متمم آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۷/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۸/۲۹

شماره 3497/دش- ۱۳۸۴/۸/۲۱

شرح:

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۶۹ مورخ ۱۳۸۴/۷/۱۲، پیرو تصویب آیین‌نامه تشکیل شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی و ضوابط ارزشیابی این هنرمندان در رشته‌های کتابت، نگارگری و هنرهای صناعی در جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۸۰ متمم آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان، شعرا و نویسندگان را به شرح ذیل تصویب نمود:

[مصوبه واگذاری کامل فرایند ارزشیابی و صدور گواهی درجه هنری هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی و نخبگان میراث‌داران تمدنی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی]

ماده ۱: تعریف، اهداف و وظایف شورا

به منظور ارزشگذاری به تخصص و تجربه و پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور (اعم از شاغل یا غیرشاغل در دستگاههای دولتی) “شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور” تشکیل خواهد شد. این شورا جانشین شورای ارزشیابی هنرمندان کشور و همچنین شورای ارزشیابی هنرمندان سنتی کشور خواهد بود که پیش از این در همین زمینه انجام وظیفه می‌نمودند. فلذا از این پس ارزشیابی و طبقه‌بندی فعالیتها و آثار هنرمندان و نویسندگان و شاعران شاغل و غیرشاغل، منحصراً توسط این شورا انجام خواهد گرفت.

تبصره: نویسندگان مورد نظر دراین طرح شامل داستان نویسان، نمایشنامه نویسان، فیلمنامه‌نویسان، نظریه‌پردازان ادبیات داستانی و مترجمان ادبیات داستانی خواهند بود.


ماده ۲: اعضای شورا

اعضای شورا عبارتند از:

۱. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی

۲. نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری

۳. نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

۴. نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران

۵ و ۶. دو نفر از اساتید برجسته ادبی یا هنری برحسب موضوع، به پیشنهاد شورای ارزشیابی و تصویب شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره ۱ـ در موارد مربوط به ارزشیابی هنرهای ملی و سنتی، نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جمع شورا افزوده خواهد شد.

تبصره ۲ـ در موارد مربوط به ارزشیابی هنرهای سینمایی و تلویزیونی نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جمع شورا افزوده خواهد شد.

تبصره ۳ـ در موارد مربوط به ارزشیابی نویسندگان ادبیات داستانی و شعرا، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جمع شورا افزوده خواهد شد.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۸۵/۱/۲۹]
در موارد مربوط به ارزشیابی هنرمندان هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایش، سینما، نویسندگان و شعرا، معاونین ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع اعضای شورا افزوده می‌شوند.


ماده ۳: رئیس، دبیر و دبیرخانه شورا
ریاست شورا بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده دائمی وی خواهد بود.
دبیر شورا را رئیس شورا انتخاب خواهد نمود و دبیرخانه شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد.


ماده ۴: کمیته‌های تخصصی شورا به منظور ارزشیابی دقیق فعالیتها و آثار هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، شورا در رشته‌های:

۱. سینما و تلویزیون

۲. هنرهای نمایشی (تئاتر)

۳. هنرهای تجسمی (نقاشی، ارتباط تصویری، عکاسی، مجسمه سازی، طراحی صحنه و دکور)

۴. معماری و هنرهای ملی (سنتی)

۵. موسیقی

۶. ادبیات داستانی و شعر

کمیته‌های تخصصی تشکیل خواهد داد و در هر یک از کمیته‌های تخصصی علاوه بر کارشناسان خبره دانشگاهی و تجربی متخصص در رشته مورد نظر، نمایندگانی از سازمانهای فعال در زمینه‌های فوق شرکت خواهند نمود.
آئین‌نامه تشکیل کمیته‌های تخصصی توسط شورای ارزشیابی تهیه و برای اطلاع شورای هنر ارسال خواهد شد.
محل تشکیل این کمیته‌ها حسب موضوع، معاونتهای سینمایی، هنری و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
کمیته تخصصی هنرمندان ملی (سنتی) در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل خواهد شد.


ماده ۵: ضوابط ارزشگذاری و درجه‌بندی

ارزشگذاری فعالیتهای هنرمندان و نویسندگان و شاعران حداکثر در ۵ درجه صورت خواهد گرفت. الواح ارزشگذاری پس از تأیید اعضای شورای ارزشگذاری به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد رسید.
ضوابط ارزشیابی و ارزشگذاری و امتیازاتی که این ارزشگذاری برای هنرمندان شاغل در دستگاههای دولتی به همراه خواهد داشت توسط شورای ارزشیابی تعیین و برای اطلاع شورای هنر ارسال خواهد شد.

تبصره ۱: عوامل تعیین درجات مربوط به فعالیتهای هنرهای ملی (سنتی) براساس جدول پیوست مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (جلسة ۴۷۷) مشخص و با جدول درجات و امتیازات مربوط به هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور ترکیب خواهد شد، به صورتی که جدول امتیازها به صورت واحد باشد.

تبصره ۲: در مواردی که هنرمندان و ادبای ارزشیابی شده شاغل دستگاههای دولتی باشند، سازمان امور اداری و استخدامی درجه تعیین شده را ملاک تعیین سطح در رتبه استخدامی و ارتقای آن قرار خواهد داد.


این آیین‌نامه در ۵ ماده و ۵ تبصره در جلسه ۵۶۹ مورخ ۱۲/۷/۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید