سیاستها و اولویت‌های فرهنگی سازمان تربیت بدنی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۲۲

2205/دش – ۱۳۸۴/۵/۱۷

شرح:
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۶۵ مورخ ۲۱/۴/۸۴ با عنایت به گزارش ارزیابی عملکرد فرهنگی سازمان تربیت بدنی توسط هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی، سیاستها و اولویت‌های فرهنگی سازمان تربیت بدنی را به شرح ذیل تصویب نمود:

۱ـ با عنایت به فرآیند رو به رشد فعالیتهای سازمان تربیت بدنی و تلاش برای رشد و توسعه بخشهای مرتبط با ورزش، توجه بیشتر به رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در تدوین راهبردها و برنامه‌های عملیاتی ضروری است.

۲ـ با توجه به عدم تبیین اهداف و مبانی ارزشی، اجتماعی و زیستی ورزش و تربیت بدنی در جمهوری اسلامی شایسته است با انجام مطالعات کافی، این اهداف و مبانی تدوین و در جامعه ورزش کشور با روش‌های آموزشی و فرهنگی معرفی و اشاعه گردد.

۳ـ ضروری است ورزش‌ها و بازی‌های ملی و بومی ایران با تنظیم و ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی در سطح ملی و فراملی توسط سازمان تربیت‌بدنی تقویت و نسبت به جهانی‌سازی آنها اقدام گردد.

۴ـ سازمان تربیت بدنی موظف است با انجام مطالعات و بررسی‌های کافی برای برنامه سازی و عملیاتی نمودن سیاستهای فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بویژه برای جوانان و نوجوانان اقدام نموده و نتیجه آن را حداکثر ظرف مدت شش ماه به شورای عالی گزارش نماید.

۵ـ ورزش‌های بانوان به ویژه در سطوح پایه و همگانی در راستای ارزش‌های اسلامی و فرهنگی و با توجه به میزان جمعیت زنان کشور تقویت شده و ضمن محرومیت زدایی به گونه‌ای مضاعف توسعه یابد.

۶ـ کمیسیون فرهنگی ورزش و تربیت بدنی که زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست رئیس محترم سازمان تربیت بدنی تشکیل می‌گردد موظف است با حضور نمایندگان فرهنگی دستگاههای اصلی متولی ورزش و تربیت بدنی در کشور، برنامه‌ریزیها و هماهنگیهای لازم را برای رشد و توسعه فرهنگ ورزشی و فرهنگ سازی در همه زمینه‌ها و سطوح ورزشی به صورت مستمر انجام داده و به مرحله اجرا گذارد. دبیرخانه فعال آن با تشکیلات لازم در محل سازمان تربیت بدنی دایر می‌گردد.

۷ـ سازمان موظف است نظامنامه جامع فرهنگی ورزش و تربیت بدنی را به مثابه مکمل طرح جامع ورزش تهیه نموده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید تا پس از تصویب در این شورا به دستگاه‌های فرهنگی، علمی، تربیتی، ورزشی و رسانه‌ای ابلاغ شود.

۸ـ ضروری است توجه به بخش آموزش و تحقیقات و بخش فرهنگی سازمان تربیت بدنی نسبت به سایر بخش‌ها افزایش یابد. همچنین مطالعات لازم در زمینه رویکردهای فرهنگی و ارزشی ورزش و تربیت بدنی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور توسعه یابد.

۹ـ سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه با همکاری هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شاخص‌ها و معیارهای خرد و کلان ارزیابی ورزش و تربیت بدنی کشور را تهیه و تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

۱۰ـ با توجه به نقش گسترده مطبوعات ورزشی، به ویژه رسانه ملی در فرهنگ‌سازی و توسعه ورزش مناسب است سیاست‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای مربوط با هم‌اندیشی نخبگان رسانه‌های ورزشی تهیه شود و نسبت به اجرای آنها اهتمام کافی صورت پذیرد.

۱۱ـ مطالعات و تحقیقات لازم در خصوص رویکردهای فرهنگی و تربیتی ورزش و تربیت بدنی با استفاده از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی در جامعه مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان تربیت بدنی قرار گرفته و نتایج آن مورد استفاده عملی قرار گیرد و در این راستا بودجه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

۱۲ـ بر لزوم ارتباط و همکاری نهادهای ارزیابی کننده ورزش و تربیت بدنی در کشور نظیر مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای
اسلامی و هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی که می‌تواند نقش مؤثری برای ارتقاء کیفیت ارزیابی‌ها و کاربرد نتایج آنها و در نتیجه رفع آسیبها و تنگناها و موانع مختلف ورزش و تربیت بدنی بویژه در زمینه فرهنگی و فرهنگ ورزشی داشته باشد توصیه و تأکید می‌شود.

۱۳ـ طرح جامع ورزش و تربیت بدنی تهیه شده توسط سازمان تربیت بدنی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود تا از نقطه نظر رویکردهای فرهنگی و تربیتی و براساس
شاخص‌های سه‌گانه اساسی، توسط هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و ابعاد فرهنگی آن مورد اصلاح و تقویت قرار گیرد.

سیاستها و اولویتهای فرهنگی سازمان تربیت بدنی در ۱۳ بند در جلسه ۵۶۵ مورخ ۲۱/۴/۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگیسیدمحمد خاتمی