آیین‌نامه اجرایی بند (ب‌) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۱۰

شماره‌ : ۳۸۴۵ت‌۳۲۷۶۴ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۱.۰۲۸

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۱.۲۱ بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد بند “ب‌” تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :


ماده ۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۲۶]
شرکتهای سهامی آب منطقه‌ای‌، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت آب استان زنجان که دراین آیین‌نامه از آنها به عنوان شرکت نام برده خواهد شد، مجازند برای تأمین آب متقاضیان مشمول ماده (۱۲) آیین‌نامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب‌، موضوع تصویبنامه شماره ۴۹۷۲۴ مورخ ۱۳۶۳.۸.۱۹ و مجتمعهای تولیدکنندگان‌ گیاهان دارویی و گلهای زینتی و محصولات گلخانه‌ای که از روشهای نوین آبیاری استفاده می‌نمایند، در دشتهای ممنوعه در چارچوب سقفهایی که براساس نظام تخصیص آب از طریق وزارت نیرو تعیین‌ و به شرکتها ابلاغ شده است‌، پروانه بهره‌برداری صادر نمایند.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۲۶]
مجتمع تولیدکننده‌ گیاهان دارویی و گلهای زینتی و محصولات گلخانه ای به واحدهایی اطلاق می‌شود که‌ متشکل از مجموعه ای از متقاضیان بوده و با مجوز وزارت جهادکشاورزی ایجاد و به وسیله هیأت مدیره‌اداره می‌شود و اراضی آن محصور و روش آبیاری نیز قطره‌ای‌، بارانی و سایر روشهای نوین دیگر باشد.

ماده ۲ ـ وزارت نیرو موظف است در تعیین سقف تخصیص در دشتهای ممنوعه موضوع ماده (۱) از جبران افت ناشی از مازاد برداشت‌، در اثر اجرای طرح‌های جایگزینی و جبرانی اطمینان حاصل نماید.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۲۶]
هر مجتمع تولیدکننده‌ گیاهان دارویی و گلهای زینتی و محصولات گلخانه ای یک واحد محسوب و فقط‌ پروانه حفر یک حلقه چاه برای آن صادر می‌شود.

ماده ۳ ـ صدور پروانه بهره‌برداری منوط به تأمین هزینه اجرایی طرح‌های جایگزینی و جبرانی توسط‌ متقاضی یا متقاضیان می‌باشد.

ماده ۴ ـ هزینه های سرمایه گذاری جبرانی برای مناطق و مصارف مختلف با پیشنهاد هیأت مدیره‌شرکت و تأیید وزیر نیرو تعیین و دریافت می‌گردد.

تبصره ـ در صورت درخواست متقاضی‌، شرکت می‌تواند متناسب با روند بهره برداری از طرح موردتقاضا و مدت زمان اجرای طرح‌های جبرانی با اخذ تضمینهای معتبر نسبت به تقسیط هزینه‌های یادشده در سال ۱۳۸۴ اقدام نماید.

ماده ۵ ـ وجوه دریافت شده تا سقف یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل موضوع ردیف ۱۴۰۱۰۵ واریز می‌گردد و معادل وجوه واریزی از محل اعتبار منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد تا طبق شرح‌ عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صرفا برای اجرای طرح‌های علاج‌بخشی و ایجاد تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی مصرف گردد.

تبصره ـ نحوه دریافت‌، واریز به خزانه و استرداد وجوه از طریق وزارت نیرو تعیین و ابلاغ خواهد شد.

ماده ۶ ـ در مواردی که پس از حفر چاه مشخص گردد که چاه فاقد استعداد آبدهی لازم بوده یا کیفیت آب‌چاه برای مصرف موردنظر مناسب نباشد یا اصولا آبدهی ندارد، پروانه حفر چاه توسط شرکت ابطال و هزینه‌های جبران افت دریافت شده از متقاضی به وی مسترد خواهد شد. درصورتی که آبدهی به میزان موردنیاز نباشد ولی متقاضی خواهان استفاده در همان حد باشد، هزینه‌های جبران افت به تناسب مسترد می‌گردد.

تبصره ـ مقررات فوق شامل متقاضیانی که قبل از شروع بهره‌برداری‌، از استفاده آب منصرف شده و مراتب را به طور کتبی به شرکت اعلام نمایند نیز خواهدشد.

ماده ۷ ـ شرکت مکلف است در زمان صدور پروانه بهره برداری‌، تعهد لازم مبنی بر عدم رهاسازی پساب‌ احتمالی به منابع آبی و محیط زیست از متقاضیان اخذ و در صورت عدم رعایت متقاضی‌، نسبت به ابطال‌پروانه اقدام نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور