اتخاذ تصمیماتی به منظور تسریع در روند مدیریت بحران فاجعه ملی زلزله شهرستان ‌بم استان کرمان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۰/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۵/۰۳

[تذکر ضروری روزنامه رسمی:
      با توجه به ارسال نشدن مصوبه شماره ۵۸۵۵۹ت۲۹۹۵۴ه مورخ ۱۳۸۲/۱۰/۲۰ هیات محترم وزیران جهت درج در روزنامه رسمی این مرجع آن را از طریق دورنگار مطالعه و برای مزید اطلاع منتشر می نماید.]

شماره‌ : ۵۸۵۵۹ت۲۹۹۵۴ه
تاریخ : ۱۳۸۲/۱۰/۲۰


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱۰.۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور تسریع در روند مدیریت بحران فاجعه ملی زلزله مورخ ۱۳۸۲.۱۰.۵ شهرستان بم استان کرمان تصویب‌ نمود:

الف ـ مبلغ هفتصد و بیست میلیارد (۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار در راستای اجرای عاجل و مؤثر تمهیدات‌، اقدامات و کمکهای اضطراری (کوتاه مدت‌) براساس مقررات این تصویبنامه به دستگاههای‌ مختلف اختصاص می‌یابد. ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور ضمن دارا بودن اختیار جابجایی‌ اعتبارات تا سقف پنجاه درصد (۵۰%) رقم هر بند مکلف است بانک اطلاعاتی مربوط را به منظور ثبت و ضبط منابع‌، شرح آخرین گزارش جابجایی‌های احتمالی و ریز هزینه‌ها تشکیل دهد. ستاد مذکور موظف‌است گزارش مالی ذی‌ربط را به انضمام مشروح مستندات به صورت ماهیانه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور و رییس جمهور ارسال نماید.
به منظور تحقق اقدامات فوری مدیریت بحران‌، کنترل و ساماندهی منابع و امکانات‌، تمامی دستگاهها و گروههای دست‌اندرکار، در چارچوب مصوبات ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در کمال هماهنگی‌، گزارش هفتگی مجموعه فعالیتها و تمهیدات اضطراری مربوط را به ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور ارسال می‌نمایند. این ستاد موظف است جمع‌بندی گزارشهای مذکور و ارزیابی روند پیشرفت کار را هر دوهفته یک بار به استحضار رییس جمهور برساند.

۱ ـ مبلغ شصت میلیارد (۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا با تلفیق کمکهای مردمی‌، ملی و بین‌المللی در چارچوب استانداردها، ضوابط‌، قوانین ومقررات مربوط با هماهنگی ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به‌شرح زیر هزینه نماید:
الف ـ تسریع در اسکان موقت آوارگان و خانوارهای بی‌خانمان
ب ـ تأمین و توزیع فوری سبد جیره غذایی خانوار تا تعیین تکلیف نهایی اسکان خانوارهای آسیب دیده‌
ج ـ تهیه و توزیع فوری ملزومات ضروری زندگی تحت شرایط اسکان موقت

تبصره ـ وزارت بازرگانی مکلف است در جهت اجرای این بند نسبت به تأمین کالاهای اساسی برای خسارت دیدگان از طریق جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به قیمت یارانه‌ای همکاری و اقدام لازم‌ را به عمل آورد.
۲ ـ مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد تا به منظور ساماندهی زنان و کودکان بی‌سرپرست و حمایت‌پذیر متأثر از عوارض ناشی از زلزله اخیر شهرستان بم درچارچوب قوانین و مقررات مربوط هزینه نماید.

۳ ـ مبلغ شصت میلیارد (۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا جهت رسیدگی به امور مجروحین‌، تأمین دارو، ملزومات و تجهیزات ضروری‌، هزینه ترابری و همچنین پرداخت فوق‌العاده به کادر پرستاری و پزشکی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط هزینه نماید.

۴ ـ مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران‌ قرار می‌گیرد تا نسبت به پرداخت کمک بلاعوض به شرح زیر در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام‌ نماید:
الف ـ به هر خانواری که یکی از عزیزان خود را از دست داده است‌، مبلغ پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال
ب ـ به هر خانواری که دو تن از عزیزان خود را از دست داده است‌، مبلغ هشت میلیون (۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال
ج ـ به هر خانواری که بیش از دو نفر از عزیزان خود را از دست داده است‌، مبلغ دوازده میلیون‌ (۱۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال

تبصره ـ تعیین ضوابط مشمولین دریافت وجوه فوق به عهده ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور خواهد بود.

