شماره ۳۱۹۶۴/ت۳۳۷۶۷هـ – ۱۳۸۴/۶/۱۴
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۶/۶ بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند “چ” تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، آییننامه اجرایی صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ ـ اراضی کشاورزی موضوع این آییننامه شامل اراضی واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها، تعریف شده در ماده (۲) قانون زمین شهری و در روستاها نیز خارج از بافت مسکونی روستاها طبق طرحهادی روستاها مورد عمل ماده (۱۳۳) قانون برنامه چهارم توسعه میباشد که مورد بهره برداری کشاورزی بوده یا به حالت آیش است.
تبصره ـ تشخیص اراضی مشمول ماده (۱) به عهده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است.
ماده ۲ ـ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها مزایای استفاده از این آییننامه و نحوه تسلیم تقاضا را راساً یا از طریق شورای اسلامی روستاها با انتشار آگهی الصاقی در محل به اطلاع عموم میرساند.
ماده ۳ ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تهیه فرم تقاضای مخصوص این آییننامه اقدام مینماید و فرمهای مذکور را در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار میدهد.
ماده ۴ ـ مدیریت جهادک شاورزی شهرستان ضمن بررسی تقاضاهای واصل شده، گواهی لازم مبنی بر صدور سند مالکیت اراضی موضوع این آییننامه و بلامانع بودن از لحاظ مقررات اراضی موات و منابع ملی و اصلاحات ارضی و عدم تداخل با مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مقررات مرتبط صادر و به ادارههای ثبت محل ارسال میکند.
ماده ۵ ـ ادارههای ثبت اسناد و املاک محل پس از دریافت گواهی موضوع ماده (۴) اقدامهای زیر را انجام می دهند:
الف ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۱/۹]
ادارههای ثبت محل نسبت به اعزام نماینده و نقشه بردار برای بررسی وضع محل و ترسیم و تطبیق نقشه اقدام کرده و جهت بررسی و تأیید و عدم مغایرت با قوانین و مقررات به ادارههای جهاد کشاورزی و حفاظت محیط زیست شهرستان ارسال میکنند.
ب ـ در صورت بروز اختلاف در مساحت و حدود و سایر موارد، نمایندگان سازمان ثبت و جهاد کشاورزی و دادگستری محل منطقه مربوط را معاینه و بررسی و رفع نقص و اختلاف مینمایند.
ج – چنانچه اراضی مذکور فاقد سابقه ثبت باشند، پس از احراز تصرف مالکانه متقاضی، اظهارنامه به نام وی تنظیم میشود و عملیات ثبتی تا صدور سند مالکیت ادامه مییابد.
د – چنانچه مورد تقاضا در جریان ثبت باشد، پس از معاینه محل و تطبیق سوابق ثبتی با مالکیت متقاضی در صورت ختم عملیات ثبتی نسبت به صدور سند مالکیت طبق مفاد این آییننامه اقدام میشود.
ماده ۶ ـ قیمت تمام شده صدور اسناد مندرج در این آییننامه شامل حقالزحمه نماینده و نقشه بردار، کارکنان تنظیم اظهارنامه صدور مالکیت و حقوق دولتی میباشد که با پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حداکثر تا یک ماه پس از تصویب آییننامه تعیین میشود.
ماده ۷ ـ ادارههای ثبت اسناد و املاک محل در هنگام تنظیم اظهارنامه یا ثبت در دفتراملاک، سی درصد قیمت تمام شده صدور سند مالکیت (به شرح ماده ۶) را از مالک دریافت نموده و پس از واریز حق ثبت املاک به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۴۰۱۰۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۴کل کشور مابقی را به حساب مخصوصی که به همین منظور افتتاح میشود، واریز مینمایند و در پایان هر ماه با امضای مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و ذیحساب به عاملان مؤثر، بابت هزینههای متعلقه موضوع ماده (۶) پرداخت میشود.
محمدرضا عارف
معاون اول رئیس جمهور