شماره : ۳۱۷۷۱ت۳۰۳۵۹ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۹.۰۴
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۸.۱۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۰.۴۴۶۳۸ مورخ ۱۳۸۲.۱۲.۲۳ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک ـ مصوب ۱۳۷۴ـ آییننامه معاملات شرکت دولتی پست بانک را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ معاملات شرکت دولتی پست بانک (که در این اساسنامه به اختصار “پست بانک” نامیده میشود) اعم از خرید، فروش و اجاره، پیمانکاری و اجرت کار و غیره (به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود و موارد مندرج در ماده ۴ این آییننامه) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود.
تبصره ۱ ـ مقررات این آییننامه، معاملات یا پرداختهایی را که مشمول عملیات بانکی و معاملات ناشی ازتسهیلات اعطایی پست بانک باشد شامل نخواهد شد. معاملات یادشده طبق مقررات ابلاغی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.
تبصره ۲ ـ انجام امور و جبران هزینههایی که در اثر حوادث ناگهانی و غیرقابل پیشبینی ناشی از جنگ ،آتشسوزی، زلزله، سیل، بازسازی اماکن تخریب شده و نظایر آن میباشد از شمول این آییننامه مستثنی بوده و بنابه پیشنهاد واحد آسیبدیده با کسب مجوز از هیأت مدیره پست بانک اقدام خواهد شد.
ماده ۲ ـ کلیه معاملات مندرج در ماده (۱) این آییننامه از نظر کمیت (مبلغ) به شرح زیر به سه طبقه تقسیم میشود:
۱- معاملات جزیی عبارتست از خریدوفروش وانجام هزینههای لازم تامبلغ دهمیلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
۲- معاملات متوسط عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از ده میلیون و یک (۰۰۱ر۱۰.۰۰۰) ریال تا یکصد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) میلیون ریال .
۳- معاملات عمده عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از مبلغ یکصد میلیون و یک (۰۰۱ر۱۰۰.۰۰۰) ریال به بالا.
ماده ۳ ـ کلیه معاملات پست بانک حسب مورد از طریق استعلام بهای مناقصه، مزایده و حراج متناسب با نوع و کمیت معامله به شرح زیر انجام میگردد.
۱ـ در مورد معاملات جزیی ، مأمور خرید میتواند به فروشندگان کالا یا انجام
دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار موردنیاز،
معامله را با رعایت صرفه و صلاح پست بانک انجام دهد.مأمور خرید باید ذیل صورتحساب
خرید کالا و یا خدمات و سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ
و ذکر اینکه معامله با کمترین بهای ممکن انجام شده است امضا نموده و موارد به تأیید
مسؤول دایره خرید یا واحدخدمتی او یا معاون هر یک از آنان در غیاب مسؤول مربوط رسیده باشد.
۲ـ در مورد معاملات متوسط مأمور خرید پس از کسب دستور کتبی باید از فروشندگان کالا
یا انجام دهندگان کارمورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد (مگر در مواردی
که عده فروشندگان یا انجام دهندگان کار در محلکمتر باشد) روی برگ جداگانه استعلام
بهای کتبی بهعمل آورد، به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا یا خدماتمورد نیاز
مشخصات و میزان آن را بهطور کامل در برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا
انجام دهنده خدماتحداقل بهای پیشنهادی با توجه به کیفیت و مرغوبیت یکسان کالا و
خدمات را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده درآن تصریح و با ذکر اینکه استعلام بها
توسط او بهعمل آمده و قید تاریخ ذیل برگ مزبور را امضا خواهد نمود و درصورتی که
فروشندگان مورد مراجعه حاضر به همکاری و ارائه استعلام بهای کتبی نباشند مأمور
خرید میتواند بااخذ اطلاعات مربوط به استعلام بهای کتبی و درج نام و نشانی و
مشخصات کامل فروشنده مربوطه با قید استعلام شفاهی در برگ مربوطه استعلام و امضا به
اداره تدارکات تحویل نماید. معامله پس از تأیید مسؤول اداره تدارکات یامعاون او در
غیاب مسؤول و با تأیید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی و به کمترین بهای پیشنهادی انجام خواهد گردید.
۳ـ در مورد معاملات عمـده با پیشنهـاد اداره تـدارکات، موافقت کمیسیون معاملات و تصویب هیأتمدیره پست بانک از طریق مناقصه محدود، عمومی و یا مزایده حسب مورد انجام خواهد شد.
تبصره ۱ ـ امور مربوط به خرید کالا از منابع خارج از کشور با رعایت قوانین ارزی و مقررات صادرات وواردات انجام خواهد شد.
تبصره ۲ ـ به منظور ایجاد تسهیلات لازم در امر تدارکاتی شعب خارج از مرکز، هیأت
مدیره میتواند در مورد معاملات جزیی و متوسط اختیارات لازم را به سرپرستان مناطق
یا عندالزوم رؤسای شعب تفویض نماید.
تبصره ۳ ـ در مواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده خدمت کمتر از سه نفر در محل باشد مأمور خرید مراتب را در برگ استعلام بها قید و امضا نماید.
تبصره ۴ ـ در صورتی که حداقل بهای ذکر شده در استعلام بها به تشخیص مأمور خرید و تأیید مسؤول اداره تدارکات عادلانه باشد معامله با پیشنهاد دهنده حداقل بها انجام خواهد شد.
تبصره ۵ ـ تقسیم و تجزیه مبلغ معامله مربوط به یک کالا و یا یک خدمت و انجام آن در دفعات به منظور استفادهاز حد نصاب کمتر به نحوی که مثلاً معامله عمده به معامله متوسط یا معامله متوسط به معامله جزیی تبدیل گردد بههیچ وجه مجاز نمیباشد.
ماده ۴ ـ معاملاتی که از شمول مناقصه و مزایده مستثنی است به شرح زیر میباشد:
۱ ـ در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شرکتهایی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آنها متعلق به یکی از اشخاص فوق باشد.
۲ ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول و خدماتی از جمله خدمات هنری که به تشخیص مدیرعامل و تصویب هیأتمدیره منحصر به فرد باشد.
۳ ـ اجاره، استیجاره و یا معاوضه اموال که بر طبق نظر کمیسیون معاملات لزوم اجرای آن براساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری تأیید گردیده باشد.
۴ ـ خرید کالاهای انحصاری و کالاهایی که از طریق مراجع ذیصلاح برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
۵ ـ خرید کالاها و خدمات مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذیربط دولتی یا شهرداریها برای آنها نرخ معینی در نظر گرفته شده باشد.
۶ـ کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
۷ ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات اعم از خودرو، لوازم ماشینآلات و همچنین ادوات و ابزار و وسایل کار پرسنل و یا لوازم خاص آزمایشگاه و بیمارستان که لزوم آن به تأیید کمیسیون معاملات رسیده باشد.
۸ ـ در مورد خرید اموالی که به تشخیص مدیرعامل و تصویب مجمع عمومی به صرفه و صلاح پست بانک باشد.
۹- در مورد خدمات حقوقی که به تشخیص مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره به صرفه و صلاح پست بانک باشد.
۱۰ـ در مورد خرید خدمات هنری، خدمات کارشناسی، خدمات مشاورهای، مطالعاتی و پژوهشی و تهیه وطراحی نرمافزارهای موردنیاز به تشخیص هیأت مدیره پست بانک.
۱۱- انجام تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.
ماده ۵ ـ به منظور رسیدگی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات پست بانک کمیسیون معاملات تشکیل میگردد. ترکیب اعضای کمیسیون معاملات بهشرح زیر است:
۱ـ مدیر عامل یا نماینده وی
۲ـ ذیحساب
۳ـ مدیرکل تدارکات
۴ـ مدیر کل حقوقی
۵ـ یکنفر به انتخاب هیأت مدیره
ماده ۶ ـ کمیسیون معاملات به ریاست مدیر عامل پست بانک یا نماینده وی تشکیل
میشود. جلسات کمیسیون به تصمیم رییس کمیسیون و با تقاضای اداره کل تدارکات منعقد
و مسؤولیت ابلاغ ساعات و ایام کارکمیسیون پس از هماهنگی با ایشان به عهده مدیر کل
تدارکات میباشد. جلسات کمیسیون معاملات با حضور کلیهاعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.
تبصره ۱ ـ در مواردی که معامله مربوط به امر تخصصی باشد یک نفر صاحبنظر متخصص به انتخاب رییس کمیسیون برای اظهارنظر به کمیسیون دعوت میشود.
تبصره ۲ ـ اعضای کمیسیون معاملات مسؤول بررسی جمیع جهات معامله با توجه به پیشنهادات ارائه شده بارعایت صرفه و صلاح پست بانک و مفاد آییننامه معاملات بوده و میبایستی تصمیمات خود را به صورت صریح و روشن اتخاذ نمایند.
تبصره ۳ ـ چنانچه امور مربوط به احداث و نگاهداری ساختمانها در واحد مستقلی متمرکز باشد پیشنهادات مرتبط به معاملات اینگونه امور مستقیماً و با حضور رییس یا معاون واحد ساختمانی پست بانک در کمیسیون معاملات مطرح و اتخاذ تصمیم میگردد.
فصل دوم ـ مناقصه
ماده ۷ ـ در مورد معاملات جزیی و متوسط، نازلترین قیمت ممکن به شرح مندرج در ماده
(۳) این آییننامه تعیین و معامله انجام میگیرد. در مورد معاملات عمده از طریق
انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) انجام میشود.
ماده ۸ ـ مناقصه عمومی از طریق انتشار آگهی انجام میگیرد و آگهی باید از یک تا سه
نوبت بهاقتضای اهمیت معامله به تشخیص پست بانک در یکی از جراید کثیرالانتشار و یک
روزنامه محلی درج و اگر روزنامه محلی منتشرنشود در روزنامه شهرستان یا استان مربوط یا تهران درج گردد.
ماده ۹ ـ در انجام مناقصه عمومی رعایت نکات زیر لازم است:
۱ ـ ذکر کلیه مشخصات و شرایط مورد معامله.
۲- ذکر ترتیب فروش اسناد مناقصه و روش تعیین برنده مناقصه.
۳ ـ مدت قبول پیشنهادها که در داخل کشور از تاریخ اولین نوبت انتشار کمتر از ده
روز و در مورد آگهیهای خارجاز کشور کمتر از شصت روز نباشد.
۴ ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه که حداقل سه درصد (۳%) کل برآورد میباشد.
۵ ـ تعیین میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
۶ ـ حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد.
۷ ـ تعیین روز، ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنهادر کمیسیون.
۸ ـ محل توزیع نقشهها و برگ شرایط موضوع مناقصه و مشخصات آن در صورت لزوم.
۹ ـ قید این نکته که پست بانک در رد و یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است.
۱۰ ـ مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یا بعضاً تأخیر نماید.
۱۱ ـ پیشنهادها باید با مبلغ مشخص یا براساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده در پاکتلاک و مهر شده تسلیم شود.
تبصره ۱ ـ میزان پیش پرداخت در صورتیکه به تشخیص پست بانک پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد با پیشنهاد کمیسیون معاملات و تصویب هیأت مدیره در قبال ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط (غیر از بانک مورد معامله) قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره ۲ ـ در صورت عدم امکان اخذ ضمانتنامه بانکی، اخذ سایر تضمینهای معتبر با موافقت کمیسیون معاملات و تنفیذ مدیر عامل با رعایت صرفه و صلاح پست بانک بلامانع میباشد.
ماده ۱۰ ـ مناقصه محدود از طریق ارسال دعوتنامه برای اشخاص صلاحیتدار که نام آنها حداقل در یکی از فهرستهای واجدین صلاحیت پست بانک و یا سایر مؤسسات و دستگاههای دولتی درج شده باشد انجام میشود.کمیسیون معاملات بسته به مورد فهرست یکی از مؤسسات دولتی را انتخاب و اشخاص ذیصلاح را دعوت مینماید.
تبصره ۱ ـ دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که طبق ماده (۱۰)
این آییننامه تعیین شدهاند ارسال گردد. مگر آنکه در فهـرست واجـدین صـلاحیت
میـزان معینی برای معاملاتی که در زمان واحد بهیک شخص میتوان واگذار نمود
پیشبینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حدنصاب
مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد.
تبصره ۲ ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی چنانچه با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود لازمالرعایه است.
ماده ۱۱ ـ در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد پست بانک میتواند مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای بررسی و ارائه پیشنهاد لازم به کمیسیون معاملات بفرستد.
ماده ۱۲ ـ در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون معاملات پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد باز و رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتیکه به نظر کمیسیون معاملات کمترین بهای پیشنهادی (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یکپیشنهاد رسیده باشد) عادلانه باشد، کمیسیون معاملات پیشنهاددهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود.در غیراین صورت کمیسیون میتواند
اظهارنظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آندر
کمیسیون مطرح شده و در صورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام بها کمتر از
حداقل بهای پیبشنهادشدهدر مناقصه باشد، کمیسیون پیشنهاددهنده حداقل بها در
استعلام را برنده اعلام میکند مگر اینکه تفاوت این دو بهاکمتر از پنج درصد باشد
که در این صورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای به
دستآمده در استعلام معامله را انجام دهد بهعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و
در صورتیکه حداقل بهای بدستآمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای
پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب انجاممعامله نباشد یا
تعداد داوطلبان کمتر از ۳ نفر باشد کمیسیون میتواند پیشنهاددهنده حداقل مناقصه را
به عنوانبرنده مناقصه اعلام و در غیر آن تصمیم به تجدید یا ترک مناقصه بگیرد.
تبصره ـ تعیین پیشنهاددهنده حداقل با توجه به شرایط و مرغوبیت موضوع مناقصه به عمل خواهد آمد.
ماده ۱۳ ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد هرگاه در شرایط
مناقصه اختیار تفکیک موردمعامله برای پست بانک پیشبینی نشده باشد کمیسیون معاملات
میتواند شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع با توجه شرایط و مرغوبیت کالا کمتر است برنده مناقصه اعلام کند.
ماده ۱۴ ـ با اعلام برنده مناقصه توسط کمیسیون معاملات اداره تدارکات (کارپردازی
یا اداره ساختمان) پساز تنفیذ هیأت مدیره میبایست نتیجه را در اسرع وقت به
برنده ابلاغ نماید تا برای انجام معامله مراجعه کند، درصورت عدمتنفیذ هیأت مدیره
مناقصه تجدید خواهد شد.
ماده ۱۵ ـ پس از اعلام برنده مناقصه، سپرده برنده مناقصه و شخصی که بهای پیشنهادی
او در مرتبه دوم قراردارد نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان مسترد خواهد شد.
سپرده برنده مناقصه و شخص دوم بلافاصله پساز امضای قرارداد و اخذ سپرده تضمین حسن
انجام معامله از طرف شخص اول بهوسیله پست بانک مسترد خواهدشد.
ماده ۱۶ ـ در صورتیکه برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف (۱۰) روز به
استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای
انجام معامله حاضر نشود سپرده وی به نفع پستبانک ضبط میشود و مراتب به شخصی که
پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد ابلاغ میگردد. اگر او نیز ظرف مدتمذکور نسبت
به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده
او هم به نفعپست بانک ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.
تبصره ۱ ـ نتیجه مناقصه به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد به
شرطی ابلاغ میشود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر
نباشد و در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است.
تبصره ۲ ـ مدت ۱۰ روز مقرر در این ماده در موردی که طرف معامله در خارج از کشور
اقامت داشته باشد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط براینکه در آگهی مناقصه ذکر شده باشد.
تبصره ۳ ـ در صورتیکه حائز حداقل بها بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله
با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق حاصل نشود حق
تقدم با برندهای خواهد بود که در محل انجام کارسکونت دارد. در صورتیکه سایرین
نیز واجد شرایط باشند کمیسیون برنده مناقصه را از طریق قرعه تعیین خواهدکرد.
تبصره ۴ ـ پیشنهادات فاقد امضا، مشروط، مخدوش و بدون سپرده، پذیرفته نشده و مردود میباشد.
فصل سوم ـ مزایده و حراج
ماده ۱۷ ـ در مورد معاملات جزیی با موافقت اداره تدارکات، مأمور فروش مکلف است به
داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه و صلاح پست بانک
معامله را انجام و سند مربوط را با تعهد اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام
شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند.
ماده ۱۸ ـ در مورد معاملات متوسط پس از تأیید کمیسیون معاملات از طریق مزایده حضوری (حراج) توسط اداره تدارکات به شرح زیر اقدام خواهد شد.
۱ ـ اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی کهلازم باشد باید با آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار و در
صورت ضرورت به طریق دیگر به اطلاع عموم برسد.
۲ـ مورد معامله قبلاً توسط کارشناس (ارزیاب) یا نماینده منتخب مدیرعامل پست بانک
ارزیابی و حراج ازبهای تعیین شده شروع و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد
نماید واگذار شود و چنانچه کالا به حداقل قیمت ارزیابی شده هم به فروش نرسد حداکثر
با تخفیف ده درصد (۱۰%) از قیمت ارزیابی آن را به فروش رسانند و چنانچه با این قیمت
هم داوطلبی پیدا نشود کالا مجدداً ارزیابی و حراج تکرار خواهد شد.
ماده ۱۹ ـ در مورد معاملات عمده، واحد تدارکاتی پس از تأیید کمیسیون معاملات پست
بانک با استفاده از انتشار آگهی مزایده در روزنامه کثیرالانتشار اقدام نماید، ضمناً
شرایطی که طبق این آییننامه برای آگهی مناقصه پیشبینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
ماده ۲۰ ـ در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص کمیسیون معاملات میسر و
یا به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این صورت کمیسیون
مذکور با رعایت صرفه و صلاح پست بانک نحوه انجام اینگونه معاملات را در هر مورد یا
به طور کلی به ترتیب توسط هیأت مدیره و یا مجمع عمومی برای یکنوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.
فصل چهارم ـ انعقاد قرارداد
ماده ۲۱ ـ در معاملاتی که از طریق قرارداد انجام میگیرند نکات زیر در قرارداد مربوط قید و رعایت میشود:
۱- نام و مشخصات کامل طرفین قرارداد.
۲- نوع و مقدار مورد معامله و مشخصات کامل آنها.
۳- مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله.
۴- ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه و مزایده در انجام تعهدات جزئاً و کلاً تأخیر نماید.
۵- الزام تحویل کالا بر طبق نمونه، در صورتیکه تهیه نمونه لازم باشد در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد پست بانک نگهداری شود.
۶- تصریح برنده مناقصه مبنی بر اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
۷- اختیار پست بانک نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان سی درصد (۳۰%) مقدار مندرج در قرارداد.
۸- بهای موردمعامله و ترتیب پرداختآن و در مواردی که انجام کار براساس واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.
۹- مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتیکه در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
۱۰- تعیین تضمین حسن انجام معامله به میزان حداقل پنج درصد (۵%) کل مبلغ مورد پیمان و نحوه وصول اقساط آن در امور ساختمانی و باربری و ترتیب استرداد آن براساس شرایط مناقصه.
۱۱- مدت بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و نظایر آن براساس شرایط مناقصه.
۱۲- سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است و همچنین شرایط دیگری که مورد
توافق طرفین معامله قرار گیرد، مشروط براینکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد.
فصل پنجم ـ معاملات اضطراری
ماده ۲۲ ـ در کلیه معاملات رعایت موارد مندرج در آییننامه الزامی است مگر در مواردی که امکان تهیه کالا براساس مفاد آییننامه میسر نباشد و خرید به اندازه رفع نیاز و به صورت اضطراری انجام میگیرد.
تبصره ۱ ـ تشخیص موارد اضطراری خرید در معاملات حداکثر تا سقف ده میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال(۱) به عهده مسؤول واحد تدارکات و در معاملات بیش از مبلغ یادشده با پیشنهاد واحد تدارکات و تأیید کمیسیون معاملات و تصویب هیأت مدیره خواهد بود.
تبصره ۲ ـ گزارش خرید و تحویل کالا باید بر حسب مورد توسط مأمور خرید یا مسؤول واحد تدارکاتی تنظیم و گواهی شده و صورتمجلس خرید و تحویل کالا و تأیید مسؤول انبار ضمیمه اسناد باشد.
فصل ششم ـ تحویل کالا یا انجام خدمت
ماده ۲۳ ـ تحویل موضوع معامله در معاملات جزیی و متوسط و عمده به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویلگیرنده خدمت یا کالا و مسؤول اداره تدارکات یا نماینده وی صورت میگیرد.
تبصره ۱ ـ تحویل موضوع معامله در معاملات متوسط و عمده با تنظیم صورتمجلس باید انجام شود پس از اینکه مسلم شد کالا یا خدمت دارای تمام مشخصات لازم میباشد مراتب و مقدار آن در صورتمجلس تحویل، ذکر و از طرف مسؤولان مربوط با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ باید امضا شود. در مورد معاملات جزیی گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا انجام خدمت به عهده انباردار یا تحویل گیرنده خدمت میباشد.
تبصره ۲ ـ در مواردی که تشخیص مشخصات موضوع معامله احتیاج به بصیرت و تخصص داشته باشد یک نفر از طرف کمیسیون معاملات که در امرفوق خبره باشد انتخاب تا با همراهی تحویلگیرنده در امر تحویل شرکت نماید.
تبصره ۳ ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر واردات انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض ذکر گردد.
تبصره ۴ ـ در مواردی که کالا طبق نمونه خریداری میشود و یا بر طبق کاتالوگ یا پیشنهاد مورد قبول خریداری میشود باید مشخصات کالای خریداری شده بر حسب مورد با نمونه مزبور و کاتالوگ و یا پیشنهاد مورد قبول و سیاهه مربوط تطبیق و با تنظیم و صورتمجلس نسبت به تحویلگرفتن کالا اقدام شود.
فصل هفتم ـ نحوه پرداخت
ماده ۲۴ ـ پرداخت بهای کلیه معاملات باید براساس صورتحساب و رسید تحویل یا تأیید انجام خدمت و مجوز انجام معامله باشد.
تبصره ـ در مورد خرید از مؤسسات دولتی، وابسته به دولت و نهادهای انقلابی چنانچه تحویل فوری کالا عملی نباشد میتوان بهای کالا را نقداً پرداخت نمود.
ماده ۲۵ ـ پرداخت بهای معاملات به وسیله چک انجام میشود و یا به حساب جاری ذینفع معامله منظور میگردد.
تبصره ـ معاملات تا سقف جزیی را نقداً نیز میتوان از محل تنخواهگردان پرداخت نمود.
ماده ۲۶ ـ در معاملاتی که در شهرستانها و خارج از کشور صورت میگیرد اداره ذیربط
پست بانک با رعایت مقررات این آییننامه اختیار دستور لازم به رییس شعبه مستقل و
یا سرپرست شعب خواهد داد.
ماده ۲۷ ـ هیأت مدیره پست بانک میتواند اجناس و اثاثیه فرسوده و همچنین اجناس و
اثاثیهای که زائد تشخیص میدهد و فروش آن را نیز مقتضی نمیداند به دولت و مؤسسات
وابسته به دولت و بنگاههای خیریه عمومی بلاعوض تحویل دهد.
ماده ۲۸ ـ مدیر عامل یا هیأت مدیره پست بانک مجاز است قسمتی از اختیارات کمیسیون
معاملات مندرج دراین آییننامه را به هیأتی مرکب از پنج نفر از افراد ذیصلاح در
مراکز استانها به جز استان تهران و در شهرستانهامنحصراً شهرستان کرج متشکل از
نماینده عضو هیأت مدیره ناظر بر امور تدارکات (ترجیحاً سرپرست منطقه و یارییس شعبه
مرکزی)، نماینده مدیر عامل، نمایندگان و یا ترجیحاً رؤسا و یا مسؤولان حسابداری،
تدارکات و حقوقی پست بانک در استان مربوط واگذار نماید. کمیسیون مزبور علاوه بر
داشتن اختیارات مالی در حد معاملات جزیی و متوسط، درمورد معاملات عمده نیز پس از
اخذ موافقت هیأتمدیره و یا مدیرعامل باتوجه به مورد بدون سقف ومحدودیت وبارعایت
مقررات اقدام خواهدنمود. تصمیمات این هیأت با اکثریت سه رأی معتبر خواهد بود.
ماده ۲۹ ـ پرداخت هزینههای مصرف برق، آب و آبونمان تلفن و هزینه سوخت دستگاه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع به نرخ رسمی و نیز عوارض شهرداری و وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط باید پرداخت شود و یا تأخیر در پرداخت موجب عدماستفاده از تسهیلات یا جریمه میشود مشمول این آییننامه نمیباشد.
ماده ۳۰ ـ اتخاذ تصمیم در مورد اموال غیرمنقولی که در نتیجه عدم بازپرداخت بهموقع تسهیلات یا اعتبار اعطایی یا عدم اجرای سایر تعهدات قانونی و قراردادی مشتری، بهمنظور استیفای مطالبات به تملک پست بانک درمیآید با هیأت مدیره پست بانک خواهد بود.
ماده ۳۱ – مواردی که در این آییننامه پیشبینی نگردیدهاند، براساس قوانین و مقررات ناظر به معاملات بانکها اقدام خواهد شد.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور
۱ -به موجبنامه شماره ۳۰۳۵۹.۲۹۴۷۷ مورخ ۱۳۸۴.۵.۱۲ دبیر هیأت دولت عبارت «ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال» به اشتباه«ده میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰)ریال» تحریر شده بود که به شرح فوق اصلاحگردید.