آیین‌نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۰/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۲۴

شماره‌ : ۶۵۹۲۹ت۲۹۵۲۸ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۱۱.۱۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱۰.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰.۱.۸۰.۱۹۰۶۶ مورخ ۱۳۸۲.۶.۲۷ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به ریاست وزیر کشور و عضویت‌ شهردار تهران‌، فرمانده نیروی انتظامی‌، معاون سازمان حفاظت محیط زیست‌، معاون سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور، رییس شورای اسلامی شهر تهران‌، معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌، استاندار تهران‌، معاون وزیر مسکن و شهرسازی‌، معاون بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوط و دبیر شورای‌ عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل می‌شود.

تبصره ۱ ـ دبیرخانه کارگروه یادشده در وزارت کشور مستقر خواهد بود.

تبصره ۲ ـ کارگروه یادشده می‌تواند حسب مورد از مسؤولین سایر دستگاههای اجرایی دعوت به عمل‌ آورد.

ماده ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
شورای‌ عالی بیمه مجاز است‌:
الف ـ به منظور کاهش تخلفات منجر به تصادف با بهره‌گیری از اطلاعات ثبت شده راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص تصادفات و تخلفات مربوط‌، نسبت به افزایش تعرفه‌های خود برای رانندگان‌ متخلف و سیاستهای تشویقی برای سایرین اقدام نماید.
ب – به منظور کاهش تراکم ترافیک ناشی از تصادفات خسارتی‌، نسبت به افزایش مبلغ خسارت ناشی‌ از تصادفات‌، بدون ارایه گزارش پلیس تا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال اقدام نماید.

ماده ۳ – در اجرای ماده (۷) قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی‌در مقابل اشخاص ثالث – مصوب ۱۳۴۷ – و بند (۵) ماده (۱۸) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت‌- مصوب ۱۳۸۰ – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (مأموران اداره راهنمایی و رانندگی و پلیس راه‌) از تاریخ ۱۳۸۴.۱.۱ از حرکت وسایل نقلیه موتوری که فاقد قرارداد بیمه و گواهینامه معاینه فنی موضوع‌ قوانین یادشده باشند، جلوگیری و خودرو را تا ارایه قرارداد بیمه شخص ثالث و گواهینامه معاینه فنی در توقفگاه‌، متوقف می‌نمایند.

ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موظف است به منظور مدیریت تقاضای سفر و کاهش سفر و کاهش سفرهای زاید، طرح‌های لازمه از جمله طرح‌های زیر را تهیه و پس از تأیید وزیر کشور به مرحله اجرا درآورد:
الف – ارایه پیشنهاد در مورد مراکز عمده نامناسب جذب کننده سفر به خارج از شهر تهران یا ضرورت‌ اجرای طرح‌های مکمل ترافیکی برای کاهش بار ترافیکی مراکز مذکور و همچنین ارایه پیشنهاد در تفکیک‌ و تقسیم جاذبه‌های بیش از حد سفرها به مراکز خاص با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی‌ربط به دبیرخانه‌ کارگروه موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه‌.
ب ـ پیشنهاد طیف زمانی شروع و پایان کار ادارات‌، سازمانها، مدارس و کارخانجات و غیره با هماهنگی‌دستگاههای اجرایی ذی‌ربط به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه‌.
پ ـ اقدام در جهت تمرکززدایی و ارایه خدمات موردنیاز جامعه در سطح محله‌.
ت ـ تهیه طرح کامل نیازمندی شهر تهران به جایگاههای عرضه سوخت با همکاری وزارت نفت تا توسط بخش خصوصی به مورد اجرا گذاشته شود.

ماده ۵ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تمهیدات لازم برای افزایش اعتماد عمومی‌ به خدمات شرکتهای وابسته را فراهم آورد، تا با استفاده بیشتر مردم‌، ادارات‌، شرکتها و سازمانها از خدمات‌ مذکور سفرهای غیرضرور کاهش یابد. گزارش عملکرد و مقایسه‌ای اقدامات مزبور هر شش ماه به کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران‌، ارایه خواهد شد.

ماده ۶ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور ارتقای فرهنگ و افزایش آگاهیهای عمومی برای رعایت قوانین و مقررات و توسعه رفتارهای صحیح ترافیکی‌، قوانین و مقررات مذکور را در تهیه و پخش برنامه‌ها رعایت نماید و طرح‌های آموزشی مورد نظر کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به مرحله اجرا درآورد.

ماده ۷ ـ
[اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۸۵/۱۲/۱۳]

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است دستورالعملهای ترافیکی مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پس از تصویب وزیر کشور را جهت رعایت در تهیه فیلمها، به فیلمسازان اعلام و کنترل‌ نماید.

ماده ۸ ـ برای ارتقای توان کنترل پلیس ترافیک تهران‌، منابع مالی لازم برای خرید هزار دستگاه موتورسیکلت‌، سیصد دستگاه خودرو و سایر تجهیزات موردنیاز، طبق زمان‌بندی پیشنهادی تأمین می‌گردد.

ماده ۹ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
ساختار و تشکیلات سازمانی راهنمایی و رانندگی تهران توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا خواهد رسید.

ماده ۱۰ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است شغل افسران و درجه‌داران راهنمایی ورانندگی که فعالیت انتظامی ـ ترافیکی در معابر شهری و جاده‌ها دارند را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور منظور نماید.

ماده ۱۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
شهرداری تهران مجاز است براساس اولویتهای مصوب کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک‌ شهر تهران‌، نسبت به ایجاد پارکینگهای عمومی و همچنین ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و ایجاد پلهای‌ عابر پیاده برابر استانداردهای قابل قبول و نیز انجام اصلاحات هندسی معابر و تقاطعها اقدام نماید.

ماده ۱۲ ـ شهرداری تهران نسبت به تهیه تجهیزات کنترل هوشمند ترافیک شهر تهران از قبیل‌ دوربینهای ثبت سرعت و سیستم ثبت تخلفات چراغ قرمز اقدام نماید و امکان بهره‌برداری از تصاویر مرتبط با تجهیزات کنترلی برای راهنمایی و رانندگی تهران را فراهم نماید. حضور نماینده راهنمایی ورانندگی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران الزامی است‌.

ماده ۱۳ ـ طرح ساماندهی علایم راهنمایی و رانندگی تهیه و به مورد اجرا گذاشته شود.

ماده ۱۴ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۱۰]
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است طرح تعویض‌ پلاک خودروهای کشور را حداکثر ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه‌، در تهران اجرا نماید.

ماده ۱۵ – دستورالعمل بررسی تأثیرات ترافیکی احداث ساختمانها، به منظور اعمال پیش از صدورپروانه ساخت توسط شهرداری تهران تهیه و به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد.

ماده ۱۶ – شهرداری تهران موظف است با حمایت دولت ترتیبی اتخاذ نماید تا سهم حمل و نقل‌ عمومی را در جابجایی مسافر تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ ـ به هفتاد و پنج درصد افزایش دهد.

ماده ۱۷ – شهرداری تهران می‌تواند نسبت به تشویق و ایجاد تشکلهای مردمی غیردولتی مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک اقدام نماید.

ماده ۱۸ ـ [لغو ۱۳۸۵/۳/۱۰]

ماده ۱۹ ـ دوره اجرای این تصویبنامه از زمان ابلاغ (۱۸) ماه تعیین می‌شود.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور