شماره: ۵۶۴۹ت۳۲۸۵۵ن
تاریخ: ۱۳۸۴/۰۳/۰۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۲/۱۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۰۱.۱۱۰۷۴ مورخ ۱۳۸۴.۲.۴ سازمان یادشده و به استناد ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۳/۴]
به منظور پیشگیری و پیشآگاهی و امداد رسانی و بازسازی و نوسازی مناطق آسیبدیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، سرمازدگی، طوفان، پیشروی آب دریا، آفات فراگیر محصولات کشاورزی، اپیدمیهای دامی اعتبارات پیشبینی شده در قانون بودجه سالانه برای حوادث غیرمترقبه بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بین استانهای آسیب دیده توزیع میشود تا با تصویب کارگروهی مرکب از استاندار به عنوان رییس، معاون عمرانی استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، مدیرعامل شرکت برق منطقهای، رییس سازمان مسکن و شهرسازی، نماینده وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در استان، مدیرکل اداره هواشناسی، مدیرکل راه و ترابری، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان به پروژههای مشخص شده اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، برابر مقررات هزینه شود.
تبصره ۱ـ ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان موظف است حداقل بیست درصد (۲۰%) اعتبار سهمیه استان را به پروژههای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه که دارای مطالعات با توجیهات فنی اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی باشد اختصاص دهد.
تبصره ۲ـ در موارد ضروری با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بخشی از اعتبارات حوادث غیرمترقبه را میتوان به صورت متمرکز اختصاص داد.
تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۳/۴]
پرداخت هزینههای صدور پروانههای اماکن مسکونی و تجاری در مناطق شهری از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه (ردیف ۵۰۳۲۹۰) و مجوز ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب ۱۳۸۰ـ و حداکثر تا معادل بهای پروانه زیربنای قبل از تخریب ملک بلامانع میباشد.
ماده ۲ـ از محل منابع اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه برای اجرای طرحهای کارگروههای طرح جامع امداد و نجات مدیریت بحران کشور با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعتبارات لازم اختصاص مییابد.
ماده ۳ـ بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه تا زمان برقراری پوشش کامل بیمهای در سطح کشور به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به منظور پرداخت کمکهای بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی خسارتدیده از حوادث غیرمترقبه با رعایت سقفهای مندرج در جدول شماره (۱) پیوست (۱) بین مناطق آسیبدیده توزیع میشود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، برابر مقررات هزینه شود.
تبصره ۱ـ تشخیص میزان خسارت و مبلغ قابل پرداخت در مورد وسائط نقلیه با تایید کارگروهی مرکب از مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان ـ اداره راهنمایی و رانندگی استان و فرمانداری محل خواهد بود.
تبصره ۲ـ تشخیص میزان خسارت وارده شده به محصولات کشاورزی و دامی و مبلغ قابل پرداخت به هر کشاورز و دامدار خسارت دیده با تایید کارگروهی مرکب از نمایندگان فرمانداری محل، بانک کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود.
تبصره ۳ـ تشخیص میزان خسارات و مبلغ قابل پرداخت در مورد واحدهای مسکونی و تجاری و لوازمخانگی با تایید کارگروهی مرکب از مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان، نمایندگان فرمانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهد بود.
تبصره ۴ـ ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان میتواند در صورت لزوم از نمایندگان سایردستگاههای اجرایی برای شرکت در جلسات کارگروههای مذکور دعوت نماید.
تبصره ۵ـ پرداخت کمک بلاعوض به وراث متوفیان حوادث و سوانح غیرمترقبه با تایید کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه، دادگستری و جمعیت هلال احمر استان خواهد بود.
ماده ۴ـ بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه به پیشنهاد وزارت کشور وتایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بهمنظور بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیبدیده و نیز جبران خسارات بخش کشاورزی و دامی، کارگاههای تولیدی و صنعتی و سایر خسارتهای مردمی به صورت وجوه اداره شده در اختیار دستگاههای اجرایی ذیربط قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (یا استان) با تعیین بانک عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آسیبدیدگان با رعایت سقفهای مندرج در جدول شماره (۲) پیوست، برابر مقررات اقدام گردد.
تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۰/۲۸]
به منظور بازپرداخت تسهیلات موضوع این ماده یک سال تنفس در نظر گرفته میشود.
ماده ۵ـ به منظور تأمین منابع بانکی ارزان قیمت از محل منابع داخلی بانکها جهت بازسازی مناطقآسیبدیده با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بخشی از اعتباراتاختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه میتواند صرف تأمین مابهالتفاوت سود و کارمزد سیستم بانکی گردد تا در قبال آن بتوان از منابع داخلی بانکها نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیبدیدگان اقدام نمود.
ماده ۶ـ از محل منابع اختصاص یافته به حوادث غیرمترقبه طبق دستورالعملی که با پیشنهاد وزارتکشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط) تهیه میشود اعتبارمورد نیاز برای پرداخت به صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارتدیده به محصولات کشاورزی و دامی و به صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی و شرکتهای بیمه برای جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه به نحوی اختصاص خواهد یافت که با پوشش بیمهای کامل به تدریج کمکهای بلا عوض حذف شود.
تبصره ـ صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی و صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام نمایند تعیین سهم درصد اعتبار اختصاصی سالانه منوط به نحوه عملکرد صندوقهای مذکور خواهد بود.
ماده ۷ـ در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی از جمله خشکسالی، سیل، زلزله و … بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و تصویب هیأت وزیران میزان تنخواه گردان خزانه تا میزان حداکثر معادل یک درصد (۱%) بودجه عمومی هر سال افزایش مییابد.
تنخواه گردان مذکور متناسب با نوع خسارت با اطلاع سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به بودجه دستگاههای اجرایی ذیربط اضافه شده و در چارچوب این آییننامه و سایر مصوبات هیأت وزیران، بهموجب ماده (۷۸) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ـ و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه خواهد شد.
تبصره ۱ـ تنخواه مذکور حداکثر تا پایان همان سال از محل صرفهجویی در اعتبارات عمومی و یا اصلاح بودجه سالانه تسویه خواهد شد.
تبصره ۲ـ مبلغ مذکور به حساب جداگانهای که خزانه تعیین مینماید واریز میگردد.
محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور
جدول شماره ۱ـ سقف کمک های بلاعوض:
[اصلاحی ۱۳۹۲/۴/۲]
ردیف
|
عنوان
|
سقف قابل پرداخت (ارقام به میلیون ریال)
|
۱
|
برای هر واحد مسکونی احداثی شهری
|
۳۵
|
۲
|
برای هر واحد مسکونی احداثی روستایی
|
۳۰
|
۳
|
برای هر واحد مسکونی تعمیری شهری
|
۱۰
|
۴
|
برای هر واحد مسکونی تعمیری روستایی
|
۱۰
|
۵
|
برای تأمین لوازم خانگی برای هر خانوار آسیب دیده
|
۱۰
|
۶
|
برای هر کشاورز و دامدار خسارت دیده
|
۵
|
۷
|
برای هر خانواده ای که یک نفر از بستگان خود را از دست داده اند
|
۱۵
|
۸
|
برای هر خانواده ای که دو نفر از بستگان خود را از دست داده اند
|
۲۵
|
۹
|
برای هر خانواده ای که بیش از دو نفر از بستگان خود را از دست داده اند
|
۳۰
|
۱۰
|
برای جبران خسارت موتورلنج و شـناورهای صیادی متناسب با میزان خسارت
|
۱۵
|
۱۱
|
هر خودرو سنگیـن و ماشین آلات کشاورزی آسیب دیده متناسب با میزان خسارت
|
۱۰
|
۱۲
|
هر خودرو سبک آسیب دیده متناسب با میزان خسارت
|
۶
|
۱۳
|
سایر وسایل نقلیه آسیب دیده، هر وسیله متناسب با میزان خسارت
|
۱
|
۱۴
|
برای هر واحد تجاری احداثی شهری و روستایی
|
۵
|
۱۵
|
برای هر واحد تجاری تعمیری شهری و روستایی
|
۳
|
جدول شماره ۲ـ سقف تسهیلات و یا وجوه اداره شده:
[اصلاحی ۱۳۹۲/۴/۲]
ردیف
|
عنوان
|
سقف قابل پرداخت (ارقام به میلیون ریال)
|
سود و کارمزد (درصد)
|
دوره بازپرداخت (سال)
|
۱
|
برای هر واحد مسکونی احداثی شهری
|
۲۰۰
|
۵
|
۱۵
|
۲
|
برای هر واحد مسکونی احداثی روستایی
|
۱۵۰
|
۴
|
۱۵
|
۳
|
برای هر واحد مسکونی تعمیری شهری
|
۵۰
|
۵
|
۱۵
|
۴
|
برای هر واحد مسکونی تعمیری روستایی
|
۴۰
|
۴
|
۱۵
|
۵
|
برای تأمین لوازم خانگی برای هر خانوار آسیب دیده
|
۲۰
|
۴
|
۱۵
|
۶
|
برای هر کشاورز و دامدار خسارت دیده
|
۱۰
|
۴
|
۱۵
|
۷
|
برای هر کارگاه تولیدی کشاورزی و صنعتی
|
۵۰
|
۴
|
۱۵
|
۸
|
برای جبران خسارت موتور لنج و شناورهای صیادی آسیب دیده متناسب با میزان خسارت
|
۱۵۰
|
۴
|
۵
|
۹
|
هر خودرو سنگین و ماشین آلات کشاورزی آسیب دیده متناسب با میزان خسارت
|
۱۵۰
|
۴
|
۵
|
۱۰
|
هر خودرو سبک آسیب دیده متناسب با میزان خسارت
|
۵۰
|
۴
|
۵
|
۱۱
|
سایر وسایل نقلیه آسیب دیده، هر وسیله متناسب با میزان خسارت
|
۵
|
۴
|
۵
|
۱۲
|
برای هر واحد تجاری احداثی شهری و روستایی
|
۴۰
|
۵
|
۱۰
|
۱۳
|
برای هر واحد تجاری تعمیری شهری و روستایی
|
۲۰
|
۵
|
۱۰
|