شماره: ۲۹۷۶۵ت۲۴۲هـ
تاریخ: ۱۳۸۴.۰۵.۱۵
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۵.۵ بنا به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳- آییننامه مالی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول – تعاریف و کلیات
ماده ۱ – بودجه شرکت برنامه مالی شرکت است که برای یک سال مالی تهیه میشود و حاوی پیشبینی درآمد حاصل از فروش محصولات و منابع داخلی خدمات و کمک دولت و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینههای تملک داراییهای سرمایهای برای انجام عملیات و فعالیتها و اجرای طرحهایی است که شرکت موظف به اجرای آن است و نیل به اهدف شرکت را در ظرف سال مالی امکانپذیر میسازد.
درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و همچنین برآورد هزینهها همه ساله در قانون بودجه کل کشور تعیین و ابلاغ میگردد.
ماده ۲- سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال شروع میشود و در آخرین روز اسفند همان سال پایان میپذیرد.
ماده ۳- اعتبار عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معینی جهت نیل به اهداف شرکت در بودجه شرکت منظور و به تصویب میرسد.
ماده ۴- درآمد شرکت وجوهی است که طبق مقررات در ازای انجام خدمت یا فروش محصولات و تحویل کار و سایر درآمدها دریافت و در حساب تمرکز وجوه شرکت در خزانه واریز میگردد و طبق بودجه مصوب و اساسنامه شرکت قابل مصرف است.
ماده ۵- تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختها که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اهداف شرکت ضروری است.
ماده ۶ – تامین اعتبار عبارت از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار برای هزینه معینی است.
ماده ۷ – تعهد عبارت از ایجاد دین بر ذمه شرکت ناشی از موارد زیر است:
الف- تحویل کالایا انجام دادن خدمت.
ب- اجرای قراردادهایی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد میشود.
ج- احکام قانونی صادر شده از مراجع قانونی و صلاحیتدار.
د- پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها و یا مجامع بینالمللی با اجازه قانون.
ماده ۸- تسجیل عبارت از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته است.
ماده ۹ – دستور پرداخت سندی است که به وسیله مدیر عامل شرکت یا مقامات مجاز از طرف او برای پرداخت از محل اعتبارات مربوط عهده مدیر امور مالی یا مسئولین مالی واحدها و طرحها (پروژهها) و مؤسسات وابسته در وجه ذی نفع صادر میشود.
ماده ۱۰- مسؤولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداختها با مقررات شرکت و نظارت کامل بر حسن جریان امور مالی و نگهداری و تحویل وجوه و نقدینهها و سپردهها و اوراق بهادار بر عهده مدیر امور مالی شرکت میباشد.
تبصره- به پیشنهاد مدیر امور مالی و تصویب مدیر عامل شرکت تمامی یا بخشی از اختیارات و وظایف مدیر امور مالی میتواند به مدیران مالی واحدها، طرحها (پروژهها) و مؤسسات تابعه شرکت تفویض گردد.
لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار، سلب اختیار و مسؤولیت از تفویض کننده نخواهد کرد.
ماده ۱۱- درخواست وجه سندی است که برای دریافت وجوه اعتبارات منظور در قانون بودجه کل کشور از خزانه توسط مدیر امور مالی صادر میشود.
ماده ۱۲- هزینه عبارت از پرداختهایی است که در قبال انجام تعهد موضوع ماده (۷) و عناوین مشابه که در بودجه شرکت منظور شده است به ذی نفع صورت میگیرد.
ماده ۱۳- تنخواه گردان حسابداری عبارت است از وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب برای انجام هزینههای سالانه و تعهدات قابل پرداخت سالهای قبل در اختیار شرکت قرار میدهد.
تنخواه گردان بودجه واحدها و طرحها (پروژهها) و مؤسسات تابعه عبارت است از وجهی که از محل تنخواهگردان حسابداری شرکت از طریق مدیر امور مالی برای انجام هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای در اختیار مسئولین مالی واحدها و طرحها (پروژهها) و مؤسسات تابعه یا مدیریت تدارکات و خدماتگذاشته میشود.
تنخواه گردان پرداخت عبارت است از وجهی که توسط مدیر امور مالی یا مسئولین مالی واحدها و طرحها (پروژهها) و مؤسسات تابعه یا مدیریت تدارکات و خدمات در اختیار کارپردازان واحدهای تدارکاتی یا سایر مامورانی که به لحاظ وظایف قانونی خود مجاز به دریافت تنخواه گردان میباشند گذاشته میشود.
کارپردازان و مامورین یادشده از لحاظ مقررات مربوط به واریز تنخواه گردان در حکم مسئولین مالی محسوب میشوند.
تبصره- دستورالعمل نحوه واگذاری و تسویه تنخواه گردان به پیشنهاد مدیر امور مالی و تصویب تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۴- پیش پرداخت عبارت از پرداختی است که از اعتبارات مربوط طبق احکام و مقررات و قراردادها پیش از انجام تعهد صورت میگیرد.
ماده ۱۵- علی الحساب عبارت از پرداختی است که به منظور ادای قسمتی از تعهد صورت میگیرد.
ماده ۱۶- دستورالعمل نظام حسابداری و گردش عملیاتی مالی، طرز نگهداری و چگونگی و نحوه ثبت حسابها که با رعایت و انطباق مقررات حسابداری دولتی و استانداردهای حسابداری میباشد به پیشنهاد مدیر امور مالی و تصویب هیأت مدیره شرکت تهیه و اجرا خواهد شد.
ماده ۱۷- سایر منابع تامین اعتبار شرکتهای دولتی عبارت است از منابعی که شرکتهای مزبور تحت عنوان کمک دولت، وام، استفاده از ذخائر، کاهش سرمایه در گردش و یا عناوین مشابه به موجب قانون مجاز به منظور کردن آن در بودجههای مربوط هستند.
تبصره- منظور از سرمایه در گردش مذکور در این ماده مازاد داراییهای جاری بر بدهیهای جاری است.
فصل دوم- اجرای بودجه
ماده ۱۸- وجوهی که به وسیله شرکت به عنوان سپرده یا وجه الضمان یا وثیقه و یا نظایر آنها دریافت میشود باید به حساب سپرده شرکت که از طرف خزانه در یکی از بانکها افتتاح میشود تحویل گردد.
رد این وجوه طبق مقررات مربوط به خود به عمل میآید.
ماده ۱۹- وجود اعتبار در بودجه شرکت به خودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی ایجاد حق نمیکند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به عمل آید.
ماده ۲۰- هزینهها و سایر پرداختهای شرکت پس از طی مراحل تشخیص، تامین اعتبار، تعهد و تسجیل با صدور دستور پرداخت تادیه و انجام خواهد شد.
ماده ۲۱- تشخیص انجام تعهد، تسجیل و صدور دستور پرداخت به عهده مدیر عامل شرکت یا مقامات مجاز از طرف او میباشد.
مدیر عامل شرکت میتواند تمام یا قسمتی از اختیار خود را که در این آییننامه و اساسنامه شرکت مندرج است به مسئولان دیگر شرکت تفویض نماید و هر یک از مسئولین نیز میتوانند با کسب موافقت مدیر عامل شرکت به نوبه خود تمام یا قسمتی از اختیارات تفویض شده را به سایر مسئولین واحد مربوط تفویض نمایند.
ماده ۲۲- تعهدات شرکت تا آخر سال مالی از اعتبار مصوب همان سال قابل پرداخت است و تعهداتی که تا آخر سال پرداخت نشده باشد یا دیون خارج از حدود اختیار شرکت به موجب آرای قطعی مراجع قضایی و یا سایر قوانین و مقررات دولت بر ذمه شرکت ایجاد شده باشد از محل اعتبارات مربوطه که دربودجه سال بعد منظور خواهد شد، پرداخت میشود.
ماده ۲۳- در مورد آن قسمت از هزینههای جاری مستمر که نوعا انجام آن از یک سال مالی تجاوز میکند شرکت میتواند برای مدت متناسب قراردادهایی که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز میکند منعقد نماید. در این صورت شرکت مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت تعهدات مربوط را مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید.
ماده ۲۴- در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر نباشد با دستور کتبی مدیر عامل شرکت یا مقام مجاز از طرف او مبالغ لازم به عنوان پیشپرداخت یا علیالحساب طبق دستورالعمل مربوط تادیه و در موقع مقتضی واریز میگردد.
ماده ۲۵- در صورتی که پیشپرداخت در مواعد مقرر از طرف گیرنده وجه واریز نشود، مدیر امور مالی یا نمایندگان او مکلفند علاوه بر کلیه اقدامات لازم، برای واریز آن از محل هر گونه وجهی که باید به بدهکار پرداخت شود تا معادل پیش پرداخت اقدام کنند.
فصل سوم- مقررات مختلف
ماده ۲۶ – رسیدگی به اسناد مربوط به درآمد و هزینه، دارایی و بدهی و طرز ثبت و نگهداری آنها و همچنین نظارت بر نظامهای مالی و حسابداری شرکت در طول سال توسط حسابرس داخلی که زیر نظر مدیرعامل شرکت قرار دارد انجام خواهد شد.
ماده ۲۷- صورت حساب دریافت و پرداخت هر ماه اعتبارات هزینهای و تملک داراییها سرمایهای و سایر اعتباراتی که از محل ردیفهای بودجه کل کشور در اختیار شرکت قرار میگیرد و نیز حساب نهایی سالانه شرکت پس از رسیدگی حسابرس مستقل مورد تایید وزارت اقتصاد و دارایی به دیوان محاسبات کشور (جهت بررسی و درج در گزارش تفریغ بودجه) و وزارت اموراقتصادی و دارایی ارسال خواهد شد.
ماده ۲۸- در صورتی که مدیر امور مالی اجرای دستور پرداختی را خلاف مقررات جاری شرکت تشخیص دهد مراتب را کتبا به مقام صادر کننده دستور اعلام مینماید، هر گاه مقام مذکور در پاسخ مسؤولیت امر پرداخت را به عهده بگیرد و مراتب را کتبا به مدیر امور مالی اعلام نماید، نظر مذکور اجرا و مراتب به مدیرعامل شرکت و حسابرس مستقل گزارش خواهد شد.
هر گاه مسئولین مالی واحدها و طرحها (پروژهها) و مؤسسات تابعه به مواردی به شرح فوق بر خود نمایند موظفند مراتب را کتبا به مدیر امور مالی شرکت اعلام نمایند.
ماده ۲۹- شرکت در مورد هر یک از برنامهها، طرحها، فعالیتها و پروژهها موافقتنامه لازم را با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مبادله مینماید و رعایت موارد مندرج در موافقتنامههای مذکور الزامی است.
ماده ۳۰- دستورالعمل مربوط به آییننامه مالی به پیشنهاد واحدهای مربوط و تصویب هیأت مدیره شرکت ابلاغ و اجرا خواهد شد.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور