طرح ایجاد مراکز خدمات‌رسانی ‎‎‎‎ الکترونیکی در استان‌های پیشرو

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۵/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۷/۱۰

۱۲۲۶۵۶/۱۹۰۱ – ۳۱/۶/۱۳۸۲

شورای عالی اداری در صد و چهارمین جلسه ۲۵/۵/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور بالابردن سطح کیفیت زندگی مردم، ارائه خدمات با کیفیت و سریع به شهروندان، ساده‌سازی مراحل انجام کارهای اداری – خدماتی، جلوگیری از سفرهای متعدد شهری، فراهم‌آوردن امکان ارائه خدمات غیرحضوری و در راستای تحقق دولت الکترونیک مورد زیر را تصویب نمود:

ماده ۱) در اجرای ماده ۲۱ مصوبه شماره ۷۲۲/۱۳.ط مورخ ۲۲/۴/۱۳۸۱ شورای عالی اداری، مراکز خدمات‌رسانی الکترونیکی در چهار استان پیشرو با شرایط زیر در شهرستان‌های مراکز استان ایجاد می‌گردد. ایجاد این نوع مراکز در سایر مناطق شهری پس از بررسی نتایج عملکرد این مراکز و بهسازی لازم به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید کمیسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری امکان‌پذیر می‌باشد.

مرحله اول: اطلاع‌رسانی به مردم

ماده ۲) استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان موظفند در راستای اطلاع‌رسانی نحوه ارائه خدمات به مردم اقدامات لازم را به شرح زیر انجام دهند.
۱- کلیه دستگاه‌های اجرایی استان موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از شروع طرح، موارد زیر را به کمیته اجرایی مستقر در استانداری، متشکل از مجری طرح، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شرکت مخابرات استان و دستگاه‌های ذیربط که خدمات آنها در اولویت اجرای این مصوبه قرار دارند، ارائه نمایند.
الف) روش‌های اداری همراه با زمان‌بندی انجام خدمات
ب) مدارک مورد نیاز جهت انجام خدمات
ج) فرم‌های مورد نیاز جهت انجام خدمات که توسط مردم (خدمات‌گیرندگان) باید تکمیل شوند.
د) آدرس، تلفن، دورنگار و پست الکترونیکی اداره یا دستگاه اجرایی
۲- استانداری موظف است حداکثر سه ماه پس از شروع طرح نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید.
الف) ایجاد بانک اطلاعاتی (eform) برای نگهداری و بازیابی کلیه فرم‌های دستگاه‌های اجرایی با فرمت استاندارد.
ب) ایجاد جایگاه اینترنتی پورتال استان به طوری که مردم قادر باشند با اتصال به این جایگاه:
•از مراحل انجام کارهای اداری، مدارک مورد نیاز و مدت‌زمان لازم آگاه شوند.
•فرم‌های مورد نیاز خود را بدون مراجعه به ادارات مختلف از طریق اتصال به این جایگاه اینترنتی مشاهده و دریافت کنند.

۳- مسئولیت بهنگام‌رسانی اطلاعات و صحت محتوای فرم‌ها با دستگاه اجرایی ذیربط و پشتیبانی و نگهداری بانک اطلاعاتی و پورتال با استانداری است.

تبصره ۱) برای اجرای مرحله یک، از فضاهای موجود اداری در استان ترجیحاً شهرداری، استانداری و یا اداره پست استفاده شود.

تبصره ۲) استانداری و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان موظفند برای اجرای مراحل بعدی طرح مطابق برنامه زمان‌بندی‌شده که توسط کارگروه برنامه‌ریزی تحول اداری استان (مصوبه شماره ۱۶۹۱۸/ت۲۶۵۱۷ه‍ مورخ ۱۶/۴/۱۳۸۲ هیأت‌وزیران، موضوع آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی استان و کارگروه‌های تخصصی) تعیین و ابلاغ می‌گردد، کلیه خدمات موضوع این مصوبه را با نگرش مشتری‌مداری، به صورت مکانیزه و با تشکیل بانک‌های اطلاعاتی لازم به مردم ارائه دهند.

مرحله دوم: ارائه خدمات به مردم

ماده ۳) به منظور فراهم‌آوردن امکان ارائه خدمات گوناگون الکترونیکی به مردم از طریق مراکز ایجادشده و شبکه اینترانت استان، استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان مکلف به انجام اقدامات زیر هستند.
۱- استانداری موظف است با همکاری مجری طرح نسبت به تعیین محل و فضای مناسب (حداکثر ۲۰۰ متر مربع) برای ایجاد مرکز عملیاتی شبکه در سطح استان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیمدخل اقدام نماید.
۲- شرکت مخابرات استان موظف است همکاری مستمر و همه‌جانبه با مجری طرح در خصوص تأمین زیربنای مخابراتی به‌عمل آورد، به طوری که مراکز خدمات‌رسانی الکترونیکی به کلیه دستگاه‌های اجرایی با پهنای باند مناسب جهت تبادل اطلاعات متصل شوند.
۳- استانداری‌ها موظفند تا اول مهرماه ۱۳۸۳ نسبت به راه‌اندازی اولین مرکز خدمات‌رسانی الکترونیکی با حداقل خدمات قابل ارائه اقدام نمایند.
۴-سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها موظفند برای عملیاتی‌کردن این طرح اعتبارات لازم را در بودجه سنواتی استان پیش‌بینی و نسبت به تخصیص به موقع آن اقدام کنند.

ماده ۴) ستاد برنامه‌ریزی تحول اداری استان موظف است حداقل ۵ خدمت اولویت‌دار و فراگیر را که در زمان تعیین‌شده قابل مکانیزه هستند برحسب شرایط در هر یک از استان‌های پیشرو با همکاری مجری، انتخاب و نسبت به ارائه آنها از طریق مراکز خدمات‌رسانی الکترونیکی اقدام نماید. خدمات اولویت‌دار به شرح زیر می‌باشند:
الف) امور سجلّی شامل صدور شناسنامه، گواهی فوت، تغییرات سجلّی و… (سازمان ثبت احوال)
ب) خدمات مالیاتی مورد نیاز مردم و… (سازمان امور مالیاتی)
ج) خدمات صدور و تمدید گواهینامه رانندگی، ارائه عدم خلافی، شماره‌گذاری و… (نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی)
د) خدمات درخواست انشعاب، تعمیرات، پرداخت قبوض و… (شرکت‌های آب، برق، مخابرات، پست و…)
ه‍( خدمات مربوط به صدور پروانه ساختمان، عدم خلافی، پایان کار، عوارض نوسازی و… (شهرداری)
و) خدمات مربوط به صدور پروانه کسب، کارت‌ بازرگانی و… (وزارت بازرگانی)

تشکیلات و ساختار اجرایی

ماده ۵) مجری طرح در هر استان توسط استاندار و با شرایط زیر انتخاب می‌شود.
الف) دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط
ب) دارای سابقه کار مؤثر در زمینه فنآوری اطلاعات

تبصره ) کلیه امور اجرایی طرح حتی‌الامکان از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام می‌شود.

ماده ۶) کمیسیون اتوماسیون نظام اداری مسئول برنامه‌ریزی، هدایت، هماهنگی و نظارت بر اجرای طرح ایجاد مراکز خدمات‌رسانی الکترونیکی بوده و موظف است حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۳ نسبت به ارزیابی، بهسازی و یا باز طراحی مراکز اقدام و نتیجه را جهت تعمیم به سایر مناطق شهری با هماهنگی وزارت کشور به تمام استان‌ها ابلاغ نماید.

ماده ۷) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری‌ها موظفند زمینه لازم جهت مشارکت بخش غیردولتی را در ایجاد، بهره‌برداری و توسعه این مراکز به وجود آورده و مجریان و داوطلبان انجام این امر را در گسترش مراکز، مورد حمایت قرار دهند.

ماده ۸) کمیسیون اتوماسیون نظام اداری بر اساس ضوابطی که تعیین می‌نماید، اسامی آن دسته از افراد و دستگاه‌های اجرایی را که در تحقق مفاد این مصوبه بیشترین تلاش را داشته‌اند جهت تقدیر به شورای عالی اداری اعلام می‌نماید.

ماده ۹) استانداران استان‌های پیشرو موظف هستند هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت طرح را به کمیسیون اتوماسیون نظام اداری ارسال نمایند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است گزارش عملکرد این مصوبه را به شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری