طرح ایجاد مرکز نوسازی و تحول اداری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۱۷

۳۷۹۴۳/۱۹۰۱ – ۶/۳/۱۳۸۲

شورای عالی اداری در صد و یکمین جلسه مورخ ۲۷/۲/۱۳۸۲ به منظور تسریع در اجرای برنامه‌ها و طرح‎های موضوع مصوبه شماره ۴۵۰۹/۲۶۰۷۵ مورخ ۸/۲/۱۳۸۱ هیأت محترم وزیران و مصوبه شماره ۵۶۰/۱۳.ط مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۱ شورای عالی اداری و در اجرای بند ۶ مصوبه شماره ۷۷۶/ت۲۸۴۲۶ ه‍ ‎‎‎ مورخ ۲۵/۱/۱۳۸۲ هیأت محترم وزیران تصویب نمود:

۱-به منظور اجراء سیاست‎ها، برنامه‌‎ها و طرح‎های مربوط به تحول در نظام اداری و تحقق برنامه‎‌های عملیاتی دستگاه‌‎های اجرایی در زمینه نوسازی و تحول اداری در دستگاه‌‎های دولتی، همچنین ایجاد انسجام در پیگیری و نظارت امور مربوط به استقرار و پیشبرد برنامه‌‎ها و سازوکارهای اجرایی طراحی شده مربوط به مباحث فوق، وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های دولتی موظفند با تجمیع واحدهای ذیربط (مذکور در این مصوبه) و با هماهنگی و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نسبت به ایجاد «مرکز نوسازی و تحول اداری» با شرح وظایف و مأموریت‎های ذیل اقدام نمایند:
– مطالعه و استقرار نظام‎ها و سبک‎های مدیریتی نوین در راستای بهبود مدیریت
– طراحی تشکیلات و بهبود ساختارهای سازمانی
– انجام اقدامات لازم برای توسعه مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی‎ها
– مهندسی مجدد، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‎ها و روش‎های انجام کار
– توسعه فن‏آوری اداری و اجرای برنامه‌‎های تحقق دولت الکترونیک
– تدوین و اجرای برنامه‌‎های لازم جهت ارتقاء سطح رضایت مردم و جلب رضایت ارباب ‎رجوع
– تدوین برنامه‌‎های جامع نیروی انسانی
– تدوین برنامه‌‎های آموزشی کارکنان دستگاه‏ها در چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت و نظارت بر حُسن اجرای دوره‌‎های آموزشی
– سنجش سطح انگیزش کارکنان و برنامه‎ریزی لازم جهت ارتقاء آن
– برنامه‎ریزی و انجام اقدامات لازم برای شایسته سالاری در انتخاب مدیران و کارکنان
– هماهنگی در اجرای برنامه‌‎های ارزشیابی کارکنان دولت
– گردآوری و جمعبندی آمار نیروی انسانی و اطلاعات اداری و مدیریتی
– تدوین و اجرای برنامه‌‎های فرهنگ‎سازی و ایجاد بستری مناسب برای تحقق تحول اداری
-انجام امور دبیرخانه‎ای شوراها و کمیسیون‎های تحول اداری حسب مورد
– سایر وظایفی که در واحدهای مذکور در بند ۲ این مصوبه انجام می‎شود.

تبصره ۱ ـ دستگاههای اجرایی مشمول این مصوبه حتی‎الامکان امور اجرایی موارد فوق‌‎الذکر نظیر اجرای برنامه‌‎های آموزشی، اجرای ‎‎‎ برنامه‌‎های فن‏‎آوری اداری را با استفاده از روشهای مذکور در ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از طریق بخش غیردولتی انجام دهند.

تبصره ۲ ـ برای ساماندهی بقیه وظایفی که به امور پشتیبانی دستگاه مربوط می‎شود، براساس ضوابطی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تنظیم و ابلاغ می‎شود اقدام خواهد شد.

۲- این مرکز از طریق تغییر عنوان دفاتر تشکیلات و روشها و یا عناوین مشابه آن و ادغام سایر واحدهای ذیربط که انجام مأموریتهای مذکور در بند ۱ را به عهده دارند تشکیل می‎شود.

تبصره ـ تشکیلات داخلی مرکز فوق‎الذکر براساس ضوابط ساختار سازمانی وزارتخانه‌‎ها و سازمانهای مستقل تحت نظر رئیس ‎جمهور حداکثر ظرف مدت ۳ ماه توسط دستگاه ذیربط تنظیم و برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور پیشنهاد می‎گردد.
برای انجام مأموریت‎های مذکور متناسب با حجم و تنوع وظایف از سطوح سازمانی مدیریت، گروه، اداره، کارشناس مسئول و یا کارشناس استفاده می‎شود.

۳- رئیس مرکز از بین افراد واجد شرایط و با رعایت ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران، انتخاب و توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه منصوب می‎شود.

۴- عنوان پست سازمانی ریاست مرکز، مشاور وزیر (یا بالاترین مقام سازمان) و رئیس مرکز می‎باشد و مناسب است رئیس مرکز در شورای معاونین دستگاه شرکت نمایند.

تبصره ـ مرکز نوسازی و تحول اداری به تشخیص وزیر یا بالاترین مقام دستگاه در حوزه وزیر یا ریاست سازمان و یا معاون اداری و مالی (یا عناوین مشابه) سازماندهی می‎گردد.

۵- سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور موظف است جهت پیشبرد مأموریت‎ها، وظایف و برنامه‌‎های مربوط به ایجاد تحول در نظام اداری کشور و به منظور بهره‌‎گیری از نظرات متقابل در طراحی و اجراء طرح‎ها و پروژه‌‎های مربوط و ایجاد هماهنگی و تعامل فراگیر با رؤسای این مراکز جلسات ادواری و هدفمند برقرار کند.

۶- مرکز نوسازی و تحول اداری بر اساس مفاد این مصوبه در کلیه وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های مستقل وابسته به ریاست جمهوری ایجاد می‎گردد. واحدهای مذکور، در سایر مؤسسات دولتی حسب طبقه‌‎بندی انجام‎‌شده در بخشنامه‎‌های صادره از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور در سطح دفتر یا مدیریت سازماندهی خواهند شد.

۷- وزراء یا بالاترین مقام اجرایی وزارتخانه‎ و مؤسسات دولتی مسئول حـُسن اجرای این مصوبه خواهند بود. سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور گزارش عملکرد این مصوبه را به شورای عالی اداری ارائه می‎نماید.

محمد ستاری ‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری