تسریع در اجرای طرحها و پروژه‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای بخشهای آب و کشاورزی و آبرسانی به شهرها و روستاها در استانهای جنوب و جنوب شرقی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۹/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۱۴

شماره‌ : ۶۲۱۶۴ت۳۱۹۷۱ه
تاریخ : ۱۳۸۳/۱۱/۱۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۹.۲۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت‌ جهادکشاورزی‌، وزارت بازرگانی‌، وزارت صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۰/۲۴]
به منظور تسریع در اجرای طرحها و پروژه‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای بخشهای آب و کشاورزی و آبرسانی به شهرها و روستاها در استانهای جنوب و جنوب شرقی کشور (شامل استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، یزد (مناطق طبس‌، بافق، خاتم و ابرکوه)، (جنوب خراسان رضوی و جنوب استان فارس) کارگروه موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351 ـ‌ تخصیص اعتبارات طرحهای ملی مذکور و ماده (77) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ موضوع ماده (83) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ تخصیص اعتبارات طرحهای استانی مذکور را در اولویت قرار دهند.

۲ـ وزارت نیرو موظف است‌:
الف ـ به منظور کاهش اثرات ناشی از خشکسالی‌، امر مهم تأمین آب شرب روستاها در استانهای یادشده‌ را از طریق پادار نمودن ردیف اعتبارات خاص برای احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی طی سنوات برنامه‌ چهارم توسعه بعنوان طرح‌های مهم و اولویت‌دار منظور نماید.
ب ـ به منظور پیشگیری از تغییرات کمی و کیفی آب شرب مناطق مواجه با پدیده خشکسالی‌، طرح‌های‌ پیشگیری و مقابله با کمبود و تغییرات کیفی و غیربهداشتی شدن آب شرب مناطق مزبور را تهیه و اجرا نماید.
ج ـ برای تأمین آب شرب شهرهای زیر پنجاه هزار نفر در استانهای یادشده از محل ردیفهای ملی آبرسانی‌ شهرها و صنایع اقدام نماید.

۳ـ وزارت جهادکشاورزی موظف است در مناطق دچار خشکسالی‌:
الف ـ با همکاری وزارت نیرو در راستای مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری تولید با در نظر گرفتن‌ منابع آب و خاک قابل استحصال‌، الگوی کشت مناسب منطقه موردنظر را با اجرای پروژه‌های آموزشی‌،ترویجی و الگویی عملیاتی نماید.
ب ـ طرحها و پروژه‌های مناسب برای مقابله و کاهش اثرات خشکسالی با اولویت طرح‌های کوچک‌ تأمین آب‌، احیا و مرمت قنوات‌، پوشش انهار و کانالهای آبیاری‌، آبخیزداری‌، آبخوانداری‌، تثبیت شنهای‌ روان‌، مبارزه با آفات و امراض نباتی‌، تأمین علوفه و داروهای دامی در صورت لزوم سایر طرح‌های مؤثر در مصرف بهینه آب را تهیه و اجرا نماید.
ج ـ به وزارت جهادکشاورزی اجازه داده می‌شود در محدوده استانهای یادشده درصدی از هزینه‌های‌ اجرایی طرح‌های آبیاری تحت فشار را از محل منابع خشکسالی در اختیار پس از تصویب ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان به‌عنوان سهم مشارکت دولت پرداخت نماید.

۴ـ صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت‌دیده محصولات کشاورزی و دامی موظف است‌:
الف ـ به منظور حفظ و ایجاد تعادل در اقتصاد مناطق روستایی بخصوص مناطق عشایری که عمدتاً برپایه دامداری استوار است با همکاری وزارت جهادکشاورزی برنامه خرید دامهای مازاد بر نیاز بازار که توسط‌دامدار اجباراً بدلیل کاهش علوفه عرضه می‌گردد را تدوین و پس از تأیید ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه‌ استان از محل منابع در اختیار اجرا نماید.
ب ـ کلیه محصولات زراعی و باغی استانهای یادشده را که در فهرست بیمه نمی‌باشد، مشمول بیمه قراردهد.
ج ـ بدهی دولت به صندوق مربوط به استانهای مزبور را محاسبه و جهت تأمین اعتبار به سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی کشور اعلام نماید.

۵ ـ وزارت صنایع و معادن موظف است‌:
الف ـ با همکاری وزارتخانه‌های جهادکشاورزی‌، امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ برای تقویت اقتصاد مناطق دچار خشکسالی و ایجاد اشتغال و حمایت از تولید در بخشهای مختلف صنعتی‌و کشاورزی نسبت به ارایه طرح‌های مناسب برای تأمین تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد پایین‌، تعیین‌ معافیتهای مالیاتی مازاد برآنچه در قانون پیش‌بینی شده است و کاهش ضرایب محاسبات انرژی به‌منظور تکمیل و اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی در مناطق شهری و روستایی در استانهای یادشده اقدام و برای‌ اقدامات قانونی مربوط به هیأت وزیران ارایه نماید.
ب ـ برای سامان یافتن اشتغال و جلوگیری از مهاجرت در مناطق دچار خشکسالی با همکاری‌ وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بازرگانی و سازمانهای فعال در بخش صنایع کوچک
و دستی و دیگر نهادهای ذی‌ربط ظرف ۹ ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه مطالعات کارشناسی و راهکارهای مناسب جهت‌ گسترش صنایع و طرح‌های زودبازده به‌عنوان یک شاخص تولید مستمر و اشتغالزا را تهیه و جهت تصویب به‌هیأت وزیران ارایه نماید.

۶ـ وزارت بازرگانی پیرو تصویبنامه شماره ۵۷۱۷۰ت‌۳۱۹۷۰ه مورخ ۱۳۸۳.۱۰.۶ موظف است‌:
الف ـ در خصوص معیشت اقشار آسیب‌پذیر روستایی و عشایری مناطق یادشده برای مصرف ۳.۵ میلیون نفر ساکنان آسیب‌پذیر این مناطق و به منظور تأمین و توزیع برنج‌، روغن‌، قند و شکر، پنیر، گوشت‌، مرغ و تخم‌مرغ علاوه بر کالابرگهای عادی و تعادلی و کالابرگ‌های موضوع بند “ص‌ “تبصره (۵) قانون بودجه‌ سال ۱۳۸۳ کل کشور برای سه‌ماهه آخر سال جاری و سال ۱۳۸۴ کالابرگ فوق‌العاده به پیشنهاد استانداریها توزیع نماید.
ب ـ نسبت به افزایش سرانه مصرف آرد تا ۱۵ کیلوگرم برای مناطق شهری و روستای یادشده اقدام نماید.

۷ـ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است‌: با همکاری وزارتخانه‌های بازرگانی و بهداشت و درمان وآموزش پزشکی و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف دو ماه نسبت به تهیه طرح جامع‌ فقرزدایی و برنامه‌ریزی برای تأمین سبد غذایی پایه برای گروههای آسیب‌پذیر در مناطق موضوع این تصویبنامه با اولویت زنان باردار و شیرده کودکان اقدام نماید.

۸ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت‌ به تعیین تکلیف قطعی بند (۶) تصویبنامه شماره ۱۳۱۲۹ت‌۳۰۶۱۳ مورخ ۱۳۸۲.۳.۱۸ درخصوص‌ دیون معوقه کشاورزی مناطق خشکسالی اقدام نماید.

۹ـ به وزارت بازرگانی اجازه داده می‌شود به منظور کاهش اثرات ناشی از خشکسالی در استانهای یادشده‌ در این تصویبنامه‌، سقف مبادلات ارزی بازارچه‌ها و شرکتهای تعاونی مرزنشینان را به میزان دو برابر افزایش‌ دهد.

۱۰ـ به‌غیر از استانهای ذکر شده در این تصویبنامه چنانچه مناطق دیگری از کشور دچار پدیده‌ طویل‌المدت خشکسالی (حداقل سه سال متوالی یا ۵ سال متناوب در یک دوره ۷ ساله‌) باشند و با الگوهای‌ تعریف شده برای خشکسالی مطابقت داشته باشند با درخواست استاندار مربوط و تأیید ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور همه احکام این تصویبنامه به مناطق مزبور نیز تسری می‌یابد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور