دستورالعمل چگونگی حفاری سطوح شهری برای جلوگیری از سلب آسایش و نارضایتی مردم

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۲/۱۳

1/82/19547 – ۱۳۸۲/۱۲/۱۳

بخشنامه به دادگستری‌های کشور

 از آنجا که حفاری‌های مختلف سطوح شهری به ویژه در شهرهای بزرگ، موجب زحمت و سلب آسایش عمومی و نارضایی اهالی محل می‌گردد، تذکر و هشدار دادگستری استان خراسان، موجب گردیده تا شرکت توزیع نیروی برق شمال خراسان، روشی را که در سال جاری در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر بجنورد و به طول چند کلیومتر اجرا کرده است اعلام نماید.
براساس طرح مزبور، مسیر ]را[ به قطعات مناسبی تقسیم کرده‌اند و عملیات حفاری و کابل‌کشی و پرکردن کانال و حمل نخاله را از ساعت ۹ شب شروع و تا ساعت ۶ صبح به اتمام رسانیده و از ساعت ۶ تا ۷ صبح نیز به شست‌وشو و تحویل مسیر اقدام کرده‌اند.
نظرسنجی‌ها هم از رضایت مردم حکایت داشته است. تعمیم این روش در حفاری‌های شهرهای مختلف و با تغییرات مناسب با نوع کار، می‌تواند در سامان‌دهی حفاری‌ها و کاهش آلودگی‌ها و مزاحمت‌های ناشی از اجرای طرح‌های مشابه دستگاههای مختلف مؤثر واقع شود، موجبات رفاه و رضای عمومی را فراهم کند. دادگستری‌ها و در جاهایی که دادسرا ایجاد شده باشد، دادستان‌ها نیز می‌توانند با مطرح کردن جدی نابسامانی‌های حاصل از طرح‌های ناتمام و مشکل‌آفرین شهری و تعقیب موارد مزاحمت‌آمیز و سالب آسایش عمومی به وظیفة قانونی خود در کشف و تعقیب جرایم، اقدام مقتضی معمول دارند.

سید محمود هاشمی شاهرودی – رئیس قوة قضاییه