آیین‌نامه اجرایی بند (ث‌) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۶/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۶/۱۱

شماره‌ : ۲۴۵۰۸ت۳۱۰۸۹ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۶.۰۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۶.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۵۸۰۷ ـ۱.۱ مورخ ۱۳۸۳.۴.۲۳ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه‌ اجرایی بند “ث‌” تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ خانه‌های قدیمی‌، کاروانسراها و سایر اماکن موضوع بند “ث‌” تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل‌ کشور عبارتند از بناهای با ارزش تاریخی ـ فرهنگی که در محورها یا قطبهای تاریخی ـ فرهنگی کشور قرار دارند و قابلیت تبدیل به مکانهای مناسب با کاربری واحدهای اقامتی‌، پذیرایی و خدماتی را دارا می‌باشند. این اماکن‌ می‌توانند براساس ضوابط و سیاستهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب‌، مرمت و تجهیز و آماده‌ بهره‌برداری گردند.

ماده ۲ ـ تملک ابنیه و اراضی همجوار بناهای با ارزش تاریخی ـ فرهنگی جهت حفظ شؤونات بنا یا اثر تاریخی‌ و همچنین تأمین نیازمندیهای خدماتی لازم برای مجموعه با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز می‌باشد.

ماده ۳ ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند در مراحل مختلف تملیک‌، تهیه طرح‌، مرمت و آماده‌سازی و تجهیز اینگونه ابنیه نسبت به مشارکت اجاره‌، اجاره به شرط تملیک و فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ و آیین‌نامه مربوط و قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور اقدام نماید.

ماده ۴ ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند با توجه به شؤونات اثر و ویژگیهای آن و با توجه به ماده‌ (۱) این آیین‌نامه کاربری مناسب را معین نماید.

تبصره ـ تغییر کاربری ابنیه و اماکن تاریخی ـ فرهنگی واگذار شده توسط بهره‌برداران یا مالکین جدید اعم ازاشخاص حقیقی و حقوقی بدون موافقت قبلی و کتبی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجاز نخواهد بود.

ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۳۰]
شرایط بهره‌برداری و مشارکت‌، اجاره‌، فروش و اجاره به شرط تملیک و واگذاری اماکن مذکور وهمچنین شرایط و مدت اجاره و اجاره به شرط تملیک ابنیه و اماکن موضوع این آیین‌نامه توسط هیأت‌ سه‌نفره منتخب رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت ماده (۷۹) قانون محاسبات عمومی کشور و ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ و آیین‌نامه مربوط و قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور تعیین خواهد شد.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۳۰]
حداقل قیمت فروش ابنیه و املاک موضوع این آیین‌نامه و یا اجاره و بهره‌برداری از آن براساس نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت‌ تعیین خواهد شد و تعیین اولویتها و همچنین تأیید صلاحیت حرفه‌ای و سوابق و تجارب‌ فرهنگی متقاضیان با رعایت صرفه و صلاح دولت در جهت توسعه امر مرمت و احیای ابنیه تاریخی و رونق‌ گردشگری با هیأت یادشده خواهد بود.

ماده ۶ ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضوابط نگهداری و بهره‌برداری از ابنیه با ارزش تاریخی ـفرهنگی را تهیه و ابلاغ خواهد کرد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور