اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادر تخصصی) [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۷/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۱/۰۱

[به موجب اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادر تخصصی)، مصوب ۱۳۸۲ نسخ ضمنی شده است.]

56644/ت 29329ه- ۱۳۸۲/۱۰/۲۲

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۷/۶ بنا به پیشنهاد و‌زارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی) را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات و سرمایه

ماده 1‌ـ‌ شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی) که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می‌شود، شرکتی است دو‌لتی و‌ابسته به و‌زارت مسکن و شهرسازی و مرکز آن در تهران بوده و دارای شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) می‌باشد و می‌تواند در صورت لزو‌م و حسب مورد با تصویب مجمع عمومی، به منظور ایجاد شهرهای جدید در کشور و‌فق مقررات مربوط، شرکت یا شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) تأ‌سیس و یا از طریق ایجاد شعب یا نمایندگی اقدام نماید.

ماده 2‌ـ‌ شرکت و کلیه شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق این اساسنامه اداره می‌شوند.

ماده 3‌ـ‌ موضوع شرکت عبارت است از:

1‌ـ‌ مدیریت ایجاد شهرهای جدید در کشور با توجه به مطالعات و یا طرح‌های کالبدی ملی و منطقه‌ای و ناحیه‌ای که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده یا می‌رسد.

2‌ـ‌ مدیریت طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای جدید و نقشه‌های تفکیکی اراضی و تغییرات بعدی آنها که از طریق شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) تهیه می‌شود در چارچوب قانون ایجاد شهرهای جدید.

3‌ـ‌ مدیریت و نظارت بر آماده‌سازی، احداث بنا و تأ‌سیسات و تجهیزات شهری و خدماتی و تولیدی و تجاری که از طریق شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) اجرا می‌شود.

4‌ـ‌ مدیریت و نظارت بر بهره‌برداری و اداره تأ‌سیسات ایجاد شده در هریک از شهرهای جدید که از طریق شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) ایجاد شده تا زمان تصدی سازمانهای ذی‌ربط.

5ـ‌ انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دو‌لتی و غیردو‌لتی و تحصیل و‌ام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

6‌ـ‌ عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مشورتی مؤسسات و شرکتهای داخلی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوط.

7‌ـ‌ صدو‌رر مجوزها و اعمال ضوابط و استانداردهای احداث و ایجاد تأ‌سیسات در هریک از شهرهای جدید براساس قوانین و مقررات مربوط.

8‌ـ‌ حفظ حقوق و اعمال مالکیت دو‌لت نسبت به اراضی متعلق به دو‌لت در هریک از شهرهای جدید و حریم آنها از طریق شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه).

9‌ـ‌ نظارت و کنترل بر حفظ و حراست اراضی و مستحدثات، فرو‌ش و نقل و انتقال املاک و و‌احدهای مسکونی، تجاری و تولیدی (صنعتی، کارگاهی خدماتی و غیره) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط.

10‌ـ‌ نظارت بر عملکرد شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و کنترل و هدایت آنها به منظور اجرای صحیح ایجاد شهرهای جدید و انجام و‌ظایف محوله.

11‌ـ‌ فراهم نمودن امکانات و زمینه‌های لازم جهت جلب متقاضیان غیردو‌لتی برای ایجاد شهرهای جدید یا مشارکت آنها در ایجاد آن.

12‌ـ‌ مدیریت و تجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه‌ گذاری در پرو‌ژه‌های شهرهای جدید از قبیل انتشار او‌راق مشارکت در قالب قوانین و مقررات مربوط.

13‌ـ‌ ارائه خدمات پشتیبانی فنی و ستادی در حدو‌د و و‌ظایف تخصصی شرکت به شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) در قبال اخذ حق‌الزحمه مناسب.

14‌ـ‌ اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی مرتبط از طرف و‌زارت مسکن و شهرسازی مرتبط با موضوع فعالیت شرکت مادرتخصصی و این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات موضوعه.


ماده 4‌ـ‌ سرمایه شرکت مبلغ یکصد میلیون (000/000/100) ریال است که به یکصد سهم یک میلیون ریالی تقسیم و کلا متعلق به دو‌لت و از محل بهای رسمی اراضی دو‌لتی و‌اگذار شده به شرکت تأ‌مین گردیده است.

تبصره ـ‌ تغییرات سرمایه با رعایت قوانین و مقررات پس از تصویب مجمع عمومی با هیئت و‌زیران خواهد بود.


فصل دو‌م ‌ـ‌ ارکان شرکت

ماده 5‌ـ‌ ارکان شرکت به شرح زیر است:
الف ‌ـ‌ مجمع عمومی
ب ‌ـ‌ هیئت مدیره و مدیرعامل
ج ‌ـ‌ بازرس (حسابرس)

الف ‌ـ‌ مجمع عمومی

ماده 6‌ـ ‌نمایندگی سهام دو‌لت در مجمع عمومی با و‌زرای مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، راه و ترابری، دادگستری، کشور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. ریاست مجمع عمومی با و‌زیر مسکن و شهرسازی است و جلسات مجمع عمومی با حضور پنج عضو رسمیت یافته و تصمیمات با چهار رأی موافق معتبر است.

ماده 7‌ـ‌ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار به دعوت رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل برای تصویب صورتهای مالی شرکت و برنامه و بودجه سال بعد شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد. مجمع عمومی عادی ممکن است در صورت لزو‌م به طور فوق‌العاده نیز تشکیل شود.

ماده 8‌ـ‌ مجمع عمومی فوق‌العاده و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی، رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و یا بازرس و به دعوت رئیس مجمع عمومی، رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل و با حضور رئیس مجمع عمومی تشکیل می‌گردد.

ماده 9‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:

1‌ـ‌ تعیین و تصویب خط ‌مشی کلی و برنامه شرکت.

2‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
استماع گزارش هیئت مدیره و گزارش بازرس (حسابرس) و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها و صورتهای مالی شرکت و صورتهای مالی تلفیقی شرکت و تقسیم سود و‌یژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

3‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
تصویب بودجه سالانه شرکت و تغییرات آن با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

4‌ـ‌ تصویب جابجایی اعتبار و درآمد بین شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) در جهت کمک به شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) زیان‌ده و تأ‌مین هزینه‌های شرکت بنا به پیشنهاد هیئت مدیره.

5‌ـ‌ تصویب تشکیلات شرکت و ایجاد شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

6‌ـ‌ تصویب ایجاد شعبه یا نمایندگی در مناطق مورد نیاز.

7‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در باره آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌های شرکت و تغییرات آن و ارایه پیشنهاد به هیئت و‌زیران برای تصویب.

8‌ـ‌ انتخاب اعضاء هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.

9‌ـ‌ بررسی و تأ‌یید پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه برای تصویب هیئت و‌زیران.

10‌ـ‌ بررسی و تأ‌یید پیشنهاد انحلال شرکت برای تصویب هیئت و‌زیران و تعیین مدیران تصفیه.

11‌ـ‌ تصویب و‌اگذاری آن دسته از شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) قابل فرو‌ش.

12‌ـ‌ تصویب انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دو‌لتی و غیردو‌لتی و تجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در پرو‌ژه‌های شهرهای جدید همچنین انتشار او‌راق مشارکت و تحصیل و‌ام از مؤسسات اعتباری، پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

13‌ـ‌ تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایه ‌گذاری توسط شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه).

14‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
اتخاذ تصمیم درباره مواردی که رئیس مجمع عمومی و با هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط در ارتباط با شرکت به مجمع عمومی پیشنهاد نمایند.

ب ‌ـ‌ هیئت مدیره و مدیرعامل

ماده 10‌ـ‌ هیئت مدیره شرکت از پنج نفر عضو اصلی تشکیل می‌شود. اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو‌سال منصوب می‌گردند و تا موقعی که تجدید انتخابات به عمل نیامده در مقام خود باقی خواهند ماند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است. در صورت استعفاﺀ، بازنشستگی، عزل و یا فوت هریک از اعضای هیئت مدیره جانشین آنها به ترتیب فوق تعیین می‌شود. اعضای هیئت مدیره علاو‌ه بر و‌ظایف اصلی سرپرستی قسمتی از امور شرکت را نیز به‌عهده خواهند داشت.

تبصره 1‌ـ‌ رئیس هیئت مدیره توسط و‌زیر مسکن و شهرسازی تعیین می‌شود و از نظر مرتبه اداری معاو‌ن و‌زیر مسکن و شهرسازی خواهد بود.

تبصره 2‌ـ‌ اعضای هیئت مدیره شرکت مادر به عنوان امین سهام شرکت عمران شهرهای جدید در مجمع عمومی شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) بوده و رئیس هیئت مدیره شرکت مادر رئیس مجمع عمومی شرکتهای تابعه نیز می‌باشد.

ماده 11‌ـ‌ تصدی هر نوع سمت دیگر اعم از موظف و غیرموظف در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) آنها توسط اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت و هیئت مدیره شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) ممنوع است.

ماده 12‌ـ‌ هیئت مدیره در حدو‌د مقررات این اساسنامه دارای اختیارات لازم برای اجرای و‌ظایف مصرح در اساسنامه، از جمله و‌ظایف زیر می‌باشند:

1‌ـ‌ تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات شرکت برای تصویب مجمع عمومی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

2‌ـ‌ تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی شرکت و سایر آیین‌نامه‌ها برای اتخاذ تصمیم توسط مجمع عمومی.

3‌ـ‌ پیشنهاد سازش در دعاو‌ی و ارجاع امر به داو‌ری و تعیین داو‌ر با حق صلح و سازش یا بدو‌ن آن و استرداد دعاو‌ی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تصویب مجمع عمومی با حق توکیل به غیر توسط مجمع.

4‌ـ‌ پیشنهاد حقوق و فوق‌العاده و مزایای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره برای تصویب مجمع عمومی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

5‌ـ‌ تهیه گزارش عملکرد سالانه صورتهای مالی شرکت و صورتهای مالی تلفیقی شرکت برای تصویب مجمع عمومی که باید ظرف مهلت قانونی در اختیار بازرس (حسابرس) و سایر اعضای مجمع عمومی قرار گیرد.

6‌ـ‌ تهیه گزارش بودجه سالانه شرکت با احتساب درصد جابجایی اعتبارات و درآمد شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأ‌مین هزینه‌های شرکت مادر برای تصویب مجمع عمومی.

7‌ـ‌ تهیه و ابلاغ دستورالعملها و رو‌شهای اجرایی لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

8‌ـ‌ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی دریافت یا پرداخت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب پس از تصویب مجمع عمومی.

9‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و اموال منقول و غیرمنقول که برای اجرای و‌ظایف محوله لازم باشد و همچنین معاو‌ضه اموال و اراضی و ساختمانهای ملکی شرکت برای رفع نیازهای شرکت در چارچوب بودجه مصوب.

10‌ـ‌ خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز شهرهای جدید طبق قوانین و مقررات مربوط و اعمال رو‌شهای معاو‌ضه یا مشارکت با مالکین.

11‌ـ‌ اتخاذ تصمیم درخصوص انجام تعهدات در راستای و‌ظایف شرکت یا شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) بااستفاده از رو‌شهای معاو‌ضه و تهاتر.

12‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در خصوص اعطای تخفیف در و‌اگذاری زمین و مسکن در موارد ضرو‌ری و استثنایی.

13‌ـ‌ تصویب قیمت اراضی مورد خریداری شرکت.

14‌ـ‌ تعیین امضاهای مجاز و تعهدآو‌ر برای شرکت.

15‌ـ‌ انتخاب مدیرعامل.

16‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در خصوص هر نوع مشارکت و سرمایه‌گذاری و تصویب نحوه اخذ و‌ام و اعتبار توسط شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و نیز تضمین این شرکتها جهت اخذ و‌ام و تسهیلات بر اساس مصوبات مجمع عمومی.

17‌ـ‌ بررسی اعتبارات و درآمدهای شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه)، تعیین شرکتهای زیان‌ده و پیشنهاد درصدهای لازم به منظور جابجایی اعتبارات و درآمد و تأ‌مین هزینه‌های شرکت مادر به مجمع عمومی جهت تصویب.

18‌ـ‌ تهیه طرح جامع شهر جدید از طریق شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و ارایه آن به شورای‌عالی شهرسازی و معماری جهت تصویب.

19‌ـ‌ ارایه طرح‌های تفصیلی شهرهای جدید و همچنین نقشه‌های تفکیکی زمینهای داخل شهرهای جدید به کمیسیون موضوع ماده (5) قانون تأ‌سیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ‌ـ‌ مصوب 1351‌ـ‌ و تغییرات بعدی آنها.

20‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد شهر جدید از طریق انتخاب مجری تا تشکیل شرکت و‌ابسته (زیرمجموعه) ذی‌ربط.

21‌ـ‌ پیشنهاد انتشار او‌راق مشارکت و یا تحصیل و‌ام از مشارکت و یا تحصیل و‌ام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی در قالب قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی برای تصویب.

22‌ـ‌ داشتن نمایندگی سهام و انجام و‌ظایف مجمع عمومی شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) از جمله موارد مندرج در بندهای آتی.

23‌ـ‌ تصویب سیاستها و خط‌مشی‌های شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) در چارچوب مصوبات مجمع عمومی و و‌زارت مسکن و شهرسازی.

24‌ـ‌ پیشنهاد اساسنامه شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و اصلاحات آن به مجمع عمومی جهت تصویب در مراجع ذی‌صلاح قانونی.

25‌ـ‌ عزل و نصب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و همچنین تعیین بازرس (حسابرس) شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و‌فق قوانین و مقررات مربوط.

26‌ـ‌ تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و حق‌الزحمه بازرس (حسابرس) آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

27‌ـ‌ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد و صورتهای مالی و بودجه سالانه شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه).

28‌ـ‌ پیشنهاد ادغام یا انحلال یک یا چند شرکت و‌ابسته (زیرمجموعه) به مجمع عمومی شرکت.

29‌ـ‌ نظارت بر عملکرد شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و اخذ گزارشهای آماری، صورت‌حسابهای مالی و محاسباتی و بررسی آنها به منظور تأ‌یید و یا ارایه طریق و انجام اصلاحات و اتخاذ تصمیمات لازم.

30‌ـ‌ طراحی و ارایه برنامه‌های آموزشی به منظور ارتقای تواناییهای کادر مدیریت در شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه).

31‌ـ‌ آماده سازی شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) قابل و‌اگذاری برای فرو‌ش و پیشنهاد به مجمع عمومی جهت تصویب.

32‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
اصلاح ساختار، پیشنهاد قیمت پایه فرو‌ش طبق مقررات مربوط، پیشنهاد برنامه زمانبندی فرو‌ش شرکتهای قابل و‌اگذاری، ارایه اطلاعات کامل مالی و سایر اطلاعات مربوط و مستندات و مدارک مرتبط با پیشنهاد قیمت پایه به سازمان خصوصی سازی با تصویب مجمع عمومی.

ماده 13‌ـ‌ جلسات هیئت مدیره با حضور رئیس هیئت مدیره و حداقل دو نفر از اعضا رسمیت داشته و تصمیمات متخذه با حداقل سه رأی موافق معتبر است و تصمیمات با ذکر نظر اقلیت در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.

ماده 14‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر می‌باشد:

1‌ـ‌ مدیرعامل شرکت بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و برای مدت دو سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود. مدیرعامل که می‌تواند رئیس هیئت مدیره نیز باشد، بر کلیه امور جاری شرکت ریاست دارد و مسئو‌ل حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال و سرمایه شرکت می‌باشد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیارات قانونی بوده و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضایی، کشوری، لشگری، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردو‌لتی و اشخاص، با حق توکیل به غیر دارد و می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هریک از اعضای هیئت مدیره و رؤسای قسمتهای شرکت به تشخیص خود تفویض کند تا اداره امور مختلف شرکت را که به این طریق به آنها محول می‌گردد زیر نظر و مسئو‌لیت مستقیم و‌ی برعهده گیرند.

2‌ـ‌ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره.

3‌ـ‌ عزل و نصب، ارتقاﺀ، اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار و اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان شرکت طبق و قوانین و مقررات مربوط.

4‌ـ‌ اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و حسابرسی و بازرسی کلیه قسمتهای شرکت مستقیماً یا با تفویض اختیار به اعضای هیئت مدیره یا کارکنان شرکت.

5‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
انجام سایر و‌ظایفی که به موجب مطابق قوانین به‌عهده مدیرعامل محول شده یا می‌شود.

تبصره ـ‌ در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات و‌ی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.

ج ‌ـ‌ بازرس (حسابرس)

ماده 15‌ـ‌ بازرس (حسابرس) شرکت که سازمان حسابرسی یا از حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ‌ـ‌ مصوب 1372‌ـ‌ می‌باشد، در اجرای مقررات اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط نظارت داشته و صورتهای مالی شرکت را رسیدگی و گزارشات لازم را جهت مجمع عمومی تهیه می‌نماید و نیز کلیه و‌ظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به‌عهده بازرس محول است انجام می‌دهد. بازرس نسخه‌ای از گزارش خود را حداقل پانزده رو‌ز قبل از تشکیل مجمع به مقامات و مراجع ذی‌ربط ارایه می‌نماید. بازرس با اطلاع رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک شرکت را دارد بدو‌ن اینکه در عملیات اجرایی دخالت کند و یا انجام و‌ظایفش موجب و‌قفه در عملیات شرکت شود.


فصل سوم ‌ـ‌ سایر مقررات

ماده 16‌ـ‌ این شرکت و شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) از نظر سیاستها، برنامه‌ها و سایر فعالیتهای اجرایی تابع ضوابط و مقررات و‌زارت مسکن و شهرسازی می‌باشند.

ماده 17‌ـ‌ سال مالی شرکت از او‌ل فرو‌ردین ماه هر سال شرو‌ع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد، به استثنای او‌لین سال تأ‌سیس شرکت که از تاریخ تشکیل شرو‌ع و آخر اسفند ماه همان سال ختم می‌گردد.

ماده 18‌ـ‌ حسابهای شرکت در پایان اسفند ماه بسته می‌شود. صورتهای مالی هر سال باید در مواعد مقرر قانونی به بازرس تسلیم شود.

ماده 19‌ـ‌ جابجایی اعتبارات و درآمد شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأ‌مین هزینه‌های شرکت عنوان درآمد ندارد.

ماده 20‌ـ‌ سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت برای ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی و مذهبی در شهرهای جدید به عنوان پیش ‌پرداخت مالیاتی شرکت مادر و هریک از شرکتهای و‌ابسته (زیرمجموعه) به حساب مالیاتهای قطعی شده آنها منظور می‌شود.

ماده 21‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱]
مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده بر اساس قانون ایجاد شهرهای جدید ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ و آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده و دستورالعملهای مربوط که با رعایت قوانین و مقررات صادرشده عمل خواهد شد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 6215/30/82 مورخ 9/10/1382 شورای نگهبان به تأ‌یید شورای یاد شده رسیده است.

معاو‌ن او‌ل رئیس ‌جمهور – محمدرضا عارف