راهکارهای اجرایی برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و ارائه خدمات قضایی بهتر

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۳۰

بخشنامه به دیوان عالی کشور، دادگاههای بدوی و تجدیدنظر

 به منظور تحقق نیات عالیه مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» در ارائه خدمات قضایی بهتر و مؤثرتر و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های موجود:

۱. حداکثر تا پایان خرداد ماه جاری کلیه شعب دادگاههای بدوی و تجدیدنظر و دیوان عالی کشور، با نظارت رؤسا و سرپرستان حوزه‌های قضایی سراسر کشور و شعب دیوان عالی، کلیه پرونده‌های جریانی موجود در هر شعبه را دقیقاً بازشماری و آمار واقعی آنها را مشخص و با آمار ماهانه تطبیق و اصلاح لازم صورت گیرد.

۲. هر شعبه، پرونده‌های موجود خود را براساس سال تشکیل پرونده، طبقه‌بندی و از ابتدای سه ماهه دوم امسال، با برنامه‌ریزی دقیق، ترتیبی بدهد تا علاوه بر رسیدگی به پرونده‌های رسیده در سال جاری، پرونده‌های از سابق مانده و مورد بازشماری را در اوقات غیر اداری و به ترتیب سال تشکیل و با اولویت دادن به آنها، براساس موازین رسیدگی و به صدور رأی یا اتخاذ تصمیم مقتضی مبادرت ورزد، به طوری که پایان سه ماهه سوم سال جاری، در تشکیلات قضایی، پرونده‌ای بدون صدور رأی یا دستور قضایی مناسب آن، باقی نماند و این روش در سال‌های بعد نیز نسبت به سنوات قبل از آن مراعات گردد.

۳. از این به بعد، برخورد صحیح با مراجعان به عنوان یکی از ضوابط پیشنهاد ترفیع و اعطای تسهیلات و امتیازات به کارکنان قضایی و اداری و نیز در ارزش‌یابی‌ها باید مورد توجه رؤسا و سرپرستان واحدهای قضایی سراسر کشور قرار گیرد.

سید محمود هاشمی شاهرودی – رئیس قوه قضاییه