آیین‌نامه جایگزینی و امحای تاکسی‌های‌ فرسوده‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۳/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۴/۱۴

شماره‌ : ۱۲۴۰۰ت‌۲۸۱۸۱ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲/۴/۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۳.۲۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۴۱۲۴۶ مورخ ۱۳۸۲.۳.۱۲ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، آیین‌نامه‌ جایگزینی و امحای تاکسی‌های فرسوده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ خودروی تاکسی با حداکثر پانزده سال عمر، فرسوده محسوب می‌گردد.
تردد خودروی تاکسی با عمر بیش از پانزده سال با تشخیص و تأیید ستاد معاینه فنی خودروها پس از احراز شرایط فنی‌، در سطح معابر شهری مجاز می‌باشد.

ماده ۲ – وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران‌) براساس تفاهم با وزارت کشور سالانه معادل منابع بازیافتی به‌ازای فعال شدن هر دستگاه تاکسی نو گاز طبیعی سوز (CNG) را از محل صرفه جویی‌های حاصل از اجرای این‌طرح‌، پرداخت می‌نماید.

ماده ۳ ـ باتوجه به مصوبه شماره ۲۳۳۲۵۱ـ۳۴ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۱۳ شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت‌ ایران به منظور تبدیل سوخت خودروها به (CNG) حداکثر برای هر خودرو تاکسی معادل ۷۷۰ دلار، به علاوه هزینه‌ تأمین و نصب یک مخزن گاز اضافه به شرکتهای خودرو ساز پرداخت می‌نماید.

ماده ۴ ـ حداکثر تا هفتاد و پنج درصد (۷۵%) از بهای تاکسی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار مالک‌ خودرو قرار می‌گیرد.
دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی طبق تبصره الحاقی به ماده (۵۴) آیین‌نامه تسهیلات اعطایی بانکی‌، موضوع‌ بند (۲) تصویبنامه شماره ۳۱۷۸۷ت‌۲۷۰۰۱هـ مورخ ۱۳۸۱.۷.۲۰ به مدت پنج سال تعیین شده است‌.
به میزان اعتبارات سهم دولت موضوع قرارداد با سیستم بانکی‌، از سهم سود و کارمزد تسهیلات پرداختی به‌ مالک تاکسی فرسوده کسر می‌گردد.

ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۸/۱]
وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند با همکاری وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران‌) نسبت به تأمین و تحویل زمین مناسب در شهرها به شرکت ملی نفت ایران برای احداث ایستگاه‌های سوخت گیری‌ (CNG) و تجهیز آن با اولویت استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی‌، اقدام نماید. وزارت نفت موظف است نسبت‌ به احداث و تجهیز احداث جایگاه سوختگیری (CNG) در پانزده شهر با اولویت هفت شهر آلوده کشور، موضوع‌ بند “د” ماده (۱۰۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب‌ ۱۳۷۹ـ در طی برنامه سوم توسعه و متناسب با خودروهای تحویلی اقدام نماید و به صورت رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۸/۱]
کمیسیون‌های ماده (۵) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در صورت درخواست وزارت نفت حتی الامکان نسبت به تغییر کاربری محل‌های یادشده اقدام می نمایند.

ماده ۶ ـ نحوه از رده خارج کردن تاکسی فرسوده با همکاری وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی‌ جمهوری اسلامی‌ ایران‌) و شهرداری متقاضی اجرای طرح با تأیید وزارت صنایع و معادن و نظارت‌ سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و اجرا می‌گردد.

ماده ۷ ـ تهیه و خرید خودرو با کاربری تاکسی از خارج از کشور، پس از انجام مناقصه بین‌المللی‌، در چهارچوب بند (۲) تصویبنامه شماره ۲۷۱۲۱.۲۲۹۸ مورخ ۱۳۸۲.۱.۲۳ و قانون حداکثر استفاده از توان فنی‌، مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب‌ ۱۳۷۵ ـ امکان‌پذیر است‌.

ماده ۸ ـ به منظور ساماندهی به ترافیک شهری و ناوگان تاکسیرانی شهرهای کشور، وزارت کشور ( سازمان‌ شهرداری‌های کشور) موظف است تاکسی‌های جدید را با اولویت شرکتهای خصوصی و تعاونی تاکسیرانی شهری‌ که زیرنظر شهرداری مربوط فعالیت می‌نمایند، توزیع و واگذار نماید.

ماده ۹ ـ ضوابط و مشخصات فنی‌، اقتصادی و زیست محیطی خودروهای دوگانه سوز و (CNG) سوز توسط‌ کارگروه موضوع ماده (۱۰) این تصویبنامه تعیین می‌گردد.
تجهیز تاکسی‌های جدید به تاکسی‌متر و چاپگر به منظور صدور رسید (قبض کرایه‌) برای مسافر و نصب شناسنامه (شامل مشخصات و تصویر راننده‌) الزامی‌است‌.

ماده ۱۰ـ کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن‌، نفت‌، بازرگانی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی‌ جمهوری اسلامی ایران با مسؤولیت وزارت‌ کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) به منظور تدوین برنامه اجرایی‌، پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این‌ آیین‌نامه‌، تشکیل می‌گردد.

ماده ۱۱ ـ رعایت مفاد آیین‌نامه نحوه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌، موضوع تصویبنامه شماره‌ ۲۵۰۸ت‌۲۲۱۷۵هـ مورخ ۱۳۸۲.۱.۲۴ برای تاکسی‌های فرسوده مشمول این آیین‌نامه الزامی‌ است‌.

ماده ۱۲ ـ اولویت اجرایی این آیین‌نامه در شهر تهران است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور