۱۵۴۱۰۹/۱۹۰۱ – ۱۴/۸/۱۳۸۲
شورای عالی اداری در صد و سومین جلسه مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون و به استناد بند «ب» ماده ۴ آئیننامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور(مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ه مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هیأت وزیران) شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانههای مذکور را به شرح پیوست تصویب نمود تا پس از ارسال فرمها و دستورالعملهای مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سایر مراحل فرآیند ارزیابی در ابعاد اختصاصی (بند «ب» ماده ۵ آئیننامه مزبور) توسط دستگاههای ذیربط صورت پذیرد.
محمد ستاریفر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ردیف شاخصهای کلی عناوین شاخصهای کمـّی واحد سنجش
۱ تعداد موسسات فرهنگی، هنری،ادبی و انجمنها و تشکلهای صنفی ثبت شده مورد
۲ تعداد نمایشگاهها و جشنوارههای فرهنگی و هنری برگزار شده مورد
۳ نسبت همایشها و گفتگوهای دینی و فرهنگی ویژه خارج از کشور به تعداد کشورها روز / کشور
۴ نسبت تعداد برنامههای صحنهای هنری (نمایشی و موسیقی) به جمعیت برنامه/یکصدهزارنفر
۵ تعداد نگارخانهها باب
۶ نسبت تعداد هنرجویان هنرستانهای هنری به دانشآموزان دبیرستانهای کل کشور نفر/ هزار نفر
۷ میزان آموزشهای کوتاه مدت فرهنگی و هنری نفر / ساعت
۸ تعداد مراسم بزرگداشت مفاخر
۹ تعداد فعالیتهای فرهنگی و هنری برگزار شده توسط اقلیتهای دینی
۱۰ تعداد طرحهای تحقیقاتی در حوزه علوم قرانی و دینی انجام شده مورد
۱۱ تعداد اسناد اجاره ای تنظیم شده برای رقباب و رقبات وقفی نسبت به کل رقبات
۱۲ نسبت تعداد حجاج عمره به جمعیت کشور
۱۳ نسبت تعداد عنوان فیلمهای سینمایی تولید شده به جمعیت عنوان فیلم/ یک میلیون نفر
۱۴ تعداد آموزشگاههای آزاد سینمایی و هنری باب
۱۵ نسبت تعداد شمارگان فیلم های سینمایی تکثیر شده برای شبکه ویدئویی به جمعیت کل کشور
۱۶ تعداد فیلمهای کوتاه، مستند و تجربی تولید شده عنوان فیلم
۱۷ نسبت ظرفیت سینماها به جمعیت کل کشور صندلی هزار نفر
۱۸ نسبت تماشاگران فیلمها به ظرفیت نمایش سینماها درصد
۱۹ نسبت تعداد عناوین کتابهای منتشر شده به جمعیت کشور صد هزار نفر عنوان
۲۰ نسبت تعداد عناوین کتابهای کودک و نوجوان منتشر شده به جمعیت سنی تا پانزده سال کشور
۲۱ نسبت تیراژ (شمارگان) کتابهای منتشر شده به جمعیت کشور نفر/ جلد
۲۲ نسبت مساحت کتابخانههای عمومی شهری (متر مربع) به جمعیت شهری متر مربع/ هزار نفر
۲۳ نسبت (ظرفیت) کتابخانههای عمومی شهری به جمعیت شهری صندلی/ هزار نفر
۲۴ نسبت تعداد کتابها ، مجلات و سایر منابع موجود در کتابخانههای عمومی کشور به جمعیت کل کشور صد نفر/ جلد
۲۵ نسبت تعداد کتابخانههای عمومی مجهز به ابزارهای نوین اطلاعاتی به کل کتابخانههای عمومی درصد
۲۶ تعداد مراجعان به کتابخانههای عمومی میلیون نفر
۲۷ میزان افزایش ظرفیت چاپخانههای کشور نسبت به سال قبل
۲۸ نسبت تعداد (عناوین) موسیقی تولید شده در کشور به کل جمعیت
۲۹ نسبت تعداد (عناوین) تئاتر تولید شده در کشور به جمعیت کل کشور
۳۰ تعداد کل تماشاگران نمایشها و تئاترهای اجرا شده به جمعیت کل کشور
۳۱ تعداد کرسیهای زبان فارسی و اسلام شناسی در خارج از کشور کرسی
۳۲ تعداد جهانگرد ورودی به کشور هزار نفر
۳۳ ظرفیت تاسیسات اقامتی (درجه بندی شده) تخت
۳۴ استفاده از مشارکت اقشار مختلف در فعالیتهای میراث فرهنگی تعداد انجمنهای دوستداران میراث فرهنگی غیردولتی و شرکتهای ایجادشده مشاورهای، پیمانکاری و پژوهشکدههای خصوصی مرتبط با وجوه مختلف میراث فرهنگی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
۳۵ آموزشهای لازم ارائه شده برای آشنایی متولیان با روشهای حفاظت از اموال تاریخی و فرهنگی موجود نفر ساعت
۳۶ نسبت آثار مستندسازی شده منقول و غیر منقول به کل آثار شناسایی شده تعداد اثر در هزار اثر
۳۷ نسبت آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی به آثار شناسایی شده تعداد اثر در ده هزار اثر
۳۸ تعداد بازدیدکنندگان داخلی از موزه ها، بناها و اماکن تاریخی میلیون نفر
۳۹ تعداد کل اخبار و گزارشات تولید و مخابره شده توسط ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)
۴۰ تعداد خبرگزاریهای جدیدالتأسیس درکشور
۴۱ تعداد خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خبری وارد شده به کشور
۴۲ نسبت کل شمارگان نشریات به هزار نفر نسخه
۴۳ نسبت کل شمارگان روزنامه یومیه به هزار نفر جمعیت نسخه
۴۴ تعداد عناوین کل نشریات عنوان
۴۵ درصد پوشش نویسندگان، هنرمندان، سینماگران و خبرنگاران کشور در بیمه های اجتماعی و درمانی درصد
۴۶ میزان اثربخشی فعالیتهای بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان، تقوی ، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب افکارسنجی سراسری
۴۷ اقدامات انجام گرفته در زمینه پیشبینی تسهیلات لازم برای تولید کالا و خدمات فرهنگی با مضمون احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ رزمندگی و روحیه ایثار و شهادت طلبی و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا با تجلیل از دلاوران هشت سال دفاع مقدس در قوانین و مقررات حوزه مسئولیت قسمت (الف و ب) بند ۴ راهکارهای اجرایی فرهنگ و هنر و تبلیغات اسلامی
۴۸ اقدامات انجام شده در زمینه تهیه طرح مناسب بمنظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بزرگداشت یاد شهیدان و تجلیل از ایثارگران و اعطای تسهیلات ویژه در فعالیتهای فرهنگی هنری به خانواده معظم شاهد. بند د ماده ۱۵۹ قانون برنامه سوم
۴۹
اقدامات انجام شده در زمینه استفاده از سرمایههای خارجی برای تولید مشترک فیلم سینمایی و احداث مجتمعهای بزرگ سینمایی و ارتقاء تکنولوژی و افزایش ظرفیت تولید قسمت (الف) بند۱۶ راهکارهای اجرایی فرهنگ و هنر و تبلیغات اسلامی
۵۰ اقدامات انجام شده در زمینه حمایت قانونی، حقوقی و مالی از تولید فیلمهای مناسب برای صدور به بازارهای جهانی و حضور مستمر در جشنواره های جهانی قسمت (ب) بند ۱۶ راهکارهای اجرایی فرهنگ و هنر و تبلیغات اسلامی
۵۱ اقدامات انجام شده در زمینه ی شناخت تحولات فرهنگی جامعه، افزایش کارایی دستگاههای فرهنگی، ساماندهی مجموعه فعالیتهای موثر بر فرهنگ عمومی جامعه و اعمال نظارت مستمر بر فعالیتهای فرهنگی از طریق:
تعداد شاخصهای فرهنگی تهیه و تصویب شده اندازهگیری شاخصهای فرهنگی تصویب شده
ارائه گزارش تحولات شاخصهای مربوط به تغییرات فکری، بینشی در فن آوری جامعه ماده ۱۶۲ قانون برنامه
۱ توسعه و مشارکت مردم و گسترش تعاونیها رشد تعداد اعضای تعاونیها به تفکیک گرایش (۱۲ گرایش) و هدف درصد
رشد تعداد شرکتهای تعاونی به تفکیک گرایش و هدف درصد
رشد تعداد اتحادیهها به تفکیک گرایش و هدف درصد
رشد میزان آشنایی مردم با تعاونیها (روش افکار سنجی سالانه) درصد
درصد شرکتهای تعاونی ثبت شده در کشور به کل شرکتهای ثبت شده اعم از دولتی تعاونی و خصوصی درصد
رشد میزان عضویت مردم در تعاونیها
تعداد اعضای تعاونیها
تعداد جمعیت واجدالشرایط درصد
نرخ رشد تعاونیهای به بهرهبرداری رسیده درصد
نرخ رشد انحلال تعاونیها درصد
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت تعاون
ردیف شاخصهای کلی عناوین شاخص واحد سنجش متعارف
۲
افزایش سهم و نقش بخش تعاون تولید: رشد تولید، سهم تولید تعاونیها نسبت به کل تولید کشور به تفکیک مسکن، گوشت قرمز، مواد لبنی، گوشت ماهی، میگو، تخممرغ، پسته، و …. فرش دستباف، استخراج مواد معدنی، میزان فروش تولیدات در فعالیتهای فوق تن- درصد
خدمات: خدمات بهداشتی درمانی (فروش و درصد) خدمات اعتباری تعاونیهای اعتبار (میزان تسهیلات)
جابجایی بار
جابجایی مسافر
- حجم معاملات تعاونیها:
-رشد حجم معاملات تعاونیهای مصرف با اعضا
-رشد حجم تسهیلات اعطایی تعاونیهای اعتبار به اعضا
-رشد حجم معاملات تعاونیهای واحدهای اقتصادی با اعضاء به تفکیک نوع تعاونی
-رشد حجم معاملات (فروش) تعاونیهای مسکن با اعضاء میلیون ریال
۲ افزایش سهم بخش تعاون - اشتغال:
– رشد تعداد فرصتهای کلی در تعاونیهای جدیدالتأسیس
– رشد تعداد فرصتهای شغلی در طرحهای مصوب تعاونیها
– رشد تعداد فرصتهای شغلی در تعاونیهای در دست اجرا (طرحهای در دست اجرا)
– رشد تعداد مشاغل مصوب در تعاونیها (طرحهای به بهرهبرداری رسیده)
– رشد شاغلان واقعی در تعاونیها درصد
- سرمایه گذاری:
– رشد سرمایه گذاری در بخش تعاون
– میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش تعاون
– میزان سرمایه گذاریهای تک در بخش تعاون
– (نسبت سرمایهگذاریهای تک به کل سرمایه گذاری)
– رشد سرمایهگذاری اعضاء (سهم آورده)
– نسبت سرمایه گذاری بخش تعاونی به کل بخشها
– میانگین دوره اجرای طرحها تا بهرهبرداری
– میزان سهام غیر اعضاء در تعاونیها
– میزان سرمایهگذاری در تعاونیهای جدید (رشد)
– میزان سرمایه گذاری در تعاونیهای دایر (توسعه) درصد
- صادرات/ واردات:
– نرخ رشد صادرات بخش تعاونی به تفکیک بخشها و گرایشها
– میزان تولید و تعاونیها که توسط بخشهای غیرتعاونی صادر میشود
– نسبت صادرات بخش تعاونی به کل صادرات غیر نفتی
– میزان مبادلات خارجی( صادرات و واردات) با تجارت الکترونیک (نسبت به کل مبادلات خارجی تعاونیها)
– صادرات از طریق تعاونیهای مرز نشین
– واردات کالاهای اساسی توسط تعاونیها (میزان و نسبت) درصد
۳ افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد خرید سهام واحدهای دولتی:
میزان خرید، نسبت خرید تعاونیها به کل فروش سهام
تصدی در بخشهای واگذار شده دولتی
تعداد تعاونیها به تفکیک بخشها و فعالیتها
نسبت حجم فعالیتهای واگذار شده به تعاونیها به کل واگذاریها
۴ افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد
- نسبت مراتع واگذار شده به تعاونیها به کل مراتع واگذار شده درصد
- تعداد تعاونیهایی که در فعالیتهای خاص با تکنولوژی بالا فعالیت میکنند مانند صنایع مخابراتی، الکترونیک، میکروالکترونیک، نفت و گاز و پتروشیمی و فعالیت خدماتی (مثل تجارت الکترونیک) درصد
- نسبت تعداد تعاونیهای تک به کل واحدهای تک
- نسبت سرمایهگذاری تعاونیهای تک به کل سرمایهگذاریهای تک
- نسبت تعداد تعاونیهایی که ایزو دریافت کردند به کل تعاونیها درصد
- رشد تعاونیهای دارای پروانه علامت استاندارد
- رشد تعاونیهای دارای پروانه ایزو
- تعداد تعاونیهایی که از فنآوری اطلاعات جهت بازاریابی و خدمات دهی استفاده میکنند درصد
- نسبت محصولات مورد فروش بارکددار تعاونیها به کل محصولات
۵ توسعه فعالیت، خدمات و سهم در تولید ناخالص ملی - رشد صادرات
- رشد تولید و خدمات تعاونیهای تولیدی و خدماتی
- رشد حجم معاملات تعاونیهای توزیعی با اعضای خود
- رشد سهم بخش تعاونی در اقتصاد
۶ گسترش و تقویت تعاونیهای کارکنان - رشد حجم معاملات با اعضاء
- ساخت و ساز مسکن
- تسهیلات تعاونیهای اعتبار
- فروش تعاونیهای مصرف
۷ تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و عدالت اجتماعی - تعداد سهامداران اشتغال یافته
– نسبت اعضاء شاغل در تعاونیهای اشتغالزا
- نسبت شاغلان سهامدار به کل شاغلان در تعاونیهای اشتغالزا
- نسبت سهام شاغلان به کل سهام
- نسبت معاملات اعضاء با تعاونی خود در مقایسه با کل معاملات آنها
- نسبت قیمت فروش کالاهای سبد خانوار در تعاونیها
- قیمت فروش کالاهای سبد خانوار کل کشور
- نسبت تعاونیهای اشتغالزا به کل تعاونیها
- سرانه تسهیلات اعطایی به اعضاء تعاونیها
- سرانه یارانههای اعطایی به اعضاء تعاونیها
- سرانه معاملات بخش دولتی با تعاونیها (سهم عضو)