ماده ۱ – متن زیر جایگزین ماده (۱۲۶) آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸.۷.۱۸ میگردد:
ماده ۱۲۶ – در مواردی که نتیجه اخذ رأی با قیام و قعود بلافاصله توسط دو نفر از منشیان هیأت رئیسه و یا ظرف مدت پانزده دقیقه بعد از اعلام رأی مذکور توسط بیست و پنج نفر از نمایندگان حاضر در مجلس مورد تردید باشد بدون بحث با ورقه نسبت به تردیدبه عمل آمده رأیگیری خواهد شد. درصورتی که درخواست تردیدکنندگان بهتصویب نصف بهعلاوه یک نمایندگان حاضر در جلسه برسد نتیجه آن ملاک عمل قرار خواهد گرفت. چنانچه تردید در پانزده دقیقه آخر جلسه باشد میتوان در جلسه بعد نسبت به تردید رأیگیری نمود.
تبصره ۱ – تردیدکنندگان باید اسامی خود را شخصاً در برگ مخصوصی در جایگاه هیأت رئیسه ثبت و امضاء نمایند.
تبصره ۲ – تردیدکنندگان پس از گذشت مدت پانزده دقیقه از زمان رأیگیری نمیتوانند از درخواست خود انصراف بدهند.
ماده ۲ – متن زیر به عنوان تبصره، ذیل ماده (۲۱۳) الحاق میگردد.
تبصره – کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت مییابد.
ماده ۳ – ماده (۲۱۴) آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و مواد (۲۱۵) تا (۲۲۲) آن لغو میگردند:
ماده ۲۱۴ – رسیدگی به لوایح برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یک شوری و به شرح زیر خواهد بود:
الف – نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه ظرف مدت پنج روز (بدون احتساب ایام تعطیل) پیشنهادهای خود درمورد کلیات و جزئیات برنامه را بهکمیسیون تخصصی ذیربط ارائه مینمایند.
ب – کمیسیونهای تخصصی مکلفند حداکثر ده روز پس از چاپ و توزیع لایحه نسبت به بررسی
مفاد برنامه شامل مواد، تبصرهها، جداول و ضمائم و نیز پیشنهادهای نمایندگان اقدام
و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده ارائه نمایند.
ج – کمیسیون تلفیق موظف است پس از پایان مهلت مذکور در بند (ب) بهگزارشهای
کمیسیونهای تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان ظرف حداکثر سه
هفته رسیدگی و گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه نماید.
د – در صحن جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد
بحث قرار میگیرد. در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف
و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاههای خود را مطرح میکنند. پس
از آن کمیسیون و دولت هر کدام حداکثر چهل و پنج دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت.
سپس راجع به کلیات برنامه رأیگیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمیشود.
هـ- پس از تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصرهها
و جداول برنامه بهترتیب رسیدگی میشود. در این بخش، جایگزین متن ماده، یا جزئی
از ماده و یا تبصره لایحه دولت، حذف کل، مصوبات جایگزینی کمیسیونهای تخصصی
و پیشنهادات چاپ شده نمایندگان برای هر ماده یا تبصره یا هر یک از اجزاء در صورتی
که آن جزء ماهیت مستقل داشته باشد و حذف جزء و پیشنهادات چاپ شده
کمیسیونهایتخصصی به ترتیب مورد رسیدگی قرار میگیرند. سپس در مورد اصل ماده یا
تبصره یااجزاء در صورتی که ماهیت مستقل داشته باشند رأیگیری خواهد شد. چنانچه
اصل رأینیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا
دراسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیأت رئیسه تعیین خواهد کرد گزارش مجدد خود
را به مجلس ارائه دهد. نمایندگان میتوانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم نمایند.
و – مادام که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است مجلس نطق قبل از دستور نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحهای جز طرحها و لوایح سه فوریتی در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام بهجز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. در موارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.
ز – مهلتهای مذکور در بندهای (ب) و (ج) حسب مورد با تصویب هیأت رئیسه تا دو برابر قابل افزایش است.
ماده ۴ – این قانون از تاریخ تصویب لازمالاجراء میباشد.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و چهارم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۲.۱۰.۲۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.