آیین‌نامه ‌اجرایی‌ تبصره‌ ماده‌ (۲) قانون ‌تشکیل ‌سازمان ‌میراث‌ فرهنگی ‌و گردشگری‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۲/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۵/۰۶

شماره‌ : ۲۶۹۷۵ت ۳۲۹۱۵ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۵.۴

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۲.۲۱ بنا به پیشنهاد شماره ۷۸۶ـ۸۴۲.۱ مورخ ۱۳۸۴.۱.۳۱ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد تبصره ماده (۲) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ مصوب ۱۳۸۲ـ آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ منظور از میراث طبیعی مذکور در تبصره ماده (۲) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژه فیزیکی وزیست شناسی یا مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و کم نظیر و یا محوطه‌های طبیعی ـ تاریخی و نیزپدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و زیستگاههای آنها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری‌ پایدار قرار می‌گیرد.


ماده ۲ـ میراثهای طبیعی موضوع این آیین‌نامه شامل موارد زیر می‌باشد:
الف ـ مناظر طبیعی و عوارض بدیع جغرافیایی غیر حفاظت شده‌.
ب ـ بقایای دیرین شناختی انسانی و محوطه‌های حاصل از تعامل فیزیکی و فرهنگی انسان و طبیعت‌.
ج ـ مناطق مذکور در بند «الف‌» ماده (۳) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از قبیل آثار طبیعی ملی وسایر مناطق تحت حفاظت‌.
د ـ آثار و بقایای دیرین شناختی جانوری و گیاهی‌.


ماده ۳ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به شناسایی‌، پژوهش‌، ثبت‌، تعیین حریم و ضوابط‌حفاظتی و بهره‌برداری میراثهای موضوع بندهای «الف‌» و «ب‌» ماده (۲) این آیین‌نامه اقدام نموده و میراثهای‌ ثبت شده تحت مدیریت سازمان مذکور قرار می‌گیرد.


ماده ۴ـ مناطق و میراثهای موضوع بندهای‌ «ج‌» و «د» ماده (۲) این آیین‌نامه تحت اختیار و مدیریت‌سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و این سازمان همچنان وظایف محول شده و امور مربوط به تعیین‌ و حفاظت و بهره‌برداری از آنها را طبق مقررات مربوط برعهده دارد.


ماده ۵ـ دستورالعملهای بهره‌برداری پایدار از میراثهای طبیعی کشور به طور مشترک به تصویب روسای‌ سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری‌، حفاظت محیط زیست و جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌رسد.


ماده ۶ـ سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده دولت در محوطه‌ها و مناطق تحت مالکیت‌ دولت و منابع ملی واقع در مناطق چهارگانه موضوع بندهای‌ «ج‌» و «د» ماده (۲) این آیین‌نامه می‌باشد.


ماده ۷ ـ ثبت آثار طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی براساس مواد (۳) و (۴) این آیین‌نامه حسب‌ مورد از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور