[به موجب ماده ۴۴ آییننامه معاملات شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هستهای، مصوب ۱۳۸۷/۳/۲۰ لغو شده است.]
شماره: ۲۹۳۰۲ت۲۳۹هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۰۵/۱۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۵/۵ بنا به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۳- آییننامه معاملات شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول- کلیات و تعاریف
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱- مناقصه: فرآیندی است رقابتی برای تامین کیفیت موردنظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد واگذار میشود.
۲- مناقصه گزار: دستگاه و یا مؤسسه ای است که مناقصه را برگزار می نماید.
۳- مناقصه گر: شخص حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت میکند.
۴- انحصار: انحصار در معامله عبارت است از یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله.
۵- مناقصه یک مرحلهای: مناقصه ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی
پیشنهادها نباشد.
در این مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می شود.
۶- مناقصه دو مرحلهای: مناقصه ای است که به تشخیص مناقصه گزار بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد.
در این مناقصه کمیته فنی بازرگانی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی
پیشنهادها را به کمیسیونمناقصه گزارش می کند و برنده مناقصه تعیین می شود.
ماده ۲- شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای (سهامی خاص) از این پس در این آییننامه به اختصار شرکت نامیده می شود.
فصل دوم- شمول و حدود معاملات
ماده ۳ـ انواع معاملات اعم از خرید و فروش کالا، خدمات، اجاره، استجاره،
مشاوره، پیمانکاری، مشارکت، سرمایه گذاری و تعمیرات و سایر عقودی که توسط شرکت
انجام می شود با رعایت مفاد این مفاداین آییننامه عمل خواهد شد.
ماده ۴- معاملات از نظر نصاب به طبقات زیر تقسیم می شوند:
الف – معاملات کوچک: معاملاتی که میزان آن کمتر از بیست میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰) ریال باشد.
ب – معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و
از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک تجاوز نکند.
ج- معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر سقف ارزش
مبلغ معاملات کوچکباشد.
تبصره ۱- مبنای نصاب برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات
بزرگ مبلغ برآوردی واحد متقاضی معامله می باشد.
این نصاب در مورد معاملات ارزی نیز صادق بوده و براساس مبلغ روز تبدیل نرخ ارز که
توسط بانکمرکزی جمهوری اسلا می ایران اعلام می گردد، محاسبه و ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۲- مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس خبره منتخب از طرف مدیرعامل
شرکت یا مقام مجاز از طرف وی است.
تبصره ۳- نصاب معاملات یادشده به استناد تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری
مناقصات- مصوب۱۳۸۳ـ در ابتدای هرسال پس از تصویب هیأت وزیران ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
تبصره ۴- مبلغ یا برآورد و معاملات مشمول هر یک از نصابهای یادشده نباید با تفکیک
اقلامی که بهطور متعارف یک مجموعه واحد تلقی می شوند به نصاب پایین تر برده شود.
فصل سوم- روش انجام معاملات
ماده ۵- کلیه معاملات شرکت باید براساس مقررات این آییننامه انجام پذیرد مگر در موارد زیر :
الف- خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل و یا
مقامات مجاز ازطرف او منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
ب- خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول به تشخیص و مسؤولیت
مدیرعامل و یامقامات مجاز از طرف وی با کسب نظر از هیأت کارشناسان رسمی دادگستری
حداقل سه نفر و یا هیأت کارشناسان خبره مربوط در صورت نبودن کارشناسان رسمی انجام خواهد شد.
ج- خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالاو خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر یا
حقوقی که دارای نرخ تثبیت شده دولتی یا نرخ اعلام شده توسط مراجع قیمت گذاری رسمی دولتی باشند.
د- خرید لوازم یدکی و قطعات تجهیزات، ماشین آلات ثابت و متحرک و انواع خودرو و
لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی، ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و نظایر آن مشروط بر
اینکه از سازنده یا نمایندهمجاز آن و یا به تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل یا مقام
مجاز از طرف وی با کسب نظر یک نفر کارشناسرشته مربوط خریداری گردد.
هـ- خدمات هنری و فرهنگی، آموزشی- ورزشی و نظایر آن با رعایت موازین اسلامی با
تشخیصمدیرعامل یا مقامات مجاز از طرف وی که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با
رعایت صرفه و صلاح شرکت.
و- در مورد معاملات محرمانه با تشخیص مدیرعامل با رعایت صرفه و صلاح شرکت.
ز- خرید خدمات مشاوره ای اعم از مهندسی مشاور و مشاور فنی بازرگانی مشتمل بر
مطالعه، طراحی و یامدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاوره ای و
کارشناسی مطابق آییننامه ای که بهتصویب هیأت وزیران می رسد.
ح- تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثابت و متحرک و تامین تجهیزات و ماشین آلات صرفا
جایگزین وابنیه مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه
واحد نگردد با تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل یا مقامات مجاز از طرف وی با رعایت صرفه و صلاح شرکت.
ط- در مورد کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
ی- خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.
ماده ۶ – در معاملات کوچک کارپرداز یا مامور خرید باتوجه به کم و کیف موضوع معامله
(کالا، خدماتیا حقوق) درباره بهای آن تحقیق می نماید و با رعایت صرفه و صلاح و
اخذ فاکتور مشخص و معتبر و بهتشخیص و مسؤولیت خود معامله را با تامین کیفیت به
کمترین بهای ممکن انجام دهد و مامور خرید باید زیرصورت حساب را با قید نام و نام
خانوادگی و سمت و تاریخ امضا نماید.
امضاء وی حاکی از آن است که خرید باتوجه به کیفیت به مناسبترین قیمت ممکن انجام شده است.
ماده ۷ – در معاملات متوسط کارپرداز یا مامور خرید باتوجه به کم و کیف موضوع
معامله (کالا، خدماتیا حقوق) درباره بهای آن تحقیق می نماید و با رعایت صرفه و
صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، باتامین کیفیت موردنظر، چنانچه بهای به
دست آمده مورد تایید مسئول کارپردازی باشد معامله را با عقدقرارداد یا اخذ فاکتور
انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تایید مدیر بازرگانی
یامقام همتراز وی به تعداد موجود کفایت می شود.
ماده ۸- معاملات بزرگ با انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) یا ارسال دعوتنامه (مناقصه
محدود) بهتشخیص مدیرعامل یا مقامات مجاز از طرف ایشان انجام می شود.
تبصره- چنانچه مدیرعامل یا مقام مجاز از طرف او براساس گزارش هیأت سه نفره ترک
تشریفاتمعاملهای را از طریق مناقصه میسر نداند در این صورت هیأت ترک تشریفات
مناقصه با رعایت صرفه وصلاح شرکت ترتیب انجام اینگونه معاملات را با رعایت سایر
مقررات برای یک نوع کالایا خدمت تعیین واعلام می نماید.
ماده ۹- ترکیب و وظایف هیأت ترک تشریفات مناقصه و نحوه رسیدگی به معاملات به شرح زیر است:
الف- هیأت ترک تشریفات مناقصه مرکب از اعضاء زیر می باشد:
۱- مدیرعامل یا نماینده وی
۲ـ مدیر امور مالی و یا نماینده وی
۳ـ یک نفر به انتخاب مجمع
ب- هرگاه مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد اجرای نظر هیأت
ترک تشریفاتمناقصه موکول به تایید هیأت مدیره خواهد بود.
پ – هرگاه مبلغ معامله بیش از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد اجرای نظر هیأت
ترکتشریفات مناقصه موکول به تایید شورای مرکب از رییس سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور، وزیراموراقتصادی و دارایی و رییس مجمع خواهد بود.
تبصره- جلسه هیأت ترک تشریفات مناقصه در هر مورد با دعوت مدیرعامل یا مقام مجاز
از طرف اوتشکیل می شود کلیه اعضاء مکلف به حضور در جلسات هیأت و ابراز نظر خود
نسبت به گزارش توجیهی مربوط در مورد تقاضای ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و همچنین
نحوه انجام معامله موردنظر هستند، لیکن تصمیمات هیأت با رای اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود.
ماده ۱۰ – آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به فاصله زمانی مناسب در یکی ازروزنامه های کثیرالانتشار منتشر می گردد.
تبصره ۱- در مواردی که مدیرعامل یا مقام مجاز از طرف او تشخیص دهد می تواندازسایر
وسایل ارتباطی برای انتشار آگهی مناقصه استفاده نماید.
تبصره ۲- در مواردی که به تشخیص شرکت موضوع معامله ایجاب نماید که آگهی مناقصه یا
مزایده درسطح بین المللی به عمل آید یک نسخه از آگهی به سفارتخانه های کشورهای
ذیربط در تهران و یا سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فرستاده میشود.
ماده ۱۱- مدیرعامل یا مقام مجاز از طرف او در هر مورد که تشخیص دهد انجام معامله
از طریق مناقصه محدود به صلاح و صرفه می باشد می تواند با رعایت مفاد این آییننامه
معامله را از طریق مناقصهمحدود انجام دهد.
ماده ۱۲- دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاص (اعم از حقوقی یا حقیقی)
ارسال می شود که صلاحیت آنها برای شرکت در معامله موردنظر توسط مناقصه گزار و یا به
تشخیص او توسط کمیته فنی بازرگانی موضوع ماده (۱۳) تشخیص داده شده و یا نام آنان
در لیست واجدین صلاحیت باشد ارسال میشود.
تبصره ۱- اخذ تایید صلاحیت در مورد معاملات مربوط به خرید خدمات پیمانکاری و ماشینآلات وتجهیزات انجام می شود.
ماده ۱۳- ترکیب کمیته فنی بازرگانی به شرح زیر می باشد:
۱ – مدیرامور مالی یا نماینده او
۲- مدیر بازرگانی یا همتراز وی یا نماینده او
۳ـ مدیر واحد متقاضی یا نماینده فنی او تبصره- کمیته فنی بازرگانی در ارزیابی
کیفی و صلاحیتیپیمانکاران موارد زیر را لحاظ مینماید:
۱- تضمین کیفیت خدمات و محصولات
۲- داشتن تجربه و دانش در زمینه موردنظر
۳- حسن سابقه
۴ – داشتن پروانه کار یا گواهینامه های صلاحیت دار در صورت لزوم
۵- توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم
ماده ۱۴- تعداد دعوت شدگان به مناقصه محدوده نباید از سه شرکت کننده کمتر باشد
چنانچه تعداد تایید صلاحیت شدگان از سه شرکت کننده کمتر باشد مناقصه محدود و با
تایید مدیرعامل قابل انجام خواهدبود.
ماده ۱۵- در آگهی مناقصه یا دعوتنامه (مناقه محدود) باید نکات زیر درج شود:
۱- نام و نشانی مناقصهگزار
۲- نوع و کمیت و کیفیت کالاو خدمات
۳- محل و زمان و مهلت دریافت اسناد
۴- مدت قبول و محل تسلیم پیشنهاد
۵- ذکر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و چگونگی مبلغ سپرده به صورت وجه نقد یا
ضمانتنامه بانکی یاتضمین معتبر دیگر مانند اوراق بهادار (سفته و بیمه نامه و
غیره) به تشخیص مدیرعامل یا مقام مجاز از طرفاو.
۶- میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
۷- میزان پیش پرداخت در صورت نیاز و ترتیب پرداخت آن.
۸- تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات شرکت، موضوع ماده(۱۸) این آییننامه می باشد.
۹- در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالایا کار یا خدمات باشد و در آگهی ذکر شده
باشد که برای هرنوع به تفکیک پیشنهاد قبول می شود.
۱۰- باید برای هر نوع کالاو خدمات سپرده متناسب تعیین شود.
۱۱- ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزییات مربوط در اسناد مناقصه مندرج است.
۱۲ـ اعلام محل توزیع نمونه های ضمانتنامه ها و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد.
۱۲- ترتیب فروش اسناد مناقصه.
ماده ۱۶- در صورتی که واحد مناقصه گزار ذکر شرایط دیگری را لازم تشخیص دهد مشروط
بر آن که بامفاد این آییننامه مغایر نباشد می تواند در متن آگهی یا نقشه و برگ
شرایط مشخصات درج نماید.
ماده ۱۷- درصورتی که شرایط مناقصهای که برطبق مواد (۱۵) و (۱۶) باید در آگهی ذکر
شود مفصلباشد باید نوع کالایا کار مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان
پیش پرداخت و مدت و محلقبول پیشنهاد در آگهی درج شود و تصریح گردد که نقشهها و
برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معینموجود است و پیشنهاددهندگان باید یک نسخه
از آن را دریافت و با قید قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد خودضمیمه و تسلیم نمایند.
ماده ۱۸- کمیسیون مناقصه موضوع ماده (۲۲) درخصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصلشده و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات زیر می باشد:
الف- مکلف است سپرده شرکت در مناقصه برنده مناقصه را در صورتی که براساس تبصره
(۱) ماده (۲۸) برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امتناع نماید ضبط کند.
ب- اختیار دارد مقدار کالایا کار و خدمات مورد معامله را تا بیست و پنج درصد
(۲۵%) افزایش یا کاهشدهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی نسبت به این افزایش و
یا کاهش به تشخیص شرکت متناسبا رعایتو تطبیق گردد.
ج- مجاز نیست به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از
انقضای مهلت مقرردر آگهی برسد ترتیب اثر دهد.
د- در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.
هـ- کلیه هزینه های مربوط به مناقصه شامل هزینه آگهی و هزینه ثبت قرارداد به عهده برنده مناقصه است.
و- مکلف است هر گونه مالیات یا عوارضی که طبق مقررات بابت معامله به طرف معامله
تعلق می گیرد ازبهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر نماید.
ماده ۱۹- مقام مجاز مناقصه گزار مکلف به رعایت نکات زیر نیز می باشد:
الف – مدت قبول پیشنهاد در مورد آگهی هایی که در داخل کشور منتشر می شود از تاریخ
اولین نوبتانتشار از ده روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهیهایی که در خارج منتشر
میشود از سی روز نباید کمتر تعیینشود.
ب – میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ معامله تجاوز کند و
منحصرا در قبالضمانتنامه بانکی یا تضمین معتبر دیگر مانند اوراق بهادار به تشخیص و
مسؤولیت مدیرعامل یا مقام مجاز ازطرف او پرداخت خواهد شد.
درخصوص معاملاتی که موضوع آنها صرفا خرید کالاباشد و یا بیشتر از هفتاد و پنج درصد
(۷۵%) مبلغ قرارداد مربوط به خرید تجهیزات باشد و یا به لحاظ موضوع و شرایط ضرورت
ایجاب نماید میزان پیشپرداخت می تواند بیشتر از بیست و پنج درصد (۲۵%) تعیین شود.
ج- تعیین و اخذ سپرده شرکت در مناقصه به صورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی یا
تضمین معتبر دیگربه تشخیص مدیرعامل یا مقام مجاز از طرف او مبلغ سپرده و شرکت در
مناقصه بر مبنای درصدهایی از میزانبرآوردی مبلغ معامله به شرح زیر محاسبه می شود:
۱- برای معاملات تا یک میلیارد ریال، معادل سه درصد (۳%)
۲- برای معاملات تا ده میلیارد ریال تامبلغ یک میلیارد ریال به شرح بند (۱) و نسبت به مازاد آن معادل دو درصد (۲%)
۳- برای معاملات بیش ازده میلیارد ریال، تا مبلغ ده میلیارد ریال به شرح بند (۲) و نسبت مازاد آن معادل یک درصد (۱%)
۴- چنانچه میزان سپرده شرکت در مناقصه از دویست و پنجاه میلیون ریال بیشتر شود مدیرعامل یا مقام مجاز از طرفاو
میتواند در صورت ضرورت میزان سپرده را به مبلغی که از پنجاه میلیون ریال کمتر نباشد تقلیل دهد.
د- حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید هنگام عقد قرارداد اخذ شود پنج درصد (۵%) مبلغ قرارداد می باشد.
میزان سپرده حسن انجام کار ده درصد (۱۰%) مبلغ قرارداد میباشد.
تبصره- شرکت می تواند در مورد قراردادها و معاملاتی که طرف آن اشخاص حقوقی می
باشد تضمینحسن انجام تعهدات و تضمین در مقابل پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار
را با توجه به شرایط قرارداد به ترتیبی که مناسب می داند اخذ نماید.
ماده ۲۰- شرکت کنندگان در مناقصه پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود
را به ترتیب زیر تهیه و به مناقصه گزار تحویل نماید:
۱- تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها
۲- تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه
۳- دریافت رسید تحویل پیشنهادها
ماده ۲۱- شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به شرح زیر می باشد:
الف- هیچ یک از شرکت کنندگان در مناقصه جز در مواردی که در اسناد مناقصه پیش بینی
شده باشد نمیتوانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.
ب- شرکت کنندگان در مناقصه پیشنهادی خود را باید در پاکتهای جداگانه لاک و مهر
شده شامل تضمین(پاکت الف) و پیشنهاد فنی بازرگانی (پاکت ب) و پیشنهاد قیمت
(پاکت ج) بگذارند و همه پاکتها را در لفافمناسب و لاک و مهر شده قرار دهند.
ج – مناقصه گذار موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارایه شده شرکت کنندگان را
پس ازدریافت ثبت نموده و تا جلسه بازگشایی صیانت نماید.
د- هرگونه تسلیم و تحویل و اصلاح و جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهاد به صورت قابل
گواهی و درمهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.
ماده ۲۲- ترکیب و وظایف کمیسیون مناقصات و وظایف آن به شرح زیر است:
الف- اعضاء کمیسیون مناقصات عبارتند از :
۱ـ مدیرعامل یا نماینده وی
۲- مدیر امور مالی یا نماینده وی
۳- مدیر بازرگانی یا همتراز او یا نماینده وی
ب- وظایف کمیسیون معاملات به شرح زیر می باشد:
۱ـ تشکیل کمیسیون معاملات در موعد مقرر
۲- ارزیابی پیشنهادهای قابل قبول
۳- ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحلهای
۴- تعیین برندگان اول و دوم مناقصه
۵- تنظیم صورت جلسات مناقصه
۶- تصمیم گیری درباره تجدید یا لغو مناقصه
تبصره ۱- مدیر بازرگانی یا همتراز او به عنوان رییس کمیسیون معاملات برگزیده می
شود و دبیر کمیسیون از طرف ایشان انتخاب می شود.
تبصره ۲- در صورتی که کمیسیون مناقصات هیچیک از پیشنهادات دریافتی را برای انجام
معامله بهصلاح تشخیص ندهد می تواند تصمیم به تجدید مناقصه بگیرد.
ماده ۲۳- بازگشایی پاکتها و انجام ارزیابی مالی و فنی توسط کمیسیون مناقصات صورت
میگیرد و نتیجه برای تصمیم گیری به مدیرعامل یا مقام مجاز او گزارش می شود.
ماده ۲۴- گشایش پیشنهادها به شرح زیر انجام می گیرد:
الف- پیشنهادهای مناقصه گران در زمان و مکان مقرر گشوده می شود.
ب- مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:
۱ – تهیه فهرست اسامی پیشنهاددهندگان و حاضران و شرکت کنندگان در جلسه
۲ – بازکردن پاکت تضمین و کنترل آن
۳ – بازکردن پاکت فنی بازرگانی
۴ – بازکردن پیشنهاد قیمت و کنترل آن از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنها و کنار
گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول در مناقصات یک مرحلهای
۵ – تحویل پاکتهای فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحلهای
۶ – تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصات
ج – در صورت برگزاری مناقصه دو مرحله ای زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پاکتها
اعلام خواهد شد.
ماده ۲۵- ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها به شرح زیر انجام می گیرد:
الف- در مناقصات دو مرحله ای مناقصه گزار موظف است براساس معیارها و روشهای اعلام
شده دراسناد مناقصه ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.
ب – نتیجه بررسی فنی بازرگانی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه معین می کند به جلسه
بعدی احاله میشود و براساس گزارش کمیته فنی بازرگانی پاکتهای قیمت پیشنهاد
دهندگان که امتیاز فنی بازرگانی لازم رااحراز کرده اند گشوده می شود.
ج- هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی تنها پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.
د- پاکت پیشنهاد قیمت مناقصه گرانی که در ارزیابیهای فنی بازرگانی پذیرفته نشده
اند باید ناگشوده بازگردانده شود.
ماده ۲۶- در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالایا کار باشد و هرگاه در شرایط
مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیش بینی نشده باشد مدیرعامل یا مقام
مجاز از طرف او میتواند شخصی راکه شرایط پیشنهادی او با در نظر گرفتن تمام جوانب
امر در مجموع مناسبتر باشد برنده مناقصه اعلام نماید.
ماده ۲۷- شرکت پس از تعیین برنده مناقصه سپرده دو نفر اول و دوم را نگهداری و
سپرده سایرین را مسترد خواهد نمود.
ماده ۲۸- در صورتی که برنده مناقصه پس از ابلاغ کتبی از انجام معامله خودداری کند
و یا حداکثرظرف مدت ده روز به استثنای ایام تعطیل حاضر به انعقاد قرارداد و سپردن
تضمین حسن انجام معامله نشودسپرده شرکت در مناقصه وی ضبط و مراتب به نفر دوم
مناقصه با رعایت مفاد تبصره این ماده ابلاغ می گردد.
اگر نفر دوم هم پس از مدت مذکور در این ماده نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله
اقدام نکند وبرای انجام معامله حاضر نشود سپرده او نیز ضبط می گردد.
تبصره ۱- به شخصی که شرایط پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ می
شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر
این صورت با نظر هیأت ترک تشریفات مناقصه عمل خواهد شد.
تبصره ۲- مدت مقرر در ماده (۲۸) در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از کشور
اقامت دارد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر این که در آگهی مناقصه با
برگ شرایط آن ذکر شده باشد.
مقام مناقصه گذار موظف است با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه مناقصه برای
ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده به نحوی اقدام نماید که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود.
فصل چهارم- انعقاد قرارداد
ماده ۲۹- در مورد معاملاتی که تحویل کالایا خدمات و همچنین پرداخت بهای آن طرفین
را ملزم بهتعهداتی می نماید که باید طرف طی زمان بیش از ۱۰ روز معاملات انجام
بگیرد عقد قرارداد یا صدور سفارشکتبی ضروری است.
ماده ۳۰- قرارداد با برنده مناقصه باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادات منعقد شود.
این مدت حداکثر برای یک بار و برای مدت معین قابل تمدید است.
بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاددهنده دوم مسترد خواهد شد.
ماده ۳۱- قرارداد با برنده اول در مهلت پیش بینی شده در اسناد منعقد خواهد شد.
چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت نامه انجام تعهدات را
ارایه ندهد تضمینمناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد می گردد.
درصورت امتناع نفر دوم تضمین وی ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.
ماده ۳۲- در قرارداد نکات زیر باید قید گردد:
۱ـ نام طرفین قرارداد
۲- موضوع قرارداد شامل نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها
۳- مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله
۴- ترتیب عمل و میزان خسارات در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئا یا
کلا تاخیر نماید.
۵- الزام تحویل کالابر طبق مشخصات دقیق فنی مندرج در ضمائم فنی قرارداد و یا بر
طبق نمونه مهرشده در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد در این صورت باید نمونه کالابا
مهر طرفین مهر شده و نزد شرکتنگهداری شود.
۶- اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالایا کار مورد معامله و مقتضیات محل
تحویل کالایا انجامکار اطلاع کامل دارد.
۷- اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش موضوع مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان بیست و پنج درصد (۲۵%) مقدار مندرج در قرارداد.
۸- بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن
۹- مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن
۱۰- میزان تضمین حسن انجام کار و یا معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن
۱۱- مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و نظایر آن
۱۲- اقرار به عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین وکارمندان در معاملات دولتی و کشوری- مصوب ۱۳۳۷ـ
۱۳- سایر شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد.
فصل پنجم- ترتیب تحویل کالا یا خدمات
ماده ۳۳ – تحویل مورد معامله به شرح ذیل انجام می شود.
الف هرگاه کالا یا کار انجام شده مربوط به معاملات کوچک باشد تحویل آن با گواهی
انباردار یا متصدی مربوط انجام خواهد شد.
در مورد معاملات متوسط با گواهی انباردار و تایید رییس واحد متقاضی یا نماینده او صورت پذیرد.
ب- در معاملات بزرگ تحویل هر فقره کالا یا کار باید صورتمجلس تحویل تنظیم و در آن
به طور صریح قید گردد که کالای مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه یا مشخصات
مندرج در پیمان می باشد و زیر آن توسط نمایندگان خریدار یا کارفرما و فروشنده یا
پیمانکار امضاء و بلافاصله قبض انبار صادر خواهد شد.
ج- در کلیه معاملات نظر مهندسین مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی به نمایندگی از
شرکت به لحاظ تطبیق مشخصات کالایا کار با نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان قابل
قبول خواهد بود.
ماده ۳۴ – برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره
مسلسل باشد صادرگردد و به امضای انباردار برسد و در واردات دفتر انبار ثبت و شماره
ثبت دفتر انباردار در روز قبض ذکرشود.
فصل ششم- مزایده
ماده ۳۵- در مورد معاملات کوچک مامور فروش مکلف است به داوطلبان مراجعه و پس از
تحقیق از بها با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را با تعهد اینکه
معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند.
ماده ۳۶- در مورد معاملات متوسط حراج به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف- اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت محل
حراج و سایرشرایطی که لازم باشد در روزنامه آگهی گردد و یا از طریق مقتضی به اطلاع
متقاضیان رسانده شود.
ب- مورد معامله باید قبلابه وسیله منتخب شرکت ارزیابی شده باشد و حراج از بهای
ارزیابی شده شروعگردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود.
تبصره- در صورتی که برای حداقل قیمت ارزیابی شده داوطلبی پیدا نشود ارزیابی جدید خواهد شد.
ماده ۳۷ – در مورد معاملات بزرگ انتشار آگهی مزایده به شرح زیر عمل می آید:
الف- در آگهی مزایده شرایطی طبق این آییننامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در
صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت گردد.
ب- مقرراتی که در این آییننامه در مورد مناقصه و انعقاد قرارداد و تحویل مورد
معامله معین شده درصورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود.
ماده ۳۸- در مواردی که برای قیمت و شرایط فروش محصولات و خدمات شرکت براساس
مقررات ترتیبات خاص در مجمع و یا هیأت مدیره اتخاذ شده باشد براساس تصمیمات مذکور
عمل خواهد شد.
فصل هفتم- مقررات عمومی
ماده ۳۹- اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آییننامه که بین طرفین معامله حل و
فصل نگردد با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور ابتدا به داوری و سپس به مراجع قضایی
ارجاع خواهد گردید.
ماده ۴۰ – در مورد مناقصه کارهای ساختمانی و صنعتی هرگاه کارهای جدیدی که قیمتآن
در فهرستبهای قرارداد پیش بینی نشده و در ضمن عمل پیش بیاید بهای واحد آن کارها
به تناسب قیمتهای اولیه ازطرف کارشناسانی که توسط مجریان انتخاب می گردند تعیین و
با موافقت پیمانکار پس از تصویب هیأتترک تشریفات مناقصه قیمتهای مذکور معتبر
خواهد بود ولی مبلغ کل کارهای جدید که بدین ترتیب عمل میشود نباید از بیست درصد
(۲۰%) برآورد اولیه پیمان تجاوز کند.
ماده ۴۱- کلیه اسناد هزینه های انجام شده باید متکی به مدارک زیر باشد:
الف- تنظیم قرارداد و گرفتن فاکتور (در مورد خریدهای داخلی) یا صورت حساب خرید
همراه با رسیدانبار یا صورتجلسه تحویل کالا، در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و
در موارد جزیی صورتحسابفروشنده و مدارک ترخیص کالااز گمرک و رسید انبار یا
صورتجلسه تحویل کالا.
ب- در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف گیرنده وجه یا گواهی بانک مبنی بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
ماده ۴۲- اصلاح این آییننامه منوط به پیشنهاد هیأت مدیره شرکت و تایید مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
ماده ۴۳- هرگونه تغییر در آییننامه برگزاری مناقصات درخصوص حد نصاب معاملات در شرکت لازمالاجرا می باشد.
ماده ۴۴- مواردی در این آییننامه ذکر نشده است مشمول قوانین و مقررات عمومی خواهد بود.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور