قانون حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع)

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۱/۱۰

ماده واحده – [اصلاحی ۱۳۸۸/۱/۲۳]
نظر به ضرورت نوسازی بافتهای فرسوده و به منظور تسریع در اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرمین مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) که در این قانون «حرمهای مطهر» گفته میشود مفاد زیر میباید به اجراء گذارده شود:

۱ – [اصلاحی ۱۳۸۸/۱/۲۳]
وزارت مسکن و شهر سازی مجاز است اجازه خرید و استملاک حد اکثر چهار درصد (۴%) از اراضی واقع در محدوده مصوب طرح حرمین مطهر را از محل اراضی و املاک متعلق به خود یا بخش خصوصی یا سایر بخشها جهت احداث پروژه‌های مسکونی و اقامتی با رعایت قوانین و مقررات و کاربری مصوب به اتباع خارجی مسلمان صادر نماید.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۸۸/۱/۲۳]
صدور مجوز خرید و استملاک گفته شده در بند (۱) و همچنین نقل و انتقالهای بعدی به نام اتباع مسلمان خارجی منوط به تصویب کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، وزارت مسکن و شهر سازی، وزارت کشور و نماینده آستان قدس رضوی یا آستان مقدسه حرم حضرت معصومه (س) حسب مورد خواهد بود.
دبیری کمیسیون مذکور به عهده وزارت مسکن و شهر سازی است.

۲ – برای احیاء، حفظ و گسترش ارزشهای معماری ایران – اسلامی و بیان نمادها، ارزشها و ویژگیهای انقلاب اسلامی، وزارت مسکن و شهر سازی موظف است نسبت به تهیه طرح مجموعه فرهنگی، هنری، سیاحتی با الهام از معماری ایرانی – اسلامی در بافت پیرامون حرمین مطهر اقدام و آن را پس از تصویب در مرجع قانونی ذی‌ربط به مرحله اجراء درآورد.

۳ – به منظور فراهم نمودن زمینه مشارکت بخشهای عمومی و خصوصی و امکان استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی با هدف تأمین و تجهیز منابع مالی جهت اجرای پروژه‌های مصوب واقع در محدوده طرح حرم مطهر، وزارت مسکن و شهر سازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) مجاز است تا نسبت به تأسیس صندوق سرمایه گذاری طرح حرم مطهر، اقدام کند.
[الحاقی ۱۳۸۸/۱/۲۳]- دولت می‌تواند بیست درصد (۲۰%) از سرمایه و منابع مالی صندوقهای یادشده را از محل اعتباری که هر ساله به این منظور در بودجه کل کشور پیش‌بینی می‌شود تأمین نماید.

تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۸/۱/۲۳]
ده درصد (۱۰%) از درآمد حاصل از فروش اراضی استان خراسان رضوی و استان قم، استان تهران و استان فارس متعلق به دولت که از تاریخ تصویب این قانون به بعد واگذار میگردد، به منظور تأمین معوض املاک واقع در طرح‌های نوسازی و تأمین آورده اولیه دولت در صندوق مذکور در اختیار سازمان فوق‌الذکر قرار میگیرد.

تبصره ۲ – اساسنامه صندوق یاد شده توسط وزارت مسکن و شهر سازی ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر]


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیستم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۴ به تأیید شورای نگهبان رسید.