۵ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۲۱]
دستگاههای اجرایی مکلفند در اسرع وقت نسبت به پرداخت علی‌الحساب مبلغ ده میلیون‌ (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال پاداش پایان خدمت متوفیان رسمی و پیمانی براساس شناسنامه‌های معتبر قانونی و به تشخیص مسؤول اجرایی ذی‌ربط به وراث موضوع ماده (۸۶) قانون استخدام کشوری‌ اقدام نمایند. پس از طی مراحل قانونی و تشخیص وراث قانونی مابقی وجوه‌ به وراث مربوط پرداخت خواهد شد. به همین منظور مبلغ چهل میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان قرار می‌گیرد تا بین دستگاههای اجرایی استانی و ملی ذی‌ربط‌ توزیع گردد.

۶ ـ مبلغ پنجاه و پنج میلیارد (۵۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه‌ استان کرمان قرار می‌گیرد تا در چارچوب مفاد ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون یادشده به‌ اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی خسارت دیده از واقعه زلزله اخیر جهت تأمین ابزار و لوازم کار، ماشین‌آلات و لوازم خانگی ضروری‌، به صورت کمک بلاعوض‌، تسهیلات و یا وجوه اداره شده به عنوان‌ مابه‌التفاوت سود و کارمزد پرداخت نماید.

تبصره ـ دستگاههای مربوط مکلفند در صورت جابجایی مکان واحد مسکونی به محل جدید، بدون‌ دریافت هیچ‌گونه حق امتیاز و انشعاب‌، نسبت به تأمین و دایر نمودن شبکه‌های آب و فاضلاب‌، برق و تلفن‌ در اسرع وقت اقدام نمایند.

۷ ـ مبلغ بیست میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون‌ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ به صورت خارج از شمول در اختیار استانداری استان‌ کرمان قرار می‌گیرد تا به منظور تسریع در عملیات امداد و نجات‌، تهیه لوازم به ویژه ملزومات پزشکی‌ ضروری‌، تأمین اضطراری دارو و سایر امور جاری مرتبط با مدیریت بحران زلزله اخیر شهرستان بم استان‌ کرمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هزینه نماید.

۸ ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۲۹]
مبلغ سیصد و سی میلیارد (۳۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک داراییهای سرمایه ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ به صورت خارج از شمول در اختیار ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور قرار می‌گیرد تا به منظور تسریع در عملیات امداد و نجات‌، اسکان زلزله‌زدگان تا تعیین تکلیف وضعیت مسکن آنان و کمک به دستگاهها و نهادهای ملی و استانی که در امر امدادرسانی فعالیت نموده‌اند و سایر امور جاری مرتبط با مدیریت بحران زلزله اخیر شهرستان بم درچارچوب قوانین و مقررات مربوط‌، با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه شود.

تبصره ۱ـ ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه سایر استانها مکلفند نسبت به مساعدت در مدیریت بحران‌ مذکور بویژه در خصوص نگهداری‌، رسیدگی‌، مراقبت و اقامت آسیب دیدگان اعزامی به آن استانها تا تعیین‌ تکلیف بازسازی شهر اقدام نمایند.

تبصره ۲ـ توزیع مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع موضوع این بند جهت عملیات‌ امداد و نجات که توسط نیروهای مسلح انجام پذیرد با نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام‌ می‌گردد.

۹ ـ مبلغ سی و پنج میلیارد (۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ به شرح زیر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد تا درچارچوب قوانین و مقررات مربوط با هماهنگی ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان کرمان هزینه نماید:
الف ـ مبلغ بیست میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایه‌ای به منظور مرمت‌، بازسازی و نوسازی فوری قنوات‌، کانالهای آبرسانی‌، استخرهای آب و چاههای کشاورزی جهت‌ آبیاری اراضی کشاورزی و باغات و کمک به بازیابی توان تولیدی سامانه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی‌ وابسته‌.
ب ـ مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای به منظور دفن لاشه‌های دام وطیور، تأمین و توزیع علوفه و خوراک مورد نیاز دام و طیور، واکسن شاربن‌، کزاز و…، داروهای ضروری دام وطیور، سمپاشی اماکن دامی و خرید دامهای مجروح و سرگردان‌.

۱۰ ـ مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار هزینه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا به منظور ساماندهی نظم و امنیت‌، امور حفاظتی‌، ثبت و ضبط امور و وقایع‌، اطلاع رسانی‌، افزایش‌ آگاهیهای عمومی و مستند سازی و دیگر وظایف مرتبط‌، در چارچوب قوانین و مقررات هزینه نماید.
ب ـ مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایه‌ای از محل مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ به صورت خارج از شمول در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار می‌گیرد تا با مشارکت نهادها و مراجع بین‌المللی نسبت به بازسازی ارگ‌ تاریخی بم اقدام نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور