دستورالعمل اجرایی شماره (۴) کمیته‌های اجرایی رفع اطاله دادرسی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۱۸

رؤسای محترم کل دادگستری‌های سراسر کشور

 پیرو بخشنامه شماره ۱۴۹۲۱/۸۳/۱ مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۸ دستورالعمل شماره (۴) جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱ . اولین وقت رسیدگی برای محاکم بدوی عمومی و انقلاب و تجدیدنظر و شعب دادیاری و بازپرسی برای ساعت ۸ صبح هر روز تعیین گردد تا از بهترین زمان اداری حداکثر استفاده در جهت تشکیل جلسات دادرسی به عمل آید.


۲ . فاصله بین دو جلسه دادگاه در پرونده‌های سبک ۱۵ دقیقه و در پرونده‌های متوسط ۳۰ دقیقه و در پرونده‌های مهم و یا دارای طرفین متعدد که نیازمند مدت زمان بیشتری است بیش از یک ساعت تعیین می‌گردد؛ بنابراین، رؤسای دادگستری‌ها و دادسراها با ملاحظه پرونده‌های هر شعبه بر فاصله بین جلسات و تعداد پرونده‌های تعیین وقت شده نظارت دقیق و مستمر نمایند.


۳ . تعداد پرونده‌های تعیین وقت شده در هر شعبه بر اساس تعداد قضات موجود در شعبه تعیین خواهد شد؛ بنابراین، تعیین اوقات در صورت وجود یک رئیس و یک دادرس ثابت دو برابر خواهد بود.


۴ . پرونده‌های وقت نظارت و احتیاطی حتی المقدور در ساعات آخر وقت اداری تعیین شود.


۵ . تمام پرونده‌های موجود در شعب بدون استثنا باید مقید به وقت رسیدگی یا وقت نظارت باشد و به هیچ عنوان نباید پرونده‌ای بلاتکلیف در شعب نگهداری شود.


۶ . نظارت بر تجدید اوقات و بررسی علل افزایش موجودی هر شعبه و رفع موانع و مشکلات آن و یا اعزام دادرس برای محاکم با موجودی بالا و یا مستشار بیشتر برای دادگاههای تجدیدنظر که دارای پرونده‌های متراکم هستند، تأکید می‌شود.


۷ . افزایش اوقات دادرسی به ویژه تعیین وقت دادرسی در ساعت ۸ مستلزم اضافه نمودن پرونده‌های جدید‌الارجاع در دفتر تعیین اوقات در فواصل تعیین شده فعلی و نیز ابطال اوقات طولانی چند ماه آینده و تعیین وقت رسیدگی جدید در فواصل نزدیک‌تر می‌باشد و لازم است اوقات جدید به طرفین پرونده‌ها ابلاغ گردد.


۸ . مأمورین نظارت، لازم است اولاً، با توجیه مدیران دفاتر و منشی‌های شعب و ثانیاً، با حضور روزانه و ملاحظه دفاتر تعیین اوقات، گزارشات روزانه از رعایت دستورالعمل فوق را شعبه به شعبه تهیه و به رئیس مجتمع قضایی مربوطه ارائه نمایند و رؤسای مربوطه به محض ملاحظه مشکلاتی در دفتر هر شعبه رأساً حضور یافته و به اصلاح امور بپردازند.

سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضاییه