آیین‌نامه ستاد پشتیبانی و هماهنگی امور مساجد کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۰/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۰۴

شرح:
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۵۳ مورخ ۲۲/۱۰/۸۳ به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی (نامه شماره ۱۱۸۰/۱/الف مورخ ۳۰/۸/۸۳ ) آیین‌نامه ستاد پشتیبانی و هماهنگی امور مساجد کشور را به این شرح تصویب کرد:

مقدمه:
جایگاه مقدس و پایگاه مذهبی مسلمانان، مسجد، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مکانی بسیار غنی و گسترده است که می‌تواند در جامعه اسلامی در ابعاد مختلف کارکردهای متنوعی داشته باشد و از این نظر بنیادی‌ترین و تعیین کننده‌ترین نهادی است که از صدر اسلام تاکنون، در جامعه اسلامی نقش‌های متعددی بر عهده داشته است. پراکندگی گسترده مساجد و در نتیجه تحت تأثیر قرار دادن تمام اقشار جامعه، حضور نیروهای فاضل و مؤمن در مساجد و سرمایه اقتصادی عظیم بناها و تجهیزات مساجد گویای عظمت سرمایه‌ای به نام مسجد است که می‌تواند بستر مناسب نشر معارف اسلامی و آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد. چنانکه تاریخ نیز تأثیرات مهم مساجد را در تحولات خود نشان داده است.
برای دستیابی به جایگاه ارزشمند و اعتلای مساجد کشور، تحول در شیوه‌های حمایتی دولت از مساجد امری انکارناپذیر است؛ این انتظار نه فقط در تعیین اعتبار و بودجه و تأمین هزینه می‌باشد، بلکه ضروری تر از آن، هماهنگی دستگاه‌های دولتی و نهادها در پشتیبانی از مساجد است. بدین منظور و برای تحقق این مهم ستاد «پشتیبانی و هماهنگی امور مساجد کشور» با اهداف و وظایف ذیل تشکیل می‌گردد.

ماده ۱ـ اهداف
۱ـ برقراری ارتباط مناسب میان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای پشتیبانی از مساجد به منظور افزایش سطح بهره‌وری و کارآیی مساجد در ایفای نقش واقعی آن در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ دینی و اعتلای فرهنگ عمومی.
۲ـ برنامه‌ریزی به منظور جذب حمایت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای افزایش مشارکت در رفع مشکلات مساجد کشور.
۳ـ هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط.

ماده ۲ـ وظایف
۱ـ تبیین نحوة همکاری و مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور متناسب با مسئولیت قانونی آنها.
۲ـ هماهنگ سازی فعالیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور و برنامه‌ریزی به منظور استفاده مناسب از امکانات و توانمندی آنها در تقویت بنیه مساجد کشور
۳ـ ارائه پیشنهادهای راهبردی و برنامه‌ریزی مناسب به منظور رفع مشکلات اساسی مساجد در مکان‌یابی، ساخت و ساز، توسعه و تعمیر، نوسازی، بهداشت و تجهیز امکانات و
فناوری‌های روز از طریق تدوین طرح‌ها، لوایح و آیین‌نامه ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی و ارائه آن به مراجع ذی‌ربط
۴ـ تلاش برای تثبیت موقعیت حقوقی مساجد، متولیان، هیأت امناء ، ائمه جماعات، خادمین و دست‌اندرکاران امور مساجد.
۵ـ تدوین راهکارهای مناسب برای بهسازی و نگهداری مساجد ۶ـ تدوین روش‌های جذب امکانات و تسهیلات از وزارتخانه‌ها، سازمان ها و نهادها به منظور پشتیبانی از مساجد و پاسخگویی به نیازهای موجود .

ماده ۳ـ اعضا
اعضای این ستاد نمایندة تام الاختیار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیل خواهند بود که به پیشنهاد رئیس دستگاه و با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال
منصوب خواهند شد:
ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ـ وزارت کشور
ـ وزارت مسکن و شهرسازی
ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ـ سازمان تبلیغات اسلامی
ـ سازمان اوقاف و امور خیریه
ـ سازمان صدا و سیما
ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
ـ مرکز رسیدگی به امور مساجد
ـ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
ـ ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر
ـ نیروی مقاومت بسیج
ـ شهرداری تهران
ـ سه نفر از ائمه جماعات صاحبنظر در مسائل فرهنگی به پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی

تبصره ۱: رئیس ستاد به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی از میان اعضا و برای مدت ۲ سال و با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌گردد.

تبصره ۲: دبیر ستاد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد و دبیرخانه در آن سازمان مستقر خواهد بود.

ماده ۴ـ رئیس دبیرخانه ستاد توسط دبیر ستاد انتخاب می‌شود و با توجه به شرح وظایف مربوط نسبت به پیشبرد امور دبیرخانه‌ای ستاد اقدام خواهد کرد.

ماده ۵ـ گروه منتخب ستاد شیوه‌نامه اجرایی را تهیه خواهد کرد و سپس این شیوه‌نامه به تصویب ستاد خواهد رسید.

ماده ۶ـ ستاد موظف است گزارش فعالیت‌ها را هر ساله به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

این آیین‌نامه در ۶ ماده و دو تبصره در جلسه ۵۵۳ مورخ ۲۲/۱۰/۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.