آیین‌نامه اجرایی چگونگی تشکیل هیأتهای بدوی و عالی انتظامی رسیدگی به ‌تخلفات شاغلان حرفه مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۲/۰۶

شماره‌ : ۴۳۴۴۵ت ۲۹۰۱ه – ۱۳۸۲.۱۲.۰۲


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱۱.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۲۶۸۷.۰۱۱ مورخ ۱۳۸۲.۴.۱۶ وزارت‌ جهادکشاورزی و به استناد ماده (۳۰) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری‌ اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۰ـ آیین‌نامه اجرائی چگونگی تشکیل هیأتهای بدوی و عالی انتظامی رسیدگی به‌ تخلفات شاغلان حرفه مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی زیر به کار می‌روند:
الف ـ سازمان‌: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران‌.
ب ـ سازمان استان‌: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‌
ج ـ شورای مرکزی‌: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران‌.
د ـ هیأت عالی‌: هیأت عالی انتظامی سازمان‌
هـ ـ هیأت بدوی‌: هیأت بدوی انتظامی سازمان استان‌
و ـ قانون‌: قانون تأسیس‌ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران‌.


ماده ۲ـ هیأتهای بدوی انتظامی متشکل از پنج نفر برای مدت چهار سال با ترکیب مقرر در ماده (۲۶) قانون‌تشکیل می‌شود.


ماده ۳ـ هیأت بدوی در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر رییس و یک نفر نایب رییس و یک نفر به عنوان‌ دبیر را برای مدت دو سال انتخاب خواهد کرد. تجدید انتخاب آنان پس از انقضای هر دوره بلامانع خواهد بود.
رییس و نایب رییس و دبیر می‌باید تا ۱۵ روز قبل از انقضای هر دوره انتخاب گردند.


ماده ۴ـ جلسات هیأت بدوی با حضور حداقل سه پنجم از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیأت با آرای‌ موافق سه نفر از اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.


ماده ۵ ـ هیأت بدوی مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای موضوع ماده (۲۵) قانون می‌باشد. همچنین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در ارتباط با حرفه مهندسی کشاورزی از اعضای سازمان استان شکایتی‌ داشته باشند، می توانند شکایت خود را به طور کتبی و با درج مشخصات و شرح تخلف مورد ادعا به انضمام اسناد ومدارک مربوط به دبیرخانه هیأت در سازمان استان ارسال یا تحویل نمایند. همچنین سازمان استان می‌تواند به‌محض اطلاع یا دریافت گزارش مبنی بر وقوع تخلف رأساً به هیأت انتظامی استان مراتب را گزارش و تقاضای‌ رسیدگی نماید.

تبصره‌ ـ در صورتی که مشتکی عنه عضو سازمان استان دیگری غیر از سازمان استان محل وقوع تخلف باشد،هیأت سازمان استان محل وقوع تخلف صالح برای رسیدگی به شکایت است‌.


ماده ۶ـ هر یک از هیأتهای بدوی که در سازمان استان تشکیل می‌شود دارای دبیرخانه‌ای است که مسؤولیت آن‌ با دبیر هیأت می‌باشد.


ماده ۷ـ دبیرخانه هیأت در سازمان استان کلیه شکایات واصل شده را پس از ارجاع ریاست هیأت در دفتر مخصوصی ثبت و پس از تشکیل پرونده و ضمیمه نمودن سوابق عضویت مشتکی‌عنه با رعایت نوبت تعیین وقت‌ نموده و به هیأت بدوی تسلیم می‌نماید. موارد فوری به تشخیص رئیس هیأت تعیین خواهد شد.

تبصره‌ ـ کلیه مکاتبات و تصمیمات و آرای هیأت بدوی با امضای رییس یا نایب رییس هیأت مذکور از طریق‌ دبیرخانه انجام و ابلاغ خواهد شد.


ماده ۸ـ هیأت بدوی مکلف است به شکایات واصل شده رسیدگی و چنانچه موضوع را در صلاحیت خود تشخیص ندهد، نظر به عدم صلاحیت دهد و در غیر این صورت عنداللزوم از محل بازدید یا از شاکی و مشتکی‌عنه ویا هر شخص دیگر که در ارتباط با موضوع شکایت است‌، دعوت به عمل آورد و پس از استماع اظهارات و دفاعیات‌ طرفین مبادرت به صدور رأی نماید. عدم حضور شاکی یا مشتکی عنه یا وکیل آنان در جلسه مانع از رسیدگی و اخذ تصمیم نخواهد بود.

تبصره ۱ـ هیأتهای بدوی موظفند پس از انجام بررسیهای لازم‌، موارد اتهام را به طور کتبی به مشتکی‌عنه ابلاغ و پس از آن ده روز مهلت برای دفاع وی منظور کنند. این هیأتها در صورت تقاضای مشتکی عنه‌، مدارک لازم را دراختیار وی قرار می‌دهند.

تبصره ۲ـ هیأت بدوی می‌تواند از نظرات مشورتی کارشناسان مجرب سازمان استان و یا متخصصان واجدشرایط یا نظرات کارگروه‌های (کمیته‌های‌) تخصصی تشکیل شده در سازمان استان نیز استفاده کند. همچنین‌ می‌تواند انجام امور مقدماتی از قبیل بازدید از محل‌، کسب نظر کارشناسی‌، تهیه گزارش و نیز ارسال و ابلاغ اوراق‌ دعوتنامه‌ها و آرای صادر شده را به سایر هیأتهای استانی محول نماید. هیأتهای استانی مذکور مکلفند نتایج حاصل‌ از تحقیقات و بررسیهای خود را به هیأت بدوی ارسال نمایند.

تبصره ۳ـ در مواردی که شروع رسیدگی با شکایت شاکی آغاز شده و حقوق سازمان یا جامعه نیز مورد تعرض‌ قرار گرفته باشد استرداد شکایت مانع تعقیب و رسیدگی انتظامی نیست‌.


ماده ۹ـ هرگاه تخلف افراد موضوع این قانون عنوان یکی از جرائم مندرج در قوانین جزائی را نیز داشته باشد، هیأتهای انتظامی مکلفند تصویر تأیید شده پرونده مربوط را به مراجع قضایی ذی‌صلاح ارسال کنند. رسیدگی در مراجع قضایی مانع از رسیدگی هیأتهای انتظامی از حیث تخلف صنفی و حرفه‌ای مشمولان این قانون نیست‌.


ماده ۱۰ـ تخلفات انضباطی و حرفه‌ای عبارت از عدم رعایت موازین قانونی‌، مقررات و نظامات دولتی و صنفی و حرفه‌ای‌، عدم رعایت شؤون شغلی‌، سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی و اجحاف به کشاورزان‌، دامداران‌، مرتعداران و مراجعان به وسیله شاغلان حرفه مهندسی کشاورزی می‌باشد.
مجازاتهای انتظامی‌، با توجه به شدت و ضعف تخلف‌، تعدد و تکرار آن به شرح زیر می‌باشند:
درجه ۱ـ تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور اعضای شوراهای استانی نظام مهندسی کشاورزی محل‌
درجه ۲ـ اخطار یا توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام مهندسی کشاورزی‌.
درجه ۳ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده و الصاق رأی در تابلو اعلانات سازمان محل‌.
درجه ۴ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام مهندسی و انتشار متن رأی در نشریه شورا.
درجه ۵ـ محرومیت از اشتغال به حرفه مهندسی کشاورزی از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف‌.
درجه ۶ـ محرومیت از اشتغال به حرفه مهندسی کشاورزی از سه ماه تا یک سال در تمام کشور.
درجه ۷ـ محرومیت از اشتغال به حرفه مهندسی کشاورزی از یک سال تا پنج سال در تمام کشور با تأییدهیأت‌عالی انتظامی‌.
درجه ۸ـ محرومیت دائم از اشتغال به حرفه مهندسی کشاورزی در تمام نقاط کشور با تأیید هیأت عالی انتظامی‌.

تبصره‌ ـ مجازاتهای درجه (۶)، (۷) و (۸) فقط با صدور رأی موافق قاضی عضو هیأت‌، قابل اجراء خواهدبود.


ماده ۱۱ـ تشخیص اهمیت تخلف و انطباق آن با هر یک از مجازاتهای مندرج در ماده (۱۰) آیین‌نامه به عهده‌ هیأت بدوی است‌.

تبصره ـ هیأت بدوی پس از اتمام رسیدگی و ملاحظه اسناد و مدارک موجود در پرونده و توجه کامل به‌ مدافعات متهم و مواردی از جمله میزان زیان (مادی و معنوی‌) وارد شده به دولت یا اشخاص حقیقی یا حقوقی‌، آثار سوء اجتماعی و اداری‌، موقعیت و سوابق متهم و وجود یا فقدان سوء نیت وی‌، اقدام به صدور رأی و اتخاذ تصمیم می‌کند. رأی هیأتها باید مستدل و مستند به قانون و مقررات مربوط بوده و حاوی تخلفات منتسب به متهم‌، نام و نام خانوادگی و امضای رأی دهنده در زیر رأی صادر شده باشد.


ماده ۱۲ـ آرای هیأتهای بدوی‌، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی است‌. نحوه ابلاغ‌ مطابق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی توسط دبیرخانه هیأت انجام خواهد شد. هیأتهای بدوی مکلفند قابل‌ تجدیدنظر بودن آرای‌، مهلت تجدیدنظر خواهی و همچنین نشانی محل دریافت درخواست تجدید نظر را زیر آرای‌ خود درج کنند.


ماده ۱۳ـ هیأت‌عالی که مرجع تجدیدنظر آرای صادر شده از سوی هیأتهای بدوی است دارای هفت عضو به‌شرح مندرج در ماده (۲۸) قانون می‌باشد که برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان‌ بلامانع‌ است‌.


ماده ۱۴ـ هیأت عالی در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر رییس‌، یک نفر نایب رییس و یک نفر دبیر را برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌نماید و انتخاب مجدد آنان بلامانع است‌. هیأت حداکثر ظرف ۱۵ روز قبل از انقضای مدت مذکور نسبت به انتخاب رییس‌، نایب رییس و دبیر برای یک دوره بعد اقدام خواهد کرد.


ماده ۱۵ـ جلسات هیأت عالی با حضور حداقل پنج نفر اعضاء رسمیت یافته و آرای صادره با چهار رأی موافق‌ معتبر خواهد بود.


ماده ۱۶ـ شاکی و محکوم علیه می‌توانند از آرای هیأت بدوی تقاضای تجدید نظر نمایند. درخواست‌ تجدیدنظر در دبیرخانه هیأت سازمان استان ثبت و رسید ارائه می‌شود و دبیرخانه مذکور تقاضا را به انضمام پرونده مربوط حاوی تمام اوراق و مدارک و مستندات‌، رأی صادر شده و پروانه عضویت مشتکی عنه‌، مهر و موم کرده و ازطریق پیک مستقیم یا پست سفارشی به دبیرخانه هیأت عالی تسلیم یا ارسال می دارد. در صورتی که تجدیدنظرخواه‌ درخواست خود را به طور مستقیم به دبیرخانه هیأت عالی تسلیم یا ارسال نماید، دبیرخانه یادشده به نحو مذکور کلیه‌ سوابق و مدارک لازم را از دبیرخانه سازمان استان دریافت می‌دارد.


ماده ۱۷ـ در صورتی که درخواست تجدیدنظر در مهلت مقرر تسلیم و به ثبت رسیده باشد، هیأت عالی با رعایت نوبت و آماده بودن پرونده به موضوع رسیدگی می‌نماید و کلیه اختیارات لازم را جهت احراز واقع و صدوررأی خواهد داشت‌. مرجع تجدیدنظر پس از ختم رسیدگی نسبت به صدور رأی مبنی‌ بر تأیید یا تعدیل یا تغییر رأی‌ تجدیدنظر خواسته اقدام می‌نماید.

تبصره ۱ـ هیأت عالی می‌تواند در صورت تشخیص‌، به پرونده خارج از نوبت رسیدگی نماید.

تبصره‌ ۲ـ آرای صادره از مرجع تجدیدنظر باید مستند، مستدل و صریح باشد.


ماده ۱۸ـ آرای هیأت عالی قطعی است و در مواردی که رأی مبنی بر محرومیت است‌، باید تاریخ شروع‌ محرومیت با رعایت مدت لازم جهت ابلاغ رأی در متن رأی درج شود.
هیأت‌ عالی مکلف است درمتن‌آرای قطعی‌ صادر شده امکان تجدیدنظرخواهی در مراجع قضائی را تصریح کنند.


ماده ۱۹ـ دبیرخانه هیأت عالی پس از ثبت آرای قطعی شده در دفتر مخصوص و حفظ سوابق‌، آرای مذکور را وفق قانون آیین دادرسی مدنی به طرفین ابلاغ می‌کند و نسخه‌ای از آنها را جهت اقدام به سازمان استان مربوط ارسال‌می‌دارد.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور