فعالیت نمایندگی‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۶/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۷/۲۰

۱۲۲۳۶۶/۱۹۰۱ – ۷/۷/۱۳۸۳

شورای عالی اداری در یکصد و هفدهمین جلسه مورخ ۱۳۸۳/۶/۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره ۳ بند ب ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه در خصوص فعالیت نمایندگی‌های شرکت‌های دولتی در خارج از کشور و در اجرای بند ۲ مصوبه شماره ۱۰۳۳۸۵/۱۹۰۱ مورخ ۱۳۸۱/۶/۹ شورای عالی اداری راجع به فعالیت نمایندگی‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تصویب نمود:

۱- نمایندگی‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مطابق فهرست پیوست این مصوبه می‌توانند فعالیت داشته باشند.

تبصره – نمایندگی‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در زمان تصویب این مصوبه فعال بوده‌اند می‌توانند تا پایان سال ۱۳۸۳ ادامه فعالیت دهند.

۲- سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران موظف است ضوابط چگونگی ادامه فعالیت نمایندگی‌های خود در خارج از کشور را متضمن تعداد خبر و کیفیت خبر حداکثر ظرف مدت ۴ ماه تهیه و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت ارزیابی نمایندگی‌های مذکور ملاک عمل قرار دهد.

تبصره ۱- چنانچه در ارزیابی موضوع این بند نمایندگی‌های فعال از نظر کیفیت و تعداد خبر در حد ضوابط تعیین‌شده نباشد منحل می‌گردند و به آنهایی که بیشتر از حد انتظار فعالیت نموده‌اند فوق‌العاده ویژه‌ای تحت عنوان فوق‌العاده بهره‌وری (موضوع تبصره دو این ماده)، پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲- برای کارکنان شاغل در نمایندگی‌های فعال سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تصویب هیأت وزیران فوق‌العاده غیرمستمری به عنوان فوق‌العاده بهره‌وری بر اساس ضوابط تعیین‌شده، پرداخت می‌گردد.

۳-سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران موظف است برای اخذ خبر از طریق بخش غیردولتی اقدام نماید و به مرور سیاست خرید خبر را جایگزین تولید خبر توسط نمایندگی‌های ثابت در خارج از کشور نماید.

تبصره – ‎‎‎‎‎‎‎ در اجرای این بند سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف مدت ۲ سال تعداد نمایندگی‌های ثابت خود را که به صورت منطقه‌ای فعالیت خواهند داشت در قالب ضوابط این مصوبه و رعایت بند ۳ ‎‎‎‎‎‎‎ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای طرح و تصویب توسط شورای عالی اداری پیشنهاد نماید.

۴- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول حُسن اجرای این مصوبه خواهد بود و گزارش آن را به طور سالانه برای طرح در شورای عالی اداری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه می‌نماید.

حمید شرکاء
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری


فهرست نمایندگی های ثابت و مستقر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی

۱ ‌ـ‌ کشورهای همسایه: افغانستان (کابل)، پاکستان (اسلام آباد)، ترکمنستان (عشق آباد)، ترکیه (آنکارا)، آذربایجان (باکو)، رو‌سیه (مسکو)، امارات (دبی)
۲ ‌ـ‌ منطقه آمریکای شمالی: (نیویورک یا و‌اشنگتن)
۳ ‌ـ‌ منطقه غرب، شرق و جنوب آفریقا: آفریقای جنوبی (ژو‌هانسبورگ یا پرتوریا)
۴ ‌ـ‌ منطقه شمال آفریقا: (الجزیره)
۵ ‌ـ‌ منطقه شرق ارو‌پا: صربستان و مونته نگرو (بلگراد)
۶ ‌ـ‌ منطقه شمال ارو‌پا: انگلستان (لندن)
۷ ‌ـ‌ منطقه جنوب ارو‌پا: اسپانیا (مادرید)
۸ ‌ـ‌ منطقه ارو‌پای مرکزی: اتریش (و‌ین)، آلمان (برلین)، فرانسه (پاریس)
۹ ‌ـ‌ منطقه غرب آسیا: هند (دهلی نو)
۱۰ ‌ـ‌ منطقه شرق آسیا: چین (پکن) و مالزی (کوو‌الالامپور)
۱۱ ‌ـ‌ منطقه خاو‌رمیانه: لبنان (بیرو‌ت) سوریه (دمشق)
۱۲ ‌ـ‌ منطقه آسیای میانه: تاجیکستان (دو‌شنبه)، ازبکستان (تاشکند)