۱۲۴۹۶/۱۹۰۱ – ۳۰/۱/۱۳۸۳
شورای عالی اداری در یکصد و یازدهمین جلسه مورخ ۲/۱۲/۱۳۸۲ در اجرای جزء ۳ بند ب ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه و بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اعطای اختیارات لازم به مسوولین واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه یا دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی) در خصوص تصمیمگیری، اجرا و تخصیص منابع و محدودنمودن فعالیتهای حوزه ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرایی به واحدهای استانی تصویب نمود:
۱- وظایف واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح پیوست این مصوبه
تعیین میشود. وزارت مذکور مکلف است بر اساس وظایف تعیینشده، وظایف اجرایی را به
واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای
استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال نمایند.
۲- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است اختیارات لازم را متناسب با وظایف
تعیینشده و اختیارات سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها (موضوع پیوست شماره ۲
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری) در حد هر استان به
مدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در حد هر شهرستان اختیارات لازم
را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.
۳- به منظور واگذاری اختیارات لازم به مقامات استانی برای انجام کیفی خدمات و
جلوگیری از تطویل انجام امور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است
فعالیتهای اجرایی واحدهای استانی را که قابل اندازهگیری کمی و قیمتگذاری
میباشند بر اساس کیفیت انجام آنها هزینهیابی نموده و قیمت تمامشده را محاسبه و
به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برسانند.
۴- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
موظفند پس از ابلاغ این مصوبه در تدوین آئیننامهها، دستورالعملها و بخشنامهها
به گونهای عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیتهای اجرایی در
واحدهای استانی فراهم گردد.
۵- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و
مواردی که توسط واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام نگردد به
شورای عالی اداری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و گزارش اجرای کلیه
مفاد این مصوبه را در مقاطع ۶ ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.
محمد ستاریفر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
وظایف واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی)
۱- تأمین بهداشت عمومیو ارتقاء سطح آن از طریق اجراء برنامههای بهداشتی مخصوصاً در
زمینة بهداشت محیط و کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی، مبارزه با
بیماریها، بهداشت خانواده و مدارس، آموزش بهداشت عمومی، بهداشت کار و شاغلین
مداخلات بهبود تغذیه جامعه شامل کاهش سوء تغذیه کودکان و کمبود ریز مغذیها و
ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیهای جامعه برای کاهش روند بیماریهای متابولیک در قالب
برنامههای بهداشتی کشور با تأکید بر اولویت مراقبتهای بهداشتیاولیه، به ویژه
بهداشتمادرانوکودکان با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در سطح استان
۲- برگزاری دورههای آموزشی جهت مسوولین فنی و مدیران موسسات دارویی، کارخانههای
تولید کننده مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و انجام آموزشهای
عمومی برای آحاد مردم در سطح استان
۳- برآورد نیاز استان به حذف، ایجاد، کاهش یا افزایش رشتهها و مقاطع تحصیلی علوم پزشکی و پیراپزشکی و اعلام به واحد ذیربط در وزارتخانه
۴- اجرای برنامههای تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در سطح استان با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه
۵-تقویت روح بررسی، تتبع و ابتکار در زمینههای علمی و فنی پزشکی و انجام تحقیقات
بنیادی و کاربردی در جمیع رشتههای پزشکی و زمینههای بهداشتی و درمانی و بالا
بردن سطح علم پزشکی و نظارت بر پژوهشهای علمی و هماهنگ ساختن برنامههای واحدهای
تحقیقاتی پزشکی، موسسات واحدهای پژوهشی پزشکی موجود در سطح استان.
۶- برنامهریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات و
آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی – درمانی استان با تأکید بر اولویت برنامههای
بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند در سطح استان.
۷- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی در حدود امکانات
از طریق ایجاد و گسترش مراکز درمانی دولتی و بهبود استاندارد آنها و استفاده از
همکاری موسسات خیریه و بخش خصوصی و نیز انواع بیمههای درمانی در سطح استان.
۸- تامین منابع مالی با بهره گیری از اعتبارات عمومی، حق بیمه، درآمدهای اختصاصی و کمکها و مشارکت مردمی.
۹- صدور، تمدید و لغو پروانههای:
الف: مؤسسات پزشکی، دارویی، بهزیستی و کارگاهها و مؤسسات تولید مواد خوراکی و
آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی دولتی و غیردولتی در سطح استان.
ب: ساخت فرآوردههای دارویی و مواد بیولوژیک خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و
آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی در سطح استان.
۱۰-بررسی و صدور تمدید پروانههای مربوط به داروخانه ها، موسسات تولیدکننده مواد
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی و الکل و آزمایشگاههای کنترل مواد غذایی،
آرایشی و بهداشتی غیردولتی اعم از پروانههای تأسیس، بهره برداری، ساخت و مسوولین فنی در سطح استان
۱۱- بررسی صلاحیت و صدور تمدید پروانه مسوولین فنی کارخانه و کارگاههای بالک سازی دارویی، شرکتهای توزیع کنتنده دارو در سطح استان
۱۲- انجام نظارت و کنترل کیفی در ساخت فرآوردههای داروئی و مواد بیولوژیک، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی در سطح استان.
۱۳- صدور پروانه اشتغال صاحبان حرف پزشکی و وابسته پزشکی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط در سطح استان.
۱۴- ارزیابی، نظارت و کنترل بر برنامهها و خدمات واحدها و موسسات آموزشی و پژوهشی، بهداشتی- درمانی و بهزیستی در سطح استان براساس ضوابط و استانداردهای مربوطه .
۱۵- ارزشیابی، نظارت و کنترل ورود، ساخت، نگهداری، صدور، مصرف و انهدام مواد اولیه
بیولوژیک مخدر، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، آزمایشگاهی و فرآوردههای
دارویی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی براساس ضوابط مربوطه در سطح استان.
۱۶- کنترل کیفی در ساخت، ورود، نگهداری، صدور و انهدام فرآوردههای دارویی و
بیولوژیک در قطبهای هفتگانه دارویی که آزمایشگاه کنترل تایید شده توسط اداره کل
آزمایشگاههای غذا و دارو را دارا میباشند.
۱۷- نمونه برداری از اولین سری ساخت داروها، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و
بهداشتی و مواد اولیه آنها، نمونه برداری ادواری از محصولات دارویی، بیولوژیک،
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و مواد اولیه آنها درکارخانههای دارویی،
غذایی، آرایشی و بهداشتی، الکل سازی، داروهای گیاهی و بالک سازیهای دارویی
۱۸- نظارت بر امحاء ضایعات دارویی
۱۹- نظارت وکنترل و برنامهریزی برای کلیه مؤسسات و واحدهای بهداشتی و درمانی و
پزشکی استان که از طریق بخش خصوصی و غیردولتی در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند.
۲۰- نظارت، کنترل و برنامهریزی برای کلیه موسسات دارویی و آزمایشگاهی کنترل مواد
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که از طریق بخش دولتی و غیردولتی و خصوصی در
امر بهداشت و درمان فعالیت دارند.
۲۱- انجام پژوهش در زمینه طب سنتی و بررسی و تحقیق در زمینه خواص دارویی گیاهان و
امکانات تهیه و استفاده از داروهای گیاهی و آموزش صحیح در زمینههای فوق در سطح استان.
۲۲- اجازه تاسیس مراکز و موسسات پزشکی خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط در سطح استان.
۲۳- تعطیل نمودن و یا ابطال پروانه تاسیس مرکز یا موسسه پزشکی مستقر در استان که
ضوابط و مقررات و تعرفههای مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت
ننمایند.
۲۴-تعطیل نمودن و یا ابطال پروانه تاسیس واحدهای دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی
و آزمایشگاهی که ضوابط و مقررات و تعرفههای مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی را رعایت نمینمایند.
۲۵-رسیدگی به تخلفات مؤسسات دارویی، تولید کنندگان مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی
و بهداشتی و الکل و پیگیریهای لازم از طریق مراجع قضایی
۲۶-بررسی و تایید جهت صدور برگ فروش و تحویل کالا توسط شرکتهای تولیدکننده و
واردکنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی، دارویی و پاراکلینیکی به هر شکل و عنوان اعم
از دولتی و یا خصوصی و نهادها در سطح استان.
۲۷-ارزشیابی موسسات پزشکی و درمانی در سطح استان طبق ضوابط و مقررات مصوب.
۲۸-ارزشیابی عملکرد داروخانههای دولتی، خصوصی، واحدهای بالک سازی دارویی،
شرکتهای توزیعی دارو و تولیدکنندگان الکل طبی و صنعتی در سطح استان طبق ضوابط و مقررات مصوب
۲۹-صدور پروانه دائم و پروانه تاسیس مطب و داروخانه در سطح استان.
۳۰-صدور پروانه دائم و پروانه تاسیس کلینیک و دفاتر مشاور تغذیه در سطح استان
۳۱-صدور مجوز ورود و ترخیص کالاهای مشمول مفاد ماده (۱۶) قانون مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان.
۳۲-اعمال اختیارات مربوط به شورای فنی طرح و تمام وقت بهداشتی ودرمانی استان.
۳۳-واگذاری فعالیتها و اداره واحدهای درمانی و بهداشتی و آموزشی به بخش غیردولتی براساس مفاد ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت.
۳۴-واگذاری داروخانههای دانشگاهی و بیمارستانی دولتی، نظارت بر تولید و توزیع
مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و انجام آموزش روی نمونههای برداشته شده
از این تولیدات به بخش غیردولتی و خصوصی
۳۵- پایش و ارزیابی نمکهای یددار خوراکی در سطوح تولید، توزیع و خانوار براساس دستورالعملهای ارسالی به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور
۳۶-سنجش یددار بودن نمکهای مصرفی اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی مطابق با دستورالعملهای ارسالی به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور
۳۷-اجرای سالیانه برنامه پایش ادواری یدادرار دانش آموزان ۱۰-۸ ساله کشور براساس دستورالعملهای ارسالی به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور
۳۸-برگزاری کارگاههای بازآموزی استانی و شهرستانی پایش وارزیابی برنامههای حذف اختلالات ناشی از کمبود جهت کارشناسان درگیر در برنامه
۳۹-اجرای برنامههای آموزشی کنترل کیفی برای مسئولین و کارکنان آزمایشگاههای تحت پوشش در استانها و شهرستانها
۴۰-تولید نمونههای کنترلی در زمینههای گوناگون آزمایشگاهی
۴۱-ایجاد توانایی در مراکز تولیدی جهت ارزیابی کیفی هر سری ساخت محصول
۴۲-سفارش تولید نمونههای کنترلی به عهده چند شرکت تولید کننده داخلی در تهران و شهرستانها
۴۳-ایجاد شبکه کشوری جهت مقابله با عوامل بیوتروریسم
۴۴-برنامهریزی کنفرانسها و کارگاههای آموزشی
۴۵-اجرای فعالیتهای آموزش سلامت در سطح استان از مرحله تعیین انواع نیازهای آموزشی تا طراحی مداخلات آموزشی، تولید رسانهها و اصلاح ارزشیابی
۴۶-نظارت مستمر بر کیفیت آب آشامیدنی از نقطه آبگیر تا مصرف از نظر مسایل بهداشتی
۴۷-اقدامات لازم جهت برنامهریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار، کارگر و محیط کار
۴۸-صدور قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه توسط دادستان حسب گزارش
کارشناسان بهداشت حرفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا رفع نواقص و معایب
موجود
۴۹-اعمال ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامیو نیز ماده ۲ آئیننامه بهداشت محیط نسبت
به انجام دهندگان هر اقدامیکه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود و همچنین
متخلفین از ضوابط و مقررات بهداشت محیطی
۵۰-صدور مجوز و نظارت برعملکرد شرکتهای خصوصی ارائهکننده خدمات بهداشت حرفه ای و طب کار
۵۱-نظارت بر انجام معاینات کارگری در کارخانجات
۵۲-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی در قبال رعایت موازین بهسازی محیط، ابزار کار،
ملزومات و بهداشت فردی شاغلین، در کلیه محلهای تهیه، تولید، حمل ونقل، توزیع، عرضه
و مصرف مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی و اماکن عمومیو مراکز بهداشتی درمانی و
آموزشی و تربیتی و نیز انجام اقدامات نظارتی به کیفیت بهداشتی مواد غذایی در تمام
سطوح تهیه، تولید، توزیع وعرضه ومصرف
۵۳-انجام اقدامات اجرائی و نظارتی لازم به منظور مبارزه با بندپایان و حیوانات
ناقل بیماریها و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط به سموم و مواد شیمیایی
۵۴-اجرای برنامههای نظارتی بر تامین بهداشت در مواقع اضطرار
۵۵-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی بر وضعیت بهداشت هوا و ارائه توصیههای لازم به مراجع ذیربط
۵۶-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی در مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی اعم از دزیمتری و بهسازی محیط و بهداشت فردی شاغلین مربوطه و برخورد با متخلفان
۵۷-انجام اقدامات نظارتی و ارائه توصیههای لازم در زمینه مدیریت جمعآوری، حمل و نقل، نگهداری و دفع نهائی زباله و مواد زائد جامد و مایع و پیگیری رفع نواقص
۵۸-اجرای برنامههای گسترده آموزشی و جلب همکاری بین بخشی و مردمی بهویژه در سطح روستاها به منظور پیشبرد برنامههای بهداشت محیطی
۵۹-انجام برنامههای آموزشی گسترده در قبال کنترل کاهش مصرف دخانیات و سایر برنامههای ابلاغی از وزارتخانه در این زمینه
۶۰-صدرو گواهینامه ارزشیابی سالیانه بیمارستانی
۶۱-صدور پروانههای تاسیس و مسئولین فنی مراکز پزشکی و پیراپزشکی
۶۲-توسعه، گسترش و به روزآوری شبکه اطلاع رسانی پزشکی جهت ارائه خدمات در راستای ضوابط و دستورالعملهای وزارتخانه
۶۳-برآورد نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تابعه و پیشبینی سازوکارهای تامین آن
۶۴-انجام کلیه امور پرسنلی (از جمله امور استخدامی، رفاهی، بازنشستگی و …)
اداری، خدمات پشتیبانی، تهیه و تنظیم و اجرای بودجه، نگهداری حسابها، انجام هزینه
ها، حفظ اموال و نظارت بر حسن اجرای آنها و ارزشیابی و پیگیری فعالیتهای واحدهای
تابعه براساس ضوابط دستورالعملهای کشوری
۶۵-بررسی نیاز فضاهای فیزیکی اعم از ایجاد، توسعه، نوسازی و یا نگهداری و اعلام به واحد ذیربط در وزارتخانه
۶۶-عقد قراردادهای طرحهای عمرانی با پیمانکاران و نظارت بر اجرای صحیح و کامل آنها
۶۷-بررسی و بازنگری اهداف، وظایف، ساختار سازمانی و ارائه پیشنهادات اصلاحی به
منظور تقسیم صحیح مسئولیتها، پیشگیری ازتداخل وظایف و ایجاد نظام پایدار و هماهنگ
کننده تشکیلاتی براساس ضوابط و دستورالعملهای کشوری و با نظارت، هماهنگی و تایید
وزارتخانه و مراجع ذیربط
۶۸-بازنگری و اصلاح فرایندها، سیستمها و روشهای انجام کار با توجه به شرایط و متقضیات منطقه براساس ضوابط و دستورالعملهای کشوری و وزارتخانه
۶۹-تهیه تشکیلات تفصیلی شرح وظایف و شرایط احراز پستها براساس ضوابط و دستورالعملهای کشوری بانظارت، هماهنگی و تایید وزارتخانه و مراجع ذیربط
۷۰-ارزشیابی مشاغل وجاری نگهداشتن امر طبقه بندی مشاغل براساس ضوابط و دستورالعملهای کشوری و با نظارت، هماهنگی وتایید وزارتخانه و مراجع ذیربط
۷۱-برنامهریزی در جهت ارتقاء انگیزش کارکنان
۷۲-برنامهریزی در جهت ارتقاء انگیزش کارکنان
۷۳-تیپولوژی نقشههای ابنیه بهداشتی، درمانی، آموزش پزشکی با توجه به اقلیمهای متفاوت استان
۷۴-بررسی و تصویب پیشنهادهای مشاورین طرحها و پروژههای در دست اجرا
۷۵-ارائه نقطهنظرات عوامل بهرهبردار به مشاورین و مجریان طرحها و پروژههای عمرانی به منظور انجام تغییرات لازم
۷۶-کنترل برنامه تأمین اعتبارات پروژهها و ایجاد تناسب لازم بین برنامه زمانبندی و برنامه تأمین اعتبارات
۷۷-کنترل پیشرفت فیزیکی پروژهها و مقایسه آن با برنامه زمانبندی و هزینههای انجامیافته
۷۸-کنترل مراحل مختلف عملیات اجرایی با شرح مندرج در موافقتنامهها در مورد پروژههایی که توسط بخش غیردولتی قابل انجام نباشد.
۷۹-اجرای قانون تأمین و توزیع نیروی انسانی بر اساس جدول زمانبندی و سهمیهبندی ستاد وزارتخانه
۸۰-تمدید مأموریت آموزشی مصوبشده