آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران [مصوب ۱۳۷۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۱۰/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۲/۲۰

[به موجب ماده ۱۰ آیین‌نامه صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مصوب ۱۳۹۴/۱۲/۲ لغو شده است.]


شماره ۱۶۴۴۷ت‌۲۵۲ک – ۱۳۷۳/۲/۱۰

اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در جلسه مورخ ۱۳۷۲/۱۰/۲۷ با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 21115ت211هـ مورخ ۱۳۷۲/۷/۸) و به استناد ماده (12) قانون «چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران» – مصوب 1372- آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1 – در این آیین‌نامه واژه های زیر به جای عبارتهای مشروح مربوط به کار می رود:
کشور: کشور جمهوری اسلامی ایران
مناطق: مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران
سازمان: سازمان هر منطقه آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران


ماده 2 – اتباع خارجی برای ورود مستقیم به مناطق از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، نیاز به تحصیل قبلی روادید نخواهند داشت.

تبصره 1- برای افراد مذکور در این ماده، نمایندگان نیروی انتظامی در مبادی ورودی مناطق، اجازه اقامت مربوط را بر روی اسناد مسافرتی معتبر آنان مهر می نمایند. اجازه اقامت مذکور به مدت دو هفته صادر می شود و طبق تقاضای سازمان تا شش ماه قابل تمدید است.

تبصره ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۱۰]
برای اقامت تا یک سال مطابق مقررات مندرج در اشتغال نیروی انسانی‌، بیمه و تأمین‌ اجتماعی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران‌، موضوع تصویبنامه شماره‌ ۳۳۴۳۳ت‌۲۵ک مورخ ۱۳۷۳.۳.۱۶ عمل خواهد شد.
همچنین برای اقامت طولانی‌تر از یک سال اتباع خارجی سرمایه گذار در منطقه‌، اجازه اقامت با اعتبار دو تا پنج سال بنا به تشخیص و اعلام کتبی سازمان‌، توسط دفتر نمایندگی دایره امور اتباع خارجی منطقه ویژه‌ انتظامی‌ صادر می‌گردد.

تبصره 3 – صدور اجازه اقامت برای مناطق، جهت کلیه ممنوع الورودین به کشور ممنوع است.


ماده ۳ ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۱۰]
اتباع خارجی می‌توانند علاوه بر مبادی ورودی مستقیم مناطق‌، همچنین از سایر مبادی ورودی‌ کشور به مناطق وارد و یا خارج شوند، در این صورت باید از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج‌از کشور و یا نمایندگان نیروی انتظامی‌ مستقر در مبادی ورودی کشور، روادید تحصیل نمایند.
نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بدون نیاز به استعلام از مرکز و همچنین‌ نمایندگان نیروی انتظامی‌ مستقر در مبادی ورودی کشور بدون نیاز به استعلام از سایر دستگاه‌های اجرایی‌، روادید عبور دو بار ورود با اعتبار چهار روزه در هر بار صادر می‌نمایند.
ورود اتباع خارجی به طریق فوق‌الذکر به مناطق آزاد، خروج از کشور تلقی می‌شود و آنان پس از ورود به‌مناطق آزاد می‌توانند طبق مفاد ماده (۲) این آیین‌نامه و تبصره‌های آن اجازه اقامت دریافت نمایند.


ماده ۴- [اصلاحی ۱۳۷۴/۲/۴]
اتباع خارجی که پس از ورود به مناطق، قصد مسافرت به سایر نقاط کشور را داشته باشند باید طبق مقررات، تقاضای خود را به نمایندگی وزارت امور‌ خارجه مستقر در منطقه تسلیم نمایند.

تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۷۴/۲/۴]
نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه حداکثر ظرف ۴۸ ساعت تقاضای مربوط را بررسی و مطابق قوانین و مقررات مربوط روادید صادر خواهد ‌نمود.

تبصره ۲- [اصلاحی ۱۳۷۴/۲/۴]
در صورتی که نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه مستقر نباشد، صدور روادید مذکور در ماده فوق طبق مفاد تبصره (2) ماده (4) اصلاحی‌ مقررات ورود و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.


ماده 5 – اتباع خارجی مقیم مجاز، برای مسافرت به مناطق نیاز به تحصیل روادید جداگانه نخواهند داشت. این افراد می توانند با رعایت مقررات داخلی کشور و ارائه مدارک اقامت معتبر، به مناطق مسافرت نمایند.

این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۷۳/۲/۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوی رسیده است.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور