آیین‌نامه اجرایی بند (الف‌) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل‌کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۲

شماره‌ : ۲۴۱۲۴ت‌۳۳۳۲۰هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۲۲

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۶۰۱۸۵ مورخ ۱۳۸۴.۴.۷ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران‌، آیین‌نامه اجرایی بند “الف‌” تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل‌ کشور را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده ۱ ـ اعتبار مندرج در برنامه ۳۰۲۰۳ دستگاههای اجرایی کشور حسب قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، صرفا به اموری اختصاص یابد که در چارچوب ماموریتها، اهداف و وظایف دستگاههای اجرایی‌، منجر به توسعه مشارکت زنان و تقویت نهاد خانواده شود.
دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند پیشنهادات خود را از محل اعتبار برنامه ۳۰۲۰۳ درچارچوب این آیین‌نامه تهیه و از طریق مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان اجرا نمایند.

ماده ۲ ـ مرکز امور مشارکت زنان اعتبار منظور شده در برنامه ۳۰۲۰۳ ذیل ردیف ۱۰۱۰۲۴ قسمت‌ چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور را پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دستگاههایی اختصاص می دهد که اهداف مذکور در ماده (۱۱۱) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلا می ایران ـ مصوب سال ۱۳۸۳ ـ را محقق می نمایند.

تبصره ـ سازمانهای غیردولتی که فعالیتهای آنها منجر به تحقق اهداف مقرر در ماده (۱۱۱) قانون یادشده می‌گردد، می توانند از طریق مرکز امور مشارکت زنان از اعتبارات یادشده استفاده نمایند.

ماده ۳ـ مرکز امور مشارکت زنان موظف است از کل اعتبار موضوع این آیین‌نامه حداقل ده درصد (۱۰%) را به طرح‌های بسیج خواهران و کانونهای فرهنگی و ورزشی بسیج خواهران و بیست و پنج درصد (۲۵%) در جهت تحکیم خانواده و بیست و پنج درصد (۲۵%) در جهت تسهیل ازدواج اختصاص دهد تا ازطریق مبادله موافقتنامه در راستای اهداف ماده (۱۱۱) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ هزینه گردد.

ماده ۴ ـ اولویتهای امور زنان از محل اعتبارات برنامه ۳۰۲۰۳ مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ ارایه خدمات آموزشی‌، مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی جهت ارتقای کیفیت زندگی زنان‌، بهداشت وسلامت روانی و جسمانی آنان‌، کاهش آسیبهای اجتماعی مورد ابتلای زنان و پیشگیری از خشونت علیه زنان‌.
ب ـ بهینه سازی اوقات فراغت زنان از طریق افزایش توان دسترسی به فضاها و برنامه‌های تفریحی‌، ورزشی و فرهنگی‌.
ج ـ زمینه سازی به منظور افزایش فرصتهای شغلی زنان و متعادل سازی بازار کار از حیث عرضه و تقاضای نیروی کار زنان‌.
د ـ زمینه سازی جهت ورود زنان نخبه به نظام برنامه‌ریزی کلان ملی و منطقه‌ای‌.
هـ ـ ارایه خدمات مشاوره حقوقی و قضایی به زنان‌.
و ـ توانمندسازی سازمانها و انجمنهای غیردولتی زنان‌.
ز ـ کمک به تأسیس و توانمندسازی تعاونیهای زنان و حمایت از زنان کارآفرین‌.
ح ـ حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه مطالعات زنان‌.
ط ـ حمایت و تشویق از زنان هنرمند، محقق‌، نویسنده و مترجم‌.

ماده ۵ ـ سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی استانها موظفند معادل بیست و پنج صدم درصد (۰.۲۵%) ازکل اعتبارات استانی (نظام درآمد ـ هزینه استان‌) را به صورت متمرکز به برنامه ۳۰۲۰۳ اختصاص دهند تا ازطریق دستگاههای اجرایی استانی در چارچوب اولویتهای مندرج در ماده (۴) این آیین‌نامه و مصوبات‌ شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استانها هزینه گردد.

ماده ۶ ـ پرداخت هزینه‌های رفاهی به کارکنان زن و اجرای هرگونه مراسم به مناسبتهای مختلف از محل‌ اعتبار برنامه ۳۰۲۰۳ ممنوع است‌.

ماده ۷ ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی و سازمانهای غیردولتی زنان موضوع این آیین‌نامه موظفند عملکرد فعالیتهای اجرایی خود را که در اجرای این آیین‌نامه می‌باشد با مرکز امور مشارکت زنان ریاست‌جمهوری هماهنگ نموده و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک‌بار به مرکز یادشده ارسال نمایند و مرکز نیز گزارشات دریافتی از دستگاههای اجرایی ملی و استانی را پس از اظهارنظر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور