ توسعه‌ (I.C.T).

دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی مکلف است با همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه‌ها نسبت به تکمیل و تصویب برنامه جامع «توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات‌» (تکفا) توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی ظرف دو ماه آینده اقدام نماید.

ماده ۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در هماهنگی کامل با یکدیگر موظفند نسبت به بسیج کلیه امکانات مادی و انسانی کشور جهت آماده‌سازی بیشتر حضور توانمند کشور در قلمرو فناوری ارتباطات و اطلاعات اقدام نمایند. در همین راستا دستورالعمل‌ها و ضوابط تهیه شده‌ مراجع فوق مورد عمل برنامه‌های عملیاتی قرار خواهند گرفت‌.

ماده ۳- برنامه‌های هفتگانه ذیل همراه با پروژه‌های مربوط به عنوان اولویت‌های برنامه عملیاتی فناوری‌ ارتباطات و اطلاعات کشور در سال ۱۳۸۲ اعلام می‌گردد:
الف: طرح دولت الکترونیکی (سیستم‌، شبکه مجازی‌، قانون و امنیت‌).
ب‌: طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و پرورش و توسعه مهارت دیجیتالی‌ نیروی انسانی کشور.
ج‌: طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش عالی و بهداشت‌، درمان و آموزش‌ پزشکی‌.
د: طرح کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در توسعه خدمات اجتماعی‌.
هـ: طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت‌.
و: طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در قلمرو فرهنگ و هنر و تقویت خط و زبان فارسی‌ در محیط رایانه‌ای‌.
ز: طرح توسعه واحدهای کوچک و متوسط‌ (SME) فعال در فناوری ارتباطات و اطلاعات از طریق ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری‌.

ماده ۴- دستگاه‌های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط‌مجازند در تهیه و تنظیم موافقتنامه‌های سال ۱۳۸۲ کشور و تأمین اعتبار و تخصیص منابع ترتیبی اتخاذنماید تا به میزان یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها در جهت برنامه‌های فوق و سایر طرح‌های مصوب شورای‌ عالی اطلاع‌رسانی در چارچوب برنامه توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس ضوابط مشترک‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و شورای عالی اطلاع‌رسانی مصرف گردد. این سازمان همچنین مکلف است زمینه لازم برای هرچه فعال‌تر شدن این دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی‌ جهت گسترش نظام مند فناوری ارتباطات و اطلاعات را از طریق مبادله موافقتنامه‌ها و یا مجامع شرکت‌ها فراهم سازد.

ماده‌ ۵- کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور بویژه دستگاه‌هایی که به طور مشخص برنامه‌های طرح توسعه‌کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد خطاب آنهاست‌، مکلفند به صورت همه جانبه و با اولویت ویژه‌ نسبت به تجهیز و بسیج امکانات خود جهت محقق شدن دستاوردهای طرح اقدام نمایند.

تبصره ۱ – وزرا و رؤسای دستگاه‌ها مسؤولیت ویژه راهبری‌، پیگیری و نظارت این مهم را بر عهده‌ خواهند داشت و در همین راستا لازم است نسبت به تعیین مجری با اختیارات ویژه با هماهنگی دبیر شورای‌ عالی اطلاع‌رسانی اقدام نمایند.

تبصره ۲- نماینده ویژه رییس جمهور ( دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور) در این موضوع مسؤولیت‌ پیگیری‌، نظارت عالی و گزارش‌دهی پیشرفت کار را به رییس جمهور و دولت بر عهده دارد.

ماده ۶- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است جهت بسط فعالیت‌ها و ایجاد اشتغال در قلمرو فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش خصوصی نسبت به تخصیص بخشی از اعتبارات وجوه اداره‌شده اشتغال در این راستا اقدام نماید.

ماده ۷- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است نسبت به مبادله موافقتنامه و اختصاص‌ اعتبار ردیف ۵۰۳۶۲۳ پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۸۲ به منظور انجام برنامه‌ها و پروژه‌های‌ مندرج در ماده (۳) این تصویبنامه و سایر طرح‌های مصوب شورای عالی اطلاع‌رسانی در چارچوب برنامه‌ جامع توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و با رعایت سیاست‌های ذیل اقدام نماید:
الف‌: واگذاری نقش برنامه‌ریزی و کارفرمایی به بخش دولتی و جلوگیری از توسعه تصدی دولت از طریق‌ واگذاری حداکثر ممکن اجرای فعالیت‌ها به بخش خصوصی‌.
ب‌: سرمایه‌گذاری دولت در ایجاد و تقویت زیرساخت‌های بخش اطلاعات و ارتباطات و تشویق ایجاد محصولات اقتصادی در محیط دیجیتال از طریق کمک به بخش خصوصی‌.
ج‌: عدم سرمایه‌گذاری در احداث ساختمان‌های جدید.
د: احتراز از سرمایه‌گذاری موازی با مخابرات در امر ایجاد شبکه دیتا.
هـ: صرف اعتبارات در جهت کاهش هزینه دسترسی و افزایش امکان دسترسی عمومی (خصوصاً نظام‌ آموزشی کشور) به فناوری ارتباطات و اطلاعات‌.
و: ایجاد محیط فارسی و توسعه کاربردهای اقتصادی مبتنی بر آن در شبکه‌.
ز: انجام طرح‌های راهبردی موضوع ماده (۳) در سطوح ملی و استانی (در صورت مشارکت مالی استان‌ها).
ح‌: تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های استانی و طرح‌های اختصاصی دستگاه‌ها و شرکت‌های‌ دولتی که به تصویب شورای عالی اطلاع‌رسانی برسند، مشروط به تأمین بخش اولیه اعتبارات موردنیاز توسط‌ استان‌، دستگاه و یا شرکت دولتی ذی‌ربط‌.

ماده ۸- به منظور احتراز از توسعه تصدی‌های دولتی و همچنین بسط فرصت‌ها و انگیزه‌های لازم برای‌ تحرک بخشیدن به فعالیت بخش خصوصی به عنوان محور کلیدی و راهبردی حرکت توسعه فناوری‌ ارتباطات و اطلاعات در کشور، در اجرای مواد (۲) و (۳) و تبصره (۲) ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری
اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- خرید خدمات و یا انعقاد قراردادهای مربوط به طرحها و پروژه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات با دستگاهها و شرکتهای دولتی‌مستلزم جلب موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌باشد.

ماده ۹- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی مکلفند هر ماه‌ گزارش پیشرفت کار را به صورت مکتوب به دولت و دستگاه‌ها اعلام نمایند.

تبصره – گزارش‌های تکمیلی هر سه ماه یک بار به رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور تقدیم‌ می‌شود تا در صورت لزوم در دستور کار هیأت دولت قرار گیرد.

ماده ۱۰- وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت‌های مخابرات ایران و استان‌ها مکلفند نسبت به‌ سرمایه‌گذاری لازم جهت توسعه شبکه دیتای کشور مطابق با نیازهای طرح جامع توسعه و کاربرد فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات اقدام نمایند.

ماده ۱۱- وزارت راه و ترابری‌، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها مکلفند حداکثر همکاری و مساعدت فوری جهت نصب و راه‌اندازی شبکه فیبرنوری در سراسر شهرها و جاده‌های کشور انجام دهند.

ماده ۱۲- هزینه‌های موضوع قسمت اخیر ماده (۱۴۷) قانون مالیات‌های مستقیم – مصوب ۱۳۶۶ – و اصلاحیه‌های بعدی آن که در ارتباط با فناوری ارتباطات و اطلاعات انجام می‌شود قابل استهلاک است و هزینه استهلاک آنها جزو هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات محسوب می‌شود. انواع‌ هزینه‌های موضوع این ماده و مدت استهلاک آنها پس از پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تأیید سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

تبصره – تعیین مصادیق و مدت استهلاک با بررسی و تصویب کمیسیون راهبردی شورای عالی اطلاع‌رسانی و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

ماده ۱۳- فعالیت‌های مهندسی مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات شامل مطالعات و ایجاد سیستم‌، طرح‌های نرم‌افزاری‌، ایجاد شبکه‌، پایگاه داده‌، کلیه مراحل اتوماسیون اداری و طراحی و پیاده‌سازی وب از مصادیق فعالیتهای کارشناسی موضوع بند (۵) ماده (۷۹) قانون محاسبات عمومی کشور محسوب شده و عقد قرارداد آنها با تأیید رییس دستگاه و یا مجری طرح صورت می‌پذیرد.
عقد قراردادهای بالاتر از چهارصد میلیون ریال برای اشخاص حقوقی و صد میلیون ریال برای اشخاص‌حقیقی از طریق مقررات موضوعی و یا برگزاری مسابقه و یا با تأیید وزیر
مربوط صورت می‌گیرد.
جزئیات مصادیق کلیه طرح‌های موضوع این ماده و شرایط و دستورالعمل برگزاری مناقصه و مسابقه‌ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تهیه و ابلاغ‌ خواهد شد.

ماده ۱۴- جذب (استخدام‌) نیروی تخصصی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر در دستگاه‌های اجرایی دولتی برای اجرای پروژه‌های برنامه «تکفا» در قالب طرح‌های مصوب شورای عالی‌ اطلاع‌رسانی و کمیسیون‌های ذی‌ربط افزون بر سقف ردیف‌های تخصیصی مجاز می‌باشد.
این ردیف‌های مضاعف قائم به شخص خواهد بود.

ماده ۱۵- به پیوست عناوین طرحها و پروژه‌های برنامه‌های هفت‌گانه مذکور در ماده (۳) جهت اجراابلاغ می‌گردد.
هرگونه تغییر در فعالیت‌های فرعی موضوع جدول پیوست این تصویبنامه بنا به درخواست دستگاهاجرایی و تأیید دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر می‌باشد.

ماده ۱۶- [حذفی ۱۳۸۲/۱۲/۲۴]

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور


طرح راهبردی : دولت الکترونیکی

 

ردیف

 

فعالیتهای اصلی

 

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

1

 

 

 

 

شبکه (مجازی) دولت VPN

 

مدیریت شبکه (Network Management)

 

قانون و مقررات

 

امنیت (Security)

 

محتوی (Content)  (تولید اطلاعات بهنگام و ارائه به نظام تصمیم

 

سازی و تصمیم گیری مدیریت کلان کشور)

 

 

010101

 

010102

010103

010104

 

 

 

 

 

ریاست جمهوری

 

 

 

 

 

 

 

کلیه دستگاهها

 

 

 

 

2

 

 

 

 

خودکارسازی نظام

 

برنامه ریزی و بودجه

 

بودجه بندی

 

مبادله موافقت نامه ها

تخصیص اعتبار

 

گزارش هزینه

 

بررسی عملکرد

 

 

010201

010202

010203

010204

010205

 

 

 

سازمان مدیریت

 

و برنامه ریزی کشور

 

(معاونت پشتیبانی)

 

 

کلیه دستگاهها

 

 

 

 

کلیه دستگاهها

 

کلیه دستگاهها

 

3

 

خودکارسازی نظام درآمد

 

(خزانه داری)

 

 

 

حسابداری سیستم خزانه

 

 

 

010301

 

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

سازمان مدیریت

و برنامه ریزی

بانکها / وزارت بازرگانی

 

4

 

راهنمایی و رانندگی و

 

اجرائیات

 

 

خودکارسازی امور راهنمایی و رانندگی در ارائه خدمات به هنگام

 

به مردم

 

 

010401

 

نیروی انتظامی

 

استانداریها / شهرداریها

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

ایجاد وب دستگاههای دولتی و ارائه بانکهای اطلاعات عملیات خدمات دولتی به مردم

 

تهیه فرمهای الکترونیکی e-Form) )

 

سیستمهای اطلاع رسانی و بانکهای اطلاعاتی خدمات به مردم

 

مرتبط با هر دستگاه (از جمله سیستم اطلاع رسانی بازار کار،

 

سیستم اطلاع رسانی کشاورزی و )

 

کمک به پروژه های خودکارسازی فعالیتهای کشور

 

 

سیستم مناقصه گذاری الکترونیکی برای کلیه مناقصه ها و

 

مزایده های دولتی

 

 

010501

 

010502

 

 

 

 

010503

 

 

 

010504

 

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی  و کلیه دستگاههای اجرایی کشور

 

 

 

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وزارت فرهنگ و  ارشاد / سازمان مدیریت و برنامه ریزی / دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی /  کلیه دستگاههای اجرایی کشور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

تهیه پیش نویس قوانین و طرح نهادهای مدیریت محیط دیجیتال در سطح ملی

 

قانون جرائم در محیط الکترونیکی

 

 

 

 

قانون مالکیت معنوی در محیط الکترونیکی

 

نظام ملی تایید هویت (CA & PKI)  و امضای الکترونیکی و نهاد مدیریت کلان آن

قانون حفظ  و صیانت از حریم شخصی افراد در محیط دیجیتال

 

تدوین استانداردهای موردنیاز در شبکه اطلاع رسانی

 

ایجاد نهاد مدیریت کلان صدور نامهای دامنه با طبقه بندی ir

 

ایجاد خانه داوری مرافعات رایانه ای

 

 

010601

 

 

 

 

010602

010603

 

010604

010605

010606

010607

 

 

 

 

 

 

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

وزارتخانه های دادگستری  / فرهنگ و ارشاد اسلامی  / علوم، تحقیقات و فناوری / بازرگانی / اقتصاد و دارایی

پ.ت.ت/نیروی انتظامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانکها/دستگاههای اجرایی

شرکتهای رایانه ای

 

 

7

 

ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و شاهراههای اطلاعاتی مناسب موردنیاز کشور

 

 

ایجاد، براساس طرح زیرساخت اطلاعاتی ملی ایران (IR-NII)  توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکتهای مخابراتی ایران و استانها و با اعتبارات مربوط انجام می شود

 

 

 

 

010701

 

وزارت  پست و تلگراف و تلفن شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی

وزارت راه و ترابری

وزارت کشور

وزارت اطلاعات/مناطق آزاد

 

 

8

 

ایجاد درگاه ملی دولتی

(National Govemment Porta)

 

 

ایجاد نظام پیوند پایگاههای وب دستگاههای دولتی و فرایند ارائه خدمات به مردم از طریق این شبکه

 

010801

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی (معاونت منابع انسانی)

 

 

کلیه دستگاههای دولت

 

 

9

 

 

طرح جامع ICT

 

 

تدوین طرح جامع ICT ملی / بخشی / استانی

 

 

010901

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

کلیه دستگاهها و بخشهای اجرایی کشور / سازمان  مدیریت و برنامه ریزی

طرح راهبردی: گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و پرورش و توسعه مهارت دیجیتالی نیروی انسانی کشور

 

ردیف

 

فعالیتهای اصلی

 

فعالیتهای فرعی

 

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

توسعه شبکه مجازی رشد

 

ایجاد زیرساخت و توسعه  شبکه  های مجازی محلی

 

مدیریت شبکه

 

امنیت

 

مقررات

 

محتوی

 

 

020101

 

020102

 

020103

 

020104

 

020105

 

 

 

 

 

وزارت آموزش  و پرورش

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی

 

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

 

2

 

 

تجهیز مدارس  به رایانه و

 

دسترسی به شبکه رشد

 

تجهیز آزمایشگاه رایانه

 

 

اتصال به شبکه رشد

 

 

020201

 

 

020202

 

 

 

وزارت آموزش  و پرورش

 

سازمان مدیریت  و برنامه ریزی

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

سازمان مدیریت  و برنامه ریزی

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

 

3

 

 

 

آموزش معلمان

 

آموزش  کاربرد کامپیوتر

 

 

آموزش تولید محتوی الکترونیکی (e-Content)

 

 

020301

 

 

020302

 

 

وزارت آموزش  و پرورش

 

سازمان مدیریت  و برنامه ریزی

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

سازمان مدیریت  و برنامه ریزی

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

4

 

تهیه مواد آموزشی براساس محیط رایانه ای

 

تولید مواد درسی براساس  وب و روشهای چندرسانه ای

 

تدوین مفاد آموزشی مراکز فنی و حرفه ای

 

 

020401

 

020402

 

وزارت آموزش و پرورش

وزارت کار  و اموراجتماعی

 

 

سازمان مدیریت  و برنامه ریزی

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

5

 

تجهیز و گسترش مراکز فنی

 

حرفه ای آموزش رایانه

 

تجهیز  ایستگاههای رایانه ای

 

آموزش مربیان فنی و حرفه ای  مراکز آموزشی رایانه ای

 

 

020501

 

020502

 

 

وزارت کار  و اموراجتماعی

 

 

 

6

 

گسترش آموزش  مهارت کارکنان  دولت و سواد دیجیتالی

 

شناخت، تهیه و تدوین فهرست، شرح مشاغل و ملازمات مشاغل بر مبنای فناوری

 

ارتباطات و اطلاعات

 

گردآوری، تهیه و تدوین استانداردهای شغلی ملی و بین المللی

 

 

020601

 

 

020602

 

020603

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی

(معاونت منابع انسانی)

وزارت کار  و اموراجتماعی

 

 

کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط کشور

طراح راهبردی: گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش عالی و آموزش پزشکی کد : 03

 

ردیف

 

 

فعالیتهای اصلی

 

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

توسعه دسترسی دانشگاهها و  موسسات پژوهشی به شبکه پرسرعت مولتی مدیا (Multimedia) و توسعه شبکه مجازی علمی کشور (IROST)

 

توسعه و تقویت شبکه های داخلی دانشگاهها (ایجاد شبکه فیبر و اتصال  به کلیه مراکز استفاده کننده داخلی با حداقل  پهنای باند 64K)

 

دوبرابر کردن پهنای باند فعلی دانشگاههاو موسسات پژوهشی، حداقل پهنای باند 512K

 

توسعه شبکه مجازی  (با مشارکت مخابرات)

 

تقویت مدیریت شبکه

 

افزایش امنیت شبکه

 

مقررات

 

محتوی

 

توسعه و تقویت شبکه های داخلی  دانشگاههای پزشکی  (ایجاد شبکه فیبر و اتصال  به کلیه مراکز استفاده کننده داخلی با حداقل پهنای باند 16K)

 

دوبرابرکردن پهنای باند فعلی دانشگاهها و موسسات پژوهشی پزشکی، حداقل پهنای باند 512K

 

 

030101

 

 

 

030102

 

 

030103

 

030104

 

030105

 

030106

 

030107

 

030108

 

 

 

030109

 

 

 

 

 

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

 

 

 

 

 

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

 

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

2

 

طرح ایجاد دوره های دانشگاهی

 

ایجاد  10 دپارتمان مولتی مدیا یا ICT درمقاطع مختلف

ایجاد دانشکده (یا دانشگاه) نمونه مولتی مدیا

تدوین و ارائه درس در محیط چند رسانه ای

 

030201

030202

030203

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

 

وزارت پست و تلگراف و تلفن

وزارت صنایع و معادن

وزارت پست و تلگراف و تلفن

وزارت صنایع و معادن

 

3

 

انجام تعدادی طرح تحقیقاتی دوساله با هزینه متوسط دویست میلیون ریال

 

 

تدوین زمینه ها و روش تقاضای طرحها مطابق با چارچوب  و اولویتهای برنامه تکفا

 

 

030301

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی (دفتر پژوهشی)

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

دبیرخانه شورای عالی  اطلاع رسانی

طرح راهبردی: گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در توسعه خدمات اجتماعی کد: 04

 

ردیف

 

 

فعالیتهای اصلی

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

1

 

 

 

توسعه شبکه مجازی

 

اینترانت بهداشت

 

(Health-net)

 

 

توسعه  شبکه مجازی با همکاری مخابرات

تقویت مدیریت شبکه

افزایش امنیت شبکه

قوانین و مقررات

محتوی

 

 

040101

040102

040103

040104

040105

 

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

 

شرکتهای مخابرات  ایران واستانها

 

 

2

 

خودکارسازی نظام تامین

اجتماعی و بیمه

 

 

سیستم رایانه ای بیمه خدمات  درمانی

سیستم رایانه ای تامین اجتماعی

سیستم بانکهای اطلاعاتی و اطلاع رسانی تامین اجتماعی

 

 

040201

040202

040203

 

سازمان تامین اجتماعی

سازمان بیمه خدمات درمانی

 

 

کلیه دستگاههای اجرایی کشور

کلیه دستگاههای اجرایی کشور

کلیه دستگاههای اجرایی کشور

 

 

3

 

طرح ایجاد و ارایه خدمات پزشکی از راه دور

(Tele-medicine)

 

 

بانک اطلاعات  پزشکی

بانک اطلاعات تجهیزات  و امکانات و خدمات پزشکی در دسترس

پیاده سازی  نرم افزار مناسب پزشکی از راه دور

 

040301

040302

040303

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

شرکت مخابرات  ایران و استانها

 

شرکت مخابرات  ایران و استانها

 

4

 

طرح بانک اطلاعات و شبکه دارویی کشور

 

 

 

بانک اطلاعات دارویی

 

 

040401

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

 

5

 

سیستم اطلاع رسانی خدمات انتظامی کشور

 

 

مدیریت شبکه

مقررات

امنیت

محتوی

 

040501

040502

040503

040504

 

 

 

نیروی انتظامی

 

 

شرکت مخابرات ایران و استانها

 

6

 

طرح رایانه ای ثبت اسناد و املاک

 

طراحی و پیاده سازی  سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور / ثبت شرکتها

 

040601

 

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

وزارت پست و تلگراف و تلفن

 

وزارت دادگستری

 

 

7

 

پایگاه و شبکه اطلاع رسانی  حمل ونقل کالا و مسافر

 

 

راه اندازی شبکه اطلاع رسانی حمل و نقل کشور  و ارائه خدمات به مردم و دستگاهها

 

040701

 

وزارت راه و ترابری / سازمان حمل و نقل و پایانه ها

سازمان بنادر و کشتیرانی

 

گمرک / سازمانهای تابعه وزارت راه و ترابری

 

 

8

 

طرح تدوین پیکره درخت کدینگ کشور

 

 

نظام شماره ملی هویت، کدپستی مکان، کد کالا و کد فعالیتها

 

040801

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی  (معاونت اجتماعی) / دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

وزارتخانه های کشور / پ.ت.ت بازرگانی / امور اقتصادی و دارایی و دیگر دستگاههای اجرایی

طرح راهبردی: گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت کد: 05

 

ردیف

 

 

فعالیتهای اصلی

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

 

 

 

 

1

 

توسعه شبکه های مجازی اینترانت و پایگاههای اطلاع رسانی اقتصاد، بازرگانی وتجارت، صنعت ومعدن، کشاوزری، نیرو، شهرداریها، سازمان محیط زیست، تعاون،کار و امور اجتماعی / تربیت بدنی

 

توسعه شبکه مجازی با همکاری مخابرات

 

 

مدیریت شبکه

 

امنیت شبکه

 

قوانین و مقررات

 

تهیه و ارایه محتوی در محیط دیجیتال

 

050101

 

050102

050103

050104

050105

 

 

 

 

وزراتخانه های بازرگانی

اموراقتصادی و دارایی

صنایع  و معادن / جهادکشاورزی

نیرو/نفت/تعاون/کارواموراجتماعی

شهرداریها/سازمان محیط زیست

تربیت بدنی

 

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

تجارت الکترونیکی

 

سیستمهای اطلاع رسانی بازرگانی کشور

پروژه پیشگام

پروژه امکان سنجی تجارت الکترونیکی

کمک به راه اندازی پایگاه اطلاعات سایر دستگاههای مرتبط با تجارت الکترونیکی

راه اندازی و فعال کردن نقطه تجاری ایران بطور کامل

 

050201

050202

050203

050204

050205

 

 

 

 

 

وزارت بازرگانی

 

کلیه دستگاههای مرتبط

کلیه دستگاههای مرتبط

کلیه دستگاههای مرتبط

کلیه دستگاههای مرتبط

کلیه دستگاههای مرتبط

 

 

3

 

 

توسعه بانکداری الکترونیکی

 

طراحی، تدوین و پیاده سازی بانکداری الکترونیکی

ایجاد اتاق مرکز پایاپای بین بانکی بهنگام

ایجاد VPN  بانکهای کشور

توسعه پول الکترونیکی (Bank-card)

 

 

050301

050302

050303

050304

 

 

 

وزارت اموراقتصادی و دارایی

بانکهای کشور

 

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

شرکتهای مخابرات ایران و استانها

4  

نظام رایانه ای بورس

 

 

050401

 

وزارت اموراقتصادی و دارایی

سازمان بورس و اوراق بهادار

 

بانکها / وزارت بازرگانی

ثبت اسناد و املاک

5  

نظام خدمات گمرکی

(آسیکودا)

 

 

 

050501

 

 

وزرات اموراقتصادی  و دارایی

گمرک

 

 

وزارت بازرگانی

6  

نظام مالیاتی کشور

 

 

050601

 

وزارت اموراقتصادی ودارایی

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی

طرح راهبردی: گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در قلمرو فرهنگ،هنر و تقویت خط و زبان فارسی در محیط رایانه ای کد: 06

 

ردیف

 

 

فعالیتهای اصلی

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

1

 

 

تدوین استاندارد کدفارسی

 

 

060101

 

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی (دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک)

وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری

فرهنگستان

وزرات فرهنگ و ارشاداسلامی

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

تهیه محتوی الکترونیکی

 

تهیه پیکره  (Corpus) متون فارسی

تهیه تزاروس فارسی

تهیه نسخه الکترونیکی  کتب ادبی  خطی نفیس کشور

طرح آرشیو دیجیتال صداوسیما

 

060201

 

060202

 

060203

 

 

060204

 

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

صداوسیما

 

 

وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و فرهنگستان

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

 

 

3

 

 

سیستمهای کلیدی

رایانه ای فارسی

 

سیستمهای قرائت نوری حروف و کلمات فارسی OCR

سیستمهای خبره بازیابی  اطلاعات فارسی و  دوزبانه

سیستم آنالیز  اصوات فارسی

سیستم سنتز  اصوات فارسی

سیستمهای  ترجمه ماشینی همزمان به زبانهای رایج بین المللی  و بالعکس

 

060301

060302

060303

060304

060305

 

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی

شرکتهای رایانه ای

وزارت  پست و تلگراف  و تلفن

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

گسترش فرهنگ و دانش ITC

 

 

 

برنامه های آموزشی و ترویجی

 

 

 

 

حمایت از همایشها و نمایشگاههای تخصصی

 

 

 

 

 

تشویق ارائه کنندگان سرویسهای آموزشی و کمک آموزشی روی اینترنت

 

حمایت از ایجاد شبکه مجازی اطلاع رسانی ایران و کشورهای

اسلامی

 

 

 

 

060401

 

 

 

 

060402

 

 

 

 

 

060403

 

 

060404

 

 

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

 

 

 

وزارت آموزش و پرورش

وزارتهای خارجه، فرهنگ اسلامی

 

وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی/سازمان صداوسیما

وزارت آموزش و پرورش

وزارت کار  و اموراجتماعی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

 

وزارتخانه های صنایع

فرهنگ و ارشاداسلامی

پست و تلگراف و تلفن

علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان صداوسیما

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

سازمان صداوسیما

 

 

سازمان صداوسیما/دبیرخانه/پ.ت.ت

 

 

 

 

5

 

 

 

کمک به توسعه و تولید اطلاعات در محیط رایانه ای

 

کتابخانه های دیجیتالی

 

ایجاد بانکهای اطلاعاتی و تقویت پایگاههای اطلاع رسانی از منابع

 

مختلف اسلامی، علمی، فرهنگی، فنی و تخصصی در کشور

 

سیستم بانک اطلاعاتی و  اطلاع رسانی کتاب ایران

 

سیستم بانک اطلاعاتی و اطلاع رسانی میراث فرهنگی

 

سیستم بانک اطلاعاتی و اطلاع رسانی و ارائه خدمات ایرانگردی و جهانگردی

 

 

060501

 

060502

 

 

 

060503

 

060504

 

060505

 

کتابخانه ملی/وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی/ وزارت علوم،  تحقیقات  و فناوری / وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

 

 

 

 

 

 

وزارت فرهنگ وارشاداسلامی

 

وزارت پست  و تلگراف و تلفن

کلیه دستگاههای همکار

 

 

 

 

ناشرین کشور

 

کلیه دستگاههای کشور

 

وزارت کشور/وزارت اطلاعات

نیروی انتظامی/وزارت امورخارجه

و دیگر دستگاههای مرتبط

طرح راهبردی: توسعه صنعت ITC ازطریق پایه گذاری SMEها در پارکهای تحقیقاتی کد: 07

 

ردیف

 

 

فعالیتهای اصلی

 

فعالیتهای فرعی

 

کد

 

دستگاه مسئول

 

دستگاه همکار

 

 

 

 

1

 

 

 

 

ایجاد و تجهیز ده مرکز رشد در کشور و شهرکهای نمونه الکترونیکی

 

 

ایجاد پارکها ومراکز رشد  ITC در استانها

 

 

 

 

 

ایجاد شهرکهای نمونه الکترونیکی

 

 

 

070101

 

 

 

 

 

070102

 

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (دفتر پژوهشی سازمان)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

 

 

 

وزارت صنایع و معادن

استانداریها / مناطق آزاد

 

 

وزارت صنایع/وزارت پست و تلگراف و تلفن/مناطق آزاد/استانداریها

 

 

 

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/وزارت پست و تلگراف  و تلفن/دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایجاد شهرکهای نمونه الکترونیکی

کمک به ایجاد پانصد شرکت خدمات رایانه ای خصوصی و تعاونی  و ارائه تعدادی طرح تحقیقات توسعه ITC بامتوسط دویست میلیون ریال

 

کلیه پروژوه های مربوط به برنامه تکفا ازجمله:

ارائه طرحهای تحقیقات توسعه ای درزمینه های استانداردسازی موتورهای نرم افزاری دولت الکترونیکی شامل:

–         نرم افزارهای پایه سیستم اجرائی

–         سایتهای اطلاع رسانی

–         موتورهای اتوماسیون اداری

–     موتورهای نرم افزاری سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS)

–         تهیه نرم افزارهای مدیریت شبکه

–         تهیه محتوی فارسی برای شبکه رشد

–     تهیه نرم افزارهای هوش  مصنوعی شامل:

–         OMR

–         OCR

–         تشخیص صوت

–         تولید صوت

–         شناسائی تصویر

–         سیستمهای ترجمه ماشینی

 

–     تقویت توان نرم افزاری کشور و کمک به پروژه های صادراتی نرم افزار

 

سیستمهای عامل باز

سیستمهای ایمنی هوشمند

فایروالهای گیگابایت

 

 

 

 

 

 

 

 

070201

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

070202

 

 

 

070203

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی (دفتر پژوهشی سازمان)

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی / وزارت تعاون

 

 

 

 

 

 

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/وزارت صنایع

وزارت پست و تلگراف و تلفن/شرکتهای مخابرات ایران و استانها/سازمان گسترش صنایع ایران

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی

 

3

 

حمایت از تولید دویست طرح به نتیجه رسیده

 

070301

 

سازمان  مدیریت و برنامه ریزی (دفتر پژوهشی سازمان)

 

وزات صنایع و معادن

وزارت پست و تلگراف و تلفن و سایر دستگاههای دولتی