دستورالعمل اجرایی شماره (۱) کمیته‌های اجرایی رفع اطاله دادرسی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۱۸

رؤسای محترم کل دادگستری‌های سراسر کشور

 پیرو بخشنامه شماره ۱۴۹۲۱/۸۳/۱ مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۸ دستورالعمل شماره (۱) جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱ . برای رسیدن به اهداف مورد نظر و برنامه‌ریزی و اجرای دستورالعمل‌ها و به طور کلی رفع اطاله دادرسی در همه حوزه‌های قضایی سراسر کشور کمیته‌های اجرایی رفع اطاله دادرسی تشکیل می‌گردد.


۲ . کمیته استانی در هر استان به ریاست رئیس کل دادگستری استان و عضویت مقامات ذیل تشکیل می‌گردد:

۱ . دادستان مرکز استان؛

۲ .رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب مرکز استان؛

۳ . یکی از معاونین رئیس کل دادگستری؛

۴ . معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان؛

۵ . معاون اداری و مالی دادگستری استان؛

۶ . مسؤول واحد ارزشیابی دادگستری استان.


۳ . کمیته شهرستانی در هر حوزه قضایی شهرستان و بخش، حتی شهرستان مرکز استان به ریاست رئیس حوزه قضایی مربوط و عضویت مقامات ذیل تشکیل می‌گردد:

۱ . دادستان شهرستان؛

۲ . یکی از معاونین رئیس حوزه قضایی؛

۳ . مسؤول اداری و مالی دادگستری شهرستان یا یکی از کارمندان مطّلع.


۴ . کمیته‌های اجرایی رفع اطاله دادرسی استانی و شهرستانی، در همه حوزه‌های قضایی موظف هستند تا شروع سیر نزولی پرونده‌های مانده و کوتاه شدن فرآیند دادرسی، هفته‌ای سه جلسه و بعد از آن حداقل هفته‌ای یک جلسه، خارج از وقت اداری تشکیل و روند اجرایی رفع اطاله دادرسی را بررسی و مطالعه نموده و پس از استماع گزارشات، تصمیمات لازم را اتخاذ و در جلسات بعدی نتایج اجرایی آن را بررسی نمایند. به طور کلی کمیته‌ها مسؤول اجرای دستورالعمل‌های سراسری و نیز اتخاذ تصمیم و اجرایی نمودن برنامه‌های منطقه‌ای (استانی و شهرستانی) بر اساس وضعیت خاص هر حوزه قضایی می‌باشند.


۵ . یکی از اعضای کمیته در اولین جلسه به عنوان دبیر و مسؤول پی‌گیری مصوّبات تعیین و کلیه تصمیمات توسط وی در دفتر مخصوصی در حین جلسه، صورت‌جلسه گردیده و در پایان به امضای حاضرین خواهد رسید و در صفحه مقابل قبل از صورت‌جلسه بعدی توسط دبیر کمیته نحوه پی‌گیری مصوّبات و نتایج حاصله به صورت مکتوب قید و گواهی شده و در ابتدای هر جلسه بدواً گزارش دبیر و مسؤول پی‌گیری قرائت می‌گردد.


۶. دفتر صورت‌جلسات کمیته‌های اجرایی رفع اطاله دادرسی، سند فعالیت‌های عملی این کمیته‌ها بوده و باید بر نحوه تنظیم، خوش خطی، پرهیز از قلم خوردگی آن نظارت شده و در حفظ و مراقبت از دفتر مذکور دقت شود.


۷ . گزارش هفتگی فعالیت‌های کمیته‌های شهرستان با ذکر مفاد تصمیمات و نتایج حاصله و اعلام آمار دقیق عملکرد شعب قضایی اعم از دادگاهها و دادسراها در پایان هر هفته توسط رئیس حوزه قضایی تهیه و برای دبیر کمیته استان فوراً به هر طریق ممکن ارسال می‌گردد.


۸ . دبیر کمیته استان بلافاصله گزارشات را جمع بندی نموده و در اولین جلسه کمیته استان قرائت و تحلیل می‌نماید. این گزارش هفتگی باید ثبت و در پوشه مخصوصی نگهداری شود و حوزه‌های قضایی موفق، تشویق و حوزه‌های قضایی ناموفق معیّن و مشکلات و علل آن بررسی و راهکارهای اجرایی مناسب برای آنان اندیشیده و ابلاغ و اجرا شود به نحوی که در گزارشات هفته‌های بعدی تأثیرات آن مشاهده گردد.


۹ . توسط کمیته اجرایی استان، تجربیات موفق حوزه‌های قضایی فعال به نحو مقتضی به اطلاع سایر حوزه‌های قضایی خواهد رسید.


۱۰ . کمیته‌ها می‌توانند هر زمان که لازم باشد از اشخاص و مدیران دیگر، مانند مسؤولین شوراهای حل اختلاف یا ستادهای حفاظت اجتماعی و یا قضات دادگاههای تجدیدنظر و وکلاء و کارشناسان یا مدیران اجرایی دستگاه‌های دولتی و یا فرماندهان نیروی انتظامی در جلسات خود دعوت به عمل آورند.


۱۱ . دبیر کمیته اجرایی استان موظف است در پایان هر ماه گزارش اجمالی اقدامات انجام یافته در طول ماه را با ذکر تعداد و تاریخ جلسات کمیته استان و اهم تصمیمات و طرح‌های اجرا شده و نتایج به دست آمده با ذکر آمار پرونده‌ها به تفکیک حوزه‌های قضایی و نتیجه‌گیری نهایی، حداقل در پنج صفحه و حداکثر در ده صفحه تا پنجم ماه بعد به اداره کل هماهنگی امور استان‌ها از طریق نمابر ارسال نماید. این گزارش توسط وی و رئیس کل دادگستری استان با دو امضا تأیید و ارسال می‌گردد.

سید محمود هاشمی شاهرودی – رئیس قوه قضاییه