آیین‌نامه اجرایی بند (ط‌) ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ [مصوب ۱۳۸۴/۳/۲۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۳

شماره‌: ۱۹۳۲۹ت۳۳۲۷۲ه
تاریخ: ۱۳۸۴/۰۴/۱

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۳/۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۳۰.۲۲۷۶۹۹ مورخ ۱۳۸۴.۳.۸ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “ط‌” ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ طرح‌های موضوع این آیین‌نامه‌: [اصلاحی ۱۳۸۵/۳/۳]
طرح‌های آب و خاک کشاورزی شامل شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی‌، طرح‌های کوچک آبی و احیاء قنوات و چشمه‌سارها، دام و طیور و دامپزشکی و شیلات‌، منابع طبیعی (جنگل‌، مرتع و بیابان‌) و آبخیزداری‌، نوغانداری‌، زراعت و باغداری با اولویت طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی.

ب ـ وجوه اداره شده‌: اعتباراتی از بودجه عمومی کشور که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک‌کشاورزی قرار می‌گیرد تا به منظور افزایش حجم اعتبارات‌، با منابع بانکی (به استثناء تسهیلات تکلیفی‌) و منابع حاصل از مشارکت تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاورزی تلفیق و با نظارت دستگاه اجرایی ذی‌ربط‌ برای سرمایه‌گذاری در جهت اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت تسهیلات‌، کمک بلاعوض‌، یارانه سود سهم منابع بانکی و در چارچوب قراردادهای منعقد شده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی‌ غیردولتی قرار دهد.

ج ـ اعتبارات‌: منابع منظور شده در برنامه‌های کمکهای فنی و اعتباری و بخشی از اعتبارات طرح‌های‌ تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فصل منابع آب و کشاورزی و منابع طبیعی براساس قوانین موضوعه در جهت‌اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور، توسط دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد تا به صورت وجوه اداره‌شده به مصرف برسد.

د ـ واگذارنده اعتبار: هریک از دستگاههای اجرایی وزارت نیرو (شرکت مدیریت منابع آب ایران‌،شرکتهای آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان‌) وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای اجرایی وابسته‌ (ملی و استانی‌) که با عقد قرارداد با بانک کشاورزی اعتبارات را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

هـ ـ بهره‌بردار: تولید کننده و بهره‌بردار کشاورزی و کارگروههای مشترک‌:
شامل کارگروههای مشترک ملی و کارگروههای مشترک استانی‌.

ز ـ کارگروه مشترک ملی‌: کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ووزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی (به عنوان ناظر) برای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه‌ تشکیل خواهد شد.
کارگروه مشترک ملی حسب مورد در وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.

ح ـ کارگروه مشترک استانی‌: کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان وشرکتهای آب منطقه‌ای (در خوزستان سازمان آب و برق خوزستان‌) و سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک‌ کشاورزی استان (به عنوان ناظر) در سطح استان تشکیل خواهد شد.
کارگروه مشترک استانی حسب مورد در شرکتهای آب منطقه‌ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استانتشکیل می‌شود.

ماده ۲- واگذارنده اعتبار موظف است همه ساله و در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اعتبارات را به صورت وجوه اداره شده برای اجرای طرح‌های موضوع این‌آیین‌نامه و طبق قرارداد منعقد شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.

ماده ۳- تأمین اعتبار طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت سی درصد (۳۰%) آورده تولید کنندگان‌ و بهره‌برداران کشاورزی و واگذارنده اعتبار و هفتاد درصد (۷۰%) بقیه از منابع بانک کشاورزی (به استثنای‌ تسهیلات تکلیفی‌) انجام می‌گیرد.

تبصره ـ آورده تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاورزی ده درصد (۱۰%) وجوه موضوع این ماده خواهد بود.
در موارد استثنا بنا به تشخیص کارگروههای مشترک‌، این نسبت می‌تواند کمتر از ده درصد (۱۰%) نیزباشد.

ماده ۴- سرمایه‌گذارانی که با استفاده از “قانون تشویق سرمایه‌گذاران در طرح‌های آب‌” اقدام به‌ سرمایه‌گذاری می‌نمایند، می‌توانند از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده نمایند.

ماده ۵- واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاورزی که شامل بررسی و ارزیابی طرحها، برآورد میزان سرمایه‌گذاری لازم‌، ارزیابی وثایق و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها، تعیین طول‌مدت اجرای طرح‌، چگونگی بازپرداخت اصل وجوه اداره شده و تسهیلات اعطایی‌، نظارت بر مصرف وجوه‌ و تسهیلات و وصول می‌باشد، حداکثر یک درصد (۱%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به‌ عنوان کارمزد به بانک کشاورزی پرداخت نماید.

ماده ۶- در صورت لزوم برای تسریع در امر بهره‌برداری از طرحها و بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام‌شده‌، واگذارنده اعتبار موظف است طرحها را در مقیاس کوچکتری که مستقلا قابل بهره‌برداری باشند تهیه وجهت تصویب به کارگروه مشترک پیشنهاد نماید، به گونه‌ای که عملیات هر بخش موضوع یک مصوبه مستقل‌ قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره‌برداری شدن هر بخش‌، قرارداد فروش اقساطی سهم‌الشرکه بانک با متقاضیان‌ مربوط منعقد شود.

ماده ۷- شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرح‌های قابل اجرا، معرفی متقاضیان موضوع این آیین‌نامه‌ به بانک کشاورزی و نحوه تجهیز منابع مالی طرحها به عهده واگذارنده اعتبار می‌باشد.

ماده ۸- اهم وظایف کارگروههای مشترک به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ بررسی فنی و اقتصادی و تصویب نهایی طرح‌های پیشنهادی از طرف بانک کشاورزی
ب ـ ایجاد هماهنگی اعتباری در تهیه و اجرای همزمان طرح‌های تأمین آب و مکمل به منظور اجرای‌ کامل طرح
ج ـ تعیین میزان قدرالسهم مشارکت مالی بهره‌برداران با توجه به بضاعت مالی آنها و سودآوری طرح
د ـ تعیین میزان سهم آورده بهره‌بردار برای هر طرح
هـ ـ بررسی پیشنهاد واگذارنده اعتبار درخصوص تفکیک طرحها به مقیاس کوچکتر و تصمیم‌گیری‌ حداکثر ظرف دو هفته‌.
و ـ بررسی مشکلات اجرایی طرح‌های مصوب تبصره (۷۶) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۵ـ و بند “الف‌” ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ـ و برطرف نمودن آنها.
ز ـ بررسی پیشنهاد واگذارنده اعتبار درخصوص بخشودگی قسمتی از سود و یا قسمتی از اصل و سود به عنوان کمک بلاعوض با توجه به شرایط اجرای هر طرح و امکانات متقاضیان و میزان درآمد آنان از اجرای‌ طرح‌، این بخشودگی به هیچ‌ وجه شامل میزان کارمزد استحقاقی بانک نمی‌باشد.

تبصره ـ کارگروه مشترک ملی می‌تواند ضمن تدوین ضوابط در صورت لزوم نسبت به تفویض اختیار تصویب طرحها در کارگروههای مشترک استانی اقدام نماید.

ماده ۹- مسؤولیت نظارت بر عملیات اجرایی طرح‌های مصوب تا خاتمه عملیات در هر مورد بر عهده واگذارنده اعتبار خواهد بود.
واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی مکلفند همکاریهای لازم در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز را به عمل‌ آورند.

ماده ۱۰- بانک کشاورزی موظف است گزارش توجیهی طرح‌هایی را که پس از بررسی‌های انجام شده از نظر فنی و اقتصادی موجه تشخیص می‌دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرح‌هایی که غیرموجه‌ تشخیص داده است را ظرف دو ماه از تاریخ دریافت برای کارگروههای مشترک ارسال دارد.

تبصره ـ در صورتی که بانک کشاورزی تا زمان مقرر اقدام ننماید به ازای هر ماه تاخیر نیم (۰.۵) درصداز کارمزد موضوع ماده پنج این آیین‌نامه کاسته خواهد شد.

ماده ۱۱- مانده وجوه اداره شده نزد بانک کشاورزی جزو سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده‌ کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت‌.
وجوه حاصل از سود یاد شده به حساب خزانه واریز می‌گردد و بانک کشاورزی موظف است مانده وجوه‌ مذکور را در پایان هر سال به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نماید.

ماده ۱۲- بانک کشاورزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح‌های معرفی شده و عملکرد تسهیلات پرداختی را در قالب فرمهای مورد توافق‌، هر سه ماه یکبار به واگذارنده اعتبار و سازمان‌مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

ماده ۱۳ـ تنظیم روابط بانک کشاورزی با متقاضی‌، براساس مقررات و آیین‌نامه‌های اعتباری بانک کشاورزی و مفاد این آیین‌نامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی می‌باشد.
طول مدت قرارداد، شامل دوره اجرا (حداکثر ۲ سال‌) و بازپرداخت (حداکثر ۸ سال‌) است‌.

تبصره ـ در مورد طرح‌های بزرگ واگذار شده در قالب “قانون تشویق سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب‌”، طول مدت قرارداد براساس شرایط طرح و توافقات فی مابین تعیین می‌شود.

ماده ۱۴ـ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه‌، توسط واگذارنده اعتبار به‌حساب مخصوصی که نزد بانک کشاورزی (در مرکز، شعبه مرکزی و در استانها، شعب مرکز استانها) افتتاح‌ خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط بانک‌، مبالغ مذکور توسط ذی‌حساب به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.

ماده ۱۵ـ بانک موظف است هر سال مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم واگذارنده‌ اعتبار (تبصره “۷۶” قانون برنامه دوم توسعه‌، بند “الف‌” ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه و بند “ط‌”ماده‌ (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه‌) و سود موضوع ماده (۱۱) این آیین‌نامه را در حساب جداگانه‌ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هر سه ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و واگذارنده اعتبار ارسال‌ نمایند.
وجوه مذکور در چارچوب ماده هفت (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ عمل خواهد شد.

ماده ۱۶ـ بانک و واگذارنده اعتبار موظفند حسابهای مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه رابه صورتی نگهداری نمایند، که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف اصل تسهیلات اعطایی به طرحها واقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.

ماده ۱۷ـ بهره‌بردارانی که در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی بطور مجزا و توام‌ مشارکت نموده‌اند، به میزان سرمایه‌گذاری انجام داده و حداکثر تا سقف حق اشتراک تعیین شده‌، از پرداخت‌ حق اشتراک معاف می‌باشند.
برای این اشخاص (حقیقی یا حقوقی‌) براساس سهم‌القدر مشارکت پروانه بهره‌برداری صادر خواهد شد.

ماده ۱۸ـ اعتبارات‌، موضوع بند”ج‌” ماده یک آیین‌نامه‌، در طی سالهای برنامه چهارم توسعه‌، با توجه به‌ منابع قابل تخصیص‌، با اولویت پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۹ـ کشاورزانی که در اجرای این آیین‌نامه نسبت به ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی (فرعی واصلی‌) در محدوده اراضی خود مشارکت نموده‌اند، بعنوان مالک تلقی شده
و مسؤولیت بهره‌برداری و نگهداری این شبکه‌ها حسب مورد به عهده آنان یا تشکلهای کشاورزان ذی‌ربط خواهد بود.

ماده ۲۰ـ وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند از کلیه اقدامات انجام شده در مسیر راهبری‌،حمایت‌، نظارت مستمر و نیز ارزشیابی عملکرد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیتهای موضوع این آیین‌نامه‌، گزارشهای ادواری تدوین و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نمایند.

این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره ۱۹۵۵۴ت۳۳۱۱۳هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۱ می‌گردد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور