پرداخت فوق‌العاده ویژه به پرستاران و متصدیان مشاغل رسته بهداشتی و درمانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۲/۰۵

شماره‌: ۲۷۷۴ت۳۰۳۹۷ه
تاریخ : ۱۳۸۳/۱/۲۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱.۱۹ بنا به پیشنهاد شماره ۶۷۰۳م‌۱۰۳. مورخ ۱۳۸۲.۱۲.۲۷ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۶) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۷۰ـ تصویب نمود:

[اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۲۸]
به منظور افزایش انگیزه و کارآیی پرستاران و متصدیان مشاغل رسته بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت‌، درمان‌ و آموزش پزشکی و سایر دستگاههای اجرایی و ارتقای سطح کیفی خدمات آنان‌، به پرستاران و متصدیان مشاغل که به طور تمام وقت به انجام‌ وظیفه اشتغال دارند بر اساس عواملی مانند کیفیت خدمات‌، نظم و انضباط کاری‌، تصدی وظایف تخصصی درزمینه بهداشت‌، درمان و رسیدگی به بیماران و سختی شرایط کار، تجربه و طی دوره‌های آموزشی مورد نیاز و سایر عوامل مؤثر دیگر طبق ضوابطی که به تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور می‌رسد و کسب امتیازات لازم‌ به رتبه ارشد، خبره و عالی ارتقا می‌یابند، فوق‌العاده خاصی تحت عنوان فوق‌العاده ویژه با رعایت شرایط زیر علاوه‌ بر حقوق و مزایای متعلقه قابل پرداخت می‌باشد.

۱ـ میزان و درصد فوق‌العاده ویژه به شرح زیر است‌:
الف ـ متصدیان مشاغلی که امتیاز رتبه ارشد را کسب نمایند برابر با بیست درصد (۲۰%) حقوق و فوق‌العاده‌ شغل و فوق‌العاده جذب
ب ـ متصدیان مشاغلی که امتیاز رتبه خبره را کسب نمایند برابر با سی و پنج درصد (۳۵%) حقوق و فوق‌العاده‌ شغل و فوق‌العاده جذب
ج ـ متصدیان مشاغلی که امتیاز رتبه عالی را کسب نمایند برابر با پنجاه درصد (۵۰%) حقوق و فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده جذب

۲ـ متصدیان رشته‌های شغلی در رسته بهداشتی و درمانی برای کسب رتبه عالی و خبره باید مدرک لیسانس‌ داشته باشند.

۳ـ حداکثر تعداد افرادی که با رعایت ضوابط مربوط و کسب امتیازات لازم مشمول دریافت فوق‌العاده ویژه‌ می‌باشند، براساس رقابت و انتخاب بهترین افراد مجموعاً شصت و پنج (۶۵%) تعداد متصدیان مشاغل مربوط‌ خواهد بود.

۴ـ استفاده از فوق‌العاده موضوع این تصویبنامه علاوه بر شرایط فوق‌الذکر منوط به داشتن حداقل پنج سال‌ تجربه به صورت رسمی یا پیمانی برای رتبه ارشد و حداقل پنج سال توقف به صورت رسمی یا پیمانی برای هریک‌ از رتبه‌های بعدی است‌.

۵ ـ فوق‌العاده مذکور جزء فوق‌العاده‌های مستمر محسوب نمی‌شود و مشمول دریافت کسور بازنشستگی‌ نمی‌باشد و استمرار پرداخت آن مستلزم رعایت بند (۷) این تصویبنامه می‌باشد.

۶ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۲۶]
پرداخت فوق‌العاده مذکور شامل متصدیان مشاغلی که مشمول ماده (۸) قانون نظام هماهنگ پرداخت‌ کارکنان دولت و همترازی اعضای هیأت علمی شده‌اند، نمی‌باشد و متصدیان مشاغل مربوط می‌توانند از فوق‌العاده موضوع این تصویبنامه یا افزایش ناشی از همترازی موضوع ماده (۸) قانون یادشده استفاده نمایند.

۷ـ استمرار پرداخت فوق‌العاده مزبور مستلزم حفظ کیفیت ارائه خدمات و کارایی مستخدم و طبق ارزیابی‌سالانه از نحوه کیفیت انجام وظیفه می‌باشد.

۸ ـ ارزیابی و تعیین رتبه مشمولین این تصویبنامه توسط هیأت‌های ممیزه که در دانشگاههای علوم پزشکی‌ تشکیل می‌شود، انجام خواهد شد و وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پرشکی مکلف است اقدامات لازم را برای‌ ایجاد هماهنگی و نظارت در نحوه اجراء به عمل آورد.

۹ ـ تاریخ اجرای این تصویبنامه در مورد هر یک از مشمولین پس از تصویب هیأت ممیزه خواهد بود و چگونگی ترکیب و تشکیل هیأت ممیزه و همچنین ضوابط نحوه ارزیابی سالانه توسط شورای امور اداری و استخدامی کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد.

[الحاقی ۱۳۸۳/۱۱/۷]
اجرای این تصویبنامه مانع از اجازه دولت برای مصرف اعتبار موضوع بند “چ‌” تبصره (۱۰) قانون بودجه سال‌ ۱۳۸۳ کل کشور راجع به افزایش انگیزه شغلی پرستاران نمی‌باشد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